یک متخصص عفونی پاسخ داد؛

شباهت آبله میمونی با کرونا و آنفلوانزا چقدر است؟|متوسط دوره کمون بیماری ۱۲ روز

یک متخصص عفونی، در پاسخ به این سوال که «آیا راه انتقال آبله میمونی مانند کروناست؟»، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد، اما قدرت واگیر ویروس آبله میمونی کمتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر توفیق یعقوبی، آبله میمونی را یک بیماری ویروسی دانست که بین انسان و حیوان مشترک است و اظهار کرد: این بیماری از سال‌های قبل وجود داشته و از نظر اپیدمیولوژی مربوط به آفریقاست.

وی با بیان اینکه بیماری آبله میمونی نخستین بار در آفریقا و در میان حیواناتی همچون میمون و سنجاب اتفاق افتاد، افزود: این بیماری کم کم در میان مردم آن منطقه نیز مشاهده شد که نتیجه انتقال ویروس از حیوان به انسان است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، با اشاره به علائم مشترک بیماری در انسان و حیوان، تصریح کرد: اصلی‌ترین راه انتقال ویروس آبله میمونی از طریق تماس خیلی نزدیک با ترشحات حاصل از بثورات پوستی است.

یعقوبی، آبله میمونی را به نوعی بیماری تنفسی دانست و گفت: افراد در فاصله خیلی نزدیک با فرد آلوده از طریق تنفس بیمار می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا راه انتقال آبله میمونی مانند کروناست؟»، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد، اما قدرت واگیر ویروس آبله میمونی کمتر است.

این متخصص عفونی، دوره کمون آبله میمونی بعد از تماس با فرد مبتلا را بین هفت تا ۲۱ روز دانست و یادآور شد: متوسط دوره کمون بیماری ۱۲ روز بوده و پس از آن علائم در دو فاز بروز می‌کند.

وی فاز اول بیماری را بسیار شبیه آنفلوانزا دانست و متذکر شد: افراد مبتلا تب، سردرد، بدن درد و لنفادنوپاتی را تجربه می‌کنند که معمولا بین چهار تا پنج روز طول می‌کشد، اما فاز دوم بیماری بعد از گذشت سه روز از علائم اولیه بروز می‌کند که به صورت بثورات جلدی و وزیکولار در صورت و کف دست‌ها و نواحی تناسلی است.

یعقوبی با بیان اینکه بثورات جلدی بعد از سه تا چهار هفته از بین می‌رود، عنوان کرد: این بیماری در نوزادان، کودکان، مادران باردار و افراد دارای سیستم ایمنی پایین به صورت شدید بروز می‌کند و می‌تواند همراه با مرگ و میر باشد؛ البته در کشورهای دارای سیستم بهداشت و درمان مناسب، شاخص بهبود بیماران بالاست.

وی پنومونی، آنسفالیت، درگیری قرنیه و عفونت خون ناشی از بثورات جلدی را از جمله عوارض بیماری آبله میمونی دانست و بیان کرد: بهترین روش برای پیشگیری از بیماری فاصله گرفتن از افراد مشکوک و ایزوله کردن آن‌هاست؛ همچنین باید از تماس نزدیک با حیوانات مشکوک نیز خودداری کرد.

این متخصص عفونی، پروتکل‌های بهداشتی کرونا همچون ماسک و شست و شوی دست‌ها و فاصله‌گذاری را الگوی مناسب برای پیشگیری از آبله میمونی دانست و اضافه کرد: افرادی که واکسن آبله را دریافت کردند، خطر کمتری متوجه آنان است. در صورت ابتلا نیز درمان‌های حمایتی و ضد ویروسی به بیماران ارائه می‌شود.

Share