رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور؛

طرح خروج دام از جنگل برای اجرایی شدن یا نشدن در حال آسیب شناسی دقیق است

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم آموزش همگانی در زمینه جایگزینی درختان بومی و سریع الرشد با توجه به اقلیم استان، گفت: باید درآمدهای حاصل از زراعت چوب، برای احیای جنگل‌ها استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هرچه قدر تعصب به جنگل کم شود، در حق آیندگان جفا شده؛ خواستار توجه ویژه به توسعه جنگل و حفاظت از انفال شد.

وی افزود: با عنایت به توجه ویژه و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در صیانت از انفال و توسعه و افزایش عرصه های جنگلی و منابع طبیعی و حساسیت دولت سیزدهم در این زمینه، اهمیت این موضوع باید با ارائه برنامه‌های تحولی در جامعه به خوبی تببین شود.

نماینده عالی  دولت در گیلان، ترغیب و آموزش کابردی همگانی در قالب برنامه های تحولی و جایگزینی درختان بومی و سریع الرشد با توجه به اقلیم گیلان را در حفاظت و صیانت از منابع طبیعی بسیار موثر دانست و مورد تاکید قرار داد.

دکتر عباسی ادامه داد: باید به این باور برسیم که هرگونه هزینه در حفظ و توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری ، سرمایه گذاری است و همگان از مزایای آن بهره مند می شوند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد برای کاشت درختان و حمایت از جنگل‌کاری و بهره گیری از  درآمدهای حاصل از زراعت چوب در حوزه احیای جنگل، بیان داشت: مراقبت علمی از درختان و توسعه جنگل و در عین حال اجرای برنامه های راهبردی در زراعت چوب برای تامین نیازهای صنعت چوب و کاغذ، حائز اهمیت است البته در این بخش جایگزینی صحیح درختان بومی و متناسب و سازگار با شرایط اقلیمی گیلان، باید مورد توجه باشد.

استاندار گیلان اظهار داشت: عدم رسیدگی و اجرای برنامه های راهبردی و مدون با دقت نظر بر جایگزینی نهال‌های جدید در کنار درختان کهنسال در معرض سقوط در دل جنگل‌های استان، جای نگرانی دارد و در این زمینه اهتمام ویژه مسئولان با همراهی مردم و سمن ها ضروری است.

دکتر عباسی تصریح کرد: درختکاری، صدقه جاریه و  قطع درخت به مانند قتل انسان است که نشان دهنده اهمیت وافر حفظ اراضی ملی ، جنگل‌ها و مراتع است و همگان باید بر این امر اهتمام بورزیم.

تخصیص اعتبارات از محل مصوبات سفر رئیس جمهوری به گیلان به حوزه جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری،  تقویت گارد حفاظت و نیروهای واکنش سریع در نقاط مهم جنگل ها با بهره گیری از نیروهای بومی منطقه در جهت حفاظت و صیانت از جنگل و مقابله با هرگونه تعرض به این موهبت الهی، توجه ویژه به مدیریت جنگل‌های هیرکانی، اجرای برنامه های راهبردی در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از قاچاق چوب، برخورد با متعرضان به انفال، بازنگری صحیح در چگونگی اجرای طرح خروج دام از جنگل  و تقویت تجهیزات و زیرساخت‌ها از دیگر مباحثی بود که استاندار گیلان در این دیدار به آنها پرداخت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز گفت:  ماموریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری؛ حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است که این عناصر در حفظ امنیت غذایی و حیاتی مردم تاثیر بسیاری دارند.

مسعود منصور با اشاره به بازدید از مسائل حوزه جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری در سفر به گیلان افزود: با اهتمام و دقت نظر استاندار گیلان نسبت به موضوعات منابع طبیعی ، شرایط این استان در زمینه میزان تعرض به جنگل ها و حفاظت از انفال نسبت به دیگر استان‌های کشور در ارزیابی به عمل آمده بهتر است.

وی با اشاره به توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی با توجه به سپری شدن سال آخر این طرح گفت: توقف بهره برداری به معنای توقف مدیریت و حفاظت از جنگل های ارزشمند هیرکانی در گیلان نیست و امیدوارم با ساز و کار بهتر در برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه ششم، اقدامات اثربخشی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه حفظ آب و خاک در حوزه آبخیزداری گیلان مورد تاکید است، افزود: طرح خروج دام از جنگل برای اجرایی شدن یا نشدن در حال آسیب شناسی دقیق است.

 وی همچنین با تشریح برنامه ها و فعالیت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گیلان، توسعه زراعت چوب از جمله صنوبرکاری در گیلان که از استان‌های پیشروست، در جلوگیری از قاچاق چوب و نیز توسعه تولید و اشتغال بسیار موثر دانست.

در این جلسه که معاون هماهنگی امور عمرانی و تعدادی از مدیران ستادی استانداری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان و مدیران ستادی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حضور داشتند؛ بر همکاری بیشتر و اثربخش در جهت توسعه جنگل‌ها و آبخیزداری و حفاظت و صیانت جنگل ها و مراتع گیلان تأکید شد.

Share