معاون پرستاری وزارت بهداشت:

زنگ خطر شیوع انواع بیماری‌های مزمن به گوش می‌رسد؛ از دیابت تا سرطان

معاون پرستاری با بیان اینکه این روزها زنگ خطر شیوع زیاد فشار خون بالا، دیابت و انواع بیماری‌های مزمن در کنار سالمند شدن جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور بلندتر به گوش می‌رسد، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که بیش از یک‌ونیم میلیون نفر آنها بیش از دو بیماری مزمن دارند و شاید بیش از ۱۰قلم دارو در روز برای کنترل بیماری‌های خود مصرف می‌کنند، در حالی دچار این شرایط هستیم که تلاش جدی و سازمان یافته‌ای برای کنترل اضافه وزن، دیابت و فشار خون بالا وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، دکتر عباس عبادی در هفتادونهمین اجلاس مدیران پرستاری کشور که در محل مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شعار و سرلوحه کار وزارت بهداشت در دولت سیزدهم عدالت و تعالی است. عدالت به معنی دسترسی آسان و ارزان به خدمات باکیفیت در اسرع وقت برای همگان است. بر اساس قانون اساسی، سلامت و امنیت بخشی از مطالبات مردم و از وظایف حاکمیت است؛ بنابراین دولت سیزدهم که با شعار عدالت پا به عرصه گذاشت در نظام سلامت و در کنار پرستاران و مردم در این مسیر گام برخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به مدل‌هایی که در سال‌های گذشته در نظام سلامت داشتیم، اذعان داریم که نظام سلامت را گران اداره می‌کنیم. برای حل این موضوع چاره‌ای جز بازنگری اساسی در روش‌های جاری، فرآیندها و مدل‌های درمان و بهداشت وجود ندارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در چند دهه گذشته به طور ناخواسته یا شاید عامدانه به سمت استفاده از روش‌های گران‌قیمت رفتیم. بارها شنیدیم که حجم و میزان تکنولوژی استفاده شده در ایران به لحاظ کمیت از میانگین کشورهای اتحادیه اروپا بسیار بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد که ما نظام سلامت خود را گران اداره می‌کنیم. این موضوع منجر به این شده است که روز به روز سطح انتظارات و توقعات از تکنولوژی بالا که خیلی از زمان‌ها استفاده از آنها استفاده بی‌موردی است افزایش پیدا کند و نیاز القایی آفتی برای نظام سلامت شود.

عبادی با بیان اینکه این روزها زنگ خطر شیوع زیاد فشار خون بالا، دیابت و انواع بیماری‌های مزمن در کنار سالمند شدن جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور بلندتر به گوش می‌رسد، عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که بیش از یک‌ونیم میلیون نفر آنها بیش از دو بیماری مزمن دارند و شاید بیش از ۱۰ قلم دارو در روز برای کنترل بیماری‌های خود مصرف می‌کنند. در حالی دچار این شرایط هستیم که تلاش جدی و سازمان یافته‌ای برای کنترل اضافه وزن، دیابت و فشار خون بالا وجود ندارد.

وی در خصوص اهمیت پیشگیری و تاثیر آن بر سرمایه‌های مصرف شده و کنترل بیماری‌های مزمن اضافه کرد: ما دچار عوارض بیماری‌های مزمن شده‌ایم و ناخواسته و اجباراً برای خدمت‌رسانی به مردم بخش هنگفتی از سرمایه‌های خود را صرف کنترل این بیماری‌ها کرده‌ایم. این موضوع در حالی است که به کارگیری روش‌های ارزان‌تر و مبتنی بر ارتقاء سواد سلامت مردم با استفاده از کارکنان کیفی نظام سلامت که ضرورتی ندارد از تکنولوژی گران‌قیمت استفاده کنند، می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مدل نظام سلامت ما طوری است که مردم و حتی همکاران پزشک ما، پرستاری را در چارچوب دیوارهای بیمارستان می‌شناسند در حالی که مدل ارائه خدمات در کشورهایی که از لحاظ شاخص‌های سلامتی پیشرفت کردند، برخلاف اتکای تنها به نیروهای فوق تخصصی اکثرا مدلی مردم‌پایه و بر مبنای استفاده از نیروی‌های حد واسط است.

عبادی با اشاره به اجلاس روسای دانشگاه‌ها که در هفته گذشته برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این اجلاس معاونت‌های توسعه و درمان از کمبود نیروهای تخصصی در بسیاری از مکان‌های کشور گلایه داشتند. موج تاسیس بیمارستان‌های کوچک ۳۲ و ۶۴ تخت خوابی در دهه گذشته در کشور نشان می‌دهد که این نگاه یک رویکرد کارا نیست. ما بیمارستان‌هایی تاسیس کردیم و اجباراً باید برای آن‌ها نیرو و تجهیزات پیش‌بینی کنیم اما اقبال و استفاده مردم از آنها کم بوده و از لحاظ اقتصادی نیز این موضوع مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که بگویم کلینیک‌های آموزش به بیمار و فالوآپ در ۲۸ بیمارستان از بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی به شکل پایلوت انجام شده و طبق نتایج آن پذیرش مجدد بیماران در پنج بیماری مزمن به شدت کاهش پیدا کرده است. دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این موضوع پیشگام بوده است. این طرح به زودی به شکل عام در کل کشور پیاده‌سازی خواهد شد و به عنوان یک برنامه راهبردی در معاونت در حال پیگیری است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آموزش به بیمار و فالوآپ تصریح کرد: ما پنج بیماری مزمن COPD(نارسایی قلب)، CHF (بیماری انسدادی مزمن ریه)، CD (بیماری کرون) دیابت و سرطان را جزء برنامه خود گذاشتیم و این برنامه قابل انتقال به سایر بیمارستان‌ها است. در حوزه بیماران روانپزشکی و مزمن نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد استارت زده و تبعات و پیامدهای مثبت آن به راحتی قابل رصد است.

عبادی یادآور شد: مراقبت در منزل می‌تواند به گسترش خدمات پرستاری باکیفیت و ارزان در سطح جامعه سرعت داده و آن را تسهیل کند. این خدمات باید مدیریت شده باشد زیرا ما وارد حریم خصوصی مردم می‌شویم و باید حتما به این حریم و ارزش‌های فرهنگی احترام بگذاریم تا مردم از حضور ما احساس امنیت و آرامش داشته باشند. متاسفانه با توجه به رشد سالمندی، افزایش بیماری‌های مزمن و سرطان، تاسیس هاسپیس‌ها یکی از نیازهای اصلی نظام سلامت است.

وی درخصوص اهمیت کارآفرینی در ارائه خدمات عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای تسهیل خدمات بسیار موثر بوده و بیمارستان ولایت مشهد به عنوان اولین بیمارستان تمام الکترونیک کشور می‌تواند الگویی مناسب در این خصوص باشد.

Share