کارشناس جمعیت پژوهی:

سقط سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین در کشور|پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام برای ایران است

کارشناس جمعیت پژوهی با اشاره به تغییر سبک زندگی و بی رغبتی زوج های جوان برای داشتن فرزند، گفت: پایین ترین نرخ باروری در دنیای اسلام مربوط به ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، صالح قاسمی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست تبیینی و توجیهی جمعیت با بیان اینکه هر جامعه بشری برای هر نوع اقتدار نیازمند نیروی انسانی است اظهار کرد: غیر از رهبر انقلاب حتی یک نفر موضوع ابر چالش جمعیت را در کشور به درستی متوجه نشده است.

کارشناس جمعیت پژوهی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن میزان جمعیت، شاخص درستی برای اینکه بدانیم جمعیت فعلی مطلوب است یا خیر، نیست، افزود: از سال ۹۸ برای اولین بار نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسید و از سال ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت منفی داریم.

پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام برای ایران است

وی با بیان اینکه اگر یک زوج کمتر از دو فرزند داشته باشد نرخ رشد کاهش می‌یابد، بیان کرد: پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام برای ایران بوده و روند کاهش موالید در ایران از سال ۹۴ شدت یافته است، تصریح کرد: از سال ۹۴ تا سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تولد را از دست دادیم.

قاسمی با بیان اینکه تا سه دهه آینده ۱۱ درصد سالمندی کشور به ۳۲ درصد تبدیل می‌شود، ادامه داد: این یعنی ۱۱ سال از مرحله انفجار سالمندی گذر می‌کنیم.

وی بیان کرد: گیلان سالخورده‌ترین جمعیت کشور را دارد و به نوعی پایین‌ترین نرخ باروری و سالمندی دنیای اسلام برای کشور ما است.

پژوهشگر و جمعیت شناس با تاکید بر اینکه صداوسیما باید پیشران کار جمعیت باشد، ادامه داد: سالمندی یعنی نیروی کار خارجی و خروج ارز بیشتر که این موضوع موجب افزایش صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

ایران در محاصره کشورهای جوان قرار دارد

وی با بیان اینکه ایران در محاصره کشورهای جوان قرار دارد و این نوعی تهدید امنیتی برای کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون صندوق تأمین اجتماعی بدهکارترین صندوق کشور است که تداوم این روند منجر به ورشکستگی نظام تأمین اجتماعی می‌شود.

قاسمی گفت: از هر ۵ زوج ایرانی یک نفر به طور طبیعی بچه دار نمی‌شود و تغییر سبک زندگی و غذایی از جمله عواملی هستند که می‌تواند در این موضوع دخیل باشد.

وی با بیان اینکه علم درمان ناباروری در ایران وجود دارد اما زیرساخت آن را نداریم و در بسیاری از شهرستان‌ها مرکز تخصصی ناباروری نیست، افزود: البته موضوع جمعیت با حل این مشکل برطرف نمی‌شود و باید سهم اثر هر متغیر را به درستی لحاظ کرد.

سقط سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین در کشور

کارشناس جمعیت با اشاره به سقط سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین در کشور، تصریح کرد: ۱۲ هزار سقط به صورت قانونی است و مطالعات می‌گوید برخی متخصصان در این باره غیر متعهدانه عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر سقط‌ها القایی است و حداکثر ۴ درصد سقط‌ها برای روابط نامشروع بوده و ۹۶ درصد بچه‌ها محصول خانواده‌های قانونی و مشروع هستند، گفت: عللی مانند اینکه فرزند برنامه ریزی شده نیست و فرآیند غربالگری که فشارهای مالی و روحی ایجاد می‌کند در این بحث دخیل است.

قاسمی با بیان اینکه معادل یک سوم تعداد تولدهای کل کشور سقط می‌شود، افزود: این موضوع زیبنده یک کشور اسلامی شیعی نیست و مردم ما ابتدایی‌ترین مسائل درباره احکام شرعی سقط و مشکلات بهداشتی ناشی از آن را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: نفوذ سبک زندگی به واسطه صنعت گردشگری، مهاجرت جوانان با هدف پیدا کردن شغل، مهاجرت سالمندان از سایر استان‌ها به گیلان و برخی دلایل زیست محیطی از جمله عوامل دخیل در پایین بودن نرخ باروری گیلان است.

Share