بنیاد شهید: پیگیر مطالبات معیشت‌بگیران در مجلس هستیم

حقوق جانبازان ازکارافتاده، کم‌تر از حداقل دریافتی کارگران|پایش با استعلام از سامانه رفاه ایرانیان

گروهی از ایثارگران فقط حقوق کمک‌معیشتی دریافت می‌کنند که قرار بوده این حقوق مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت باشد، اما این آیین‌نامه به طور کامل اجرا نشده و نارضایتی جانبازان زیر ۲۵ درصد را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بر اساس آیین‌نامه اجرایی کمک‌معیشت جانبازان و آزادگان معسر فاقد درآمد، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف بوده مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت را به جانباز و آزاده غیرحالت اشتغال که فاقد درآمد و شغل هستند، پرداخت کند. در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق کارکنان دولت ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده، اما بنیاد شهید مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به حساب جانبازان کمک‌معیشت‌بگیر واریز کرد.

در سال جاری (۱۴۰۱) نیز حداقل حقوق کارکنان دولت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما به گفته یکی از جانبازان زیر ۲۵ درصد و کمک‌معیشت‌بگیر، در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان به حسابشان واریز شد که بر این اساس جانبازان مطالباتی داشته‌اند که در ادامه به این مطالبات پرداخته می‌شود.

حداقل حقوق کارکنان دولت را هم به ما نمی‌دهند!

رضا جعفری، دبیر جمعیت ایثارگران دفاع مقدس است که ۶۰ ماه سابقه حضور در جبهه دارد. او جانباز ۱۵ درصد ناشی از موج‌گرفتگی و اصابت گلوله است. جعفری درباره ثبت درصد پایین برای برخی جانبازان بیان می‌دارد: جانبازانی که درصد جانبازی پایینی برای آن‌ها ثبت شده است، پیگیر پرونده جانبازی نبوده‌اند. الان چند سالی است که پیگیر حقوق‌شان هستند، اما چون این جانبازان بار مالی برای بنیاد شهید دارند، بنیاد زیر بار نمی‌رود.

او درباره مطالبات ایثارگران کمک‌معیشت‌بگیر ادامه می‌دهد: در بحث کمک معیشت باید حداقل حقوق کارمند دولت در نظر گرفته شود، اما توجهی نمی‌شود. حتی اگر کسی مستمری بگیر باشد، کمک معیشت او را نیز قطع می‌کنند.

جعفری در پاسخ به این سؤال که آیا گروه ایثارگران کمک معیشت‌بگیر توانایی انجام کاری را ندارند، می‌گوید: وقتی به ظاهر این جانبازان نگاه کنیم، مشکل خاصی ندارند، اما این گروه به کوچک‌ترین تحریکی مثل بوق ماشین، فریاد یک نفر یا صحنه‌های دلخراش واکنش نشان می‌دهند. در واقع اختیار از دست خودشان خارج است. در قانون جامع ایثارگران گفته شده است که تمام جانبازان ازکارافتاده باید حقوق حالت اشتغال بگیرند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

او می‌افزاید: ۹۰ درصد کمک‌معیشت بگیران، جانبازان اعصاب و روان هستند و ۱۰ درصد از آن‌ها شامل والدین و همسران شهدا می‌شود. حتی جانباز بالای ۲۵ درصد شاغل داریم که با مشکلاتی مواجه شدند و دولت به آن‌ها کمک‌معیشت پرداخت می‌کند.

این جانباز ۱۵ درصد درباره حقوق دریافتی فروردین ماه سال جاری اظهار می‌دارد: در فرودین ماه ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان دریافت کردیم. هنوز حقوق‌مان به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نرسیده است. البته گفته می‌شود که اگر در ماه‌های آینده حقوق‌مان بیشتر شود، معوقات پرداخت خواهد شد.

او در ادامه به دیگر مطالبات ایثارگران کمک‌معیشتی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما در بخش بیمه دی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چرا که این بیمه برای تأمین نیازهای درمانی جانبازان ناتوان است و بیمه دی با خیلی مراکز درمانی قرارداد ندارد و حتی این بیمه برخی از داروهای ما را پوشش نمی‌دهد. به عنوان مثال برخی از بیمارستان‌های اعصاب و روان مثل «میمنت» جانباز زیر ۲۵ درصد را بستری نمی‌کند و زمانی که پیگیر می‌شویم، می‌گویند ما در این بیمارستان با بانوان قرارداد داریم.

حقوق کمک‌معیشتی کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد

پرویز جودکی، جانباز ۱۵ درصد شیمیایی و جراحات ناشی از ترکش و از معیشت‌بگیران بنیاد شهید است. او درباره مطالبات جانبازان کمک‌معیشت‌بگیر بیان می‌دارد: جانبازان ۲۵ درصد اکنون ازکار افتاده هستند. قانون جامع ایثارگران می‌گوید که هر کارافتاده‌ای با هر درصدی باید حالت اشتغال ثبت شود. ۸۰ درصد از ایثارگران از کار افتاده، معیشت‌بگیر هستند و شاغل هم نیستند. حقوق ماهانه و هزینه درمان این گروه در حد پایینی است.

او ادامه می‌دهد: بنده سراغ دارم جانبازی را که توان حرکتی ندارد، اما حقوق نمی‌گیرد. قبلاً می‌گفتند زیر ۲۵ درصد حالت اشتغال تعلق نمی‌گیرد، اما اکنون می‌گویند: زیر ۳۰ درصد حالت اشتغال تعلق نمی‌گیرد. بر اساس قانون جامع ایثارگران این کار به نوعی غیرقانونی است.

پیگیر مطالبات معیشت‌بگیران در مجلس هستیم

محمود پاکدل، معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره پیگیری مطالبات ایثارگران کمک‌معیشت‌بگیر می‌گوید: تمام تلاش ما این بود که بتوانیم حکمی از مجلس بگیریم؛ اما با توجه به اینکه در حوزه کاری بنده نیست و پیگیری آن در حوزه حقوقی است، آن‌ها تلاش می‌کنند تا اتفاق خوبی بیفتد، ولی معلوم نیست حقوق آن‌ها افزایش پیدا کند یا خیر.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر احقاق حق معشیت‌بگیران که از حقوقی کمی برخوردار هستند، می‌افزاید: آقای قاضی‌زاده در بنیاد شهید از ابتدا هدف‌گذاری برای این گروه که کمترین دریافتی را داشتند، در نظر گرفته است. ما در دهک‌هایی که گرفتیم، مشاهده کردیم کمترین دهک مربوط به معیشت‌بگیران است. دنبال این مسأله هستیم. البته در این رابطه ۲ موضوع تأمین اعتبار و قانونی شدن مطرح است که باید از طریق مجلس دنبال شود.

پاکدل با توجه به پرداختی‌های اردیبهشت ماه و افزایش ۶۰ درصدی پرداخت کمک معیشت‌بگیرها اظهار می‌دارد: طبق این افزایش ۶۰ درصد، کمک معیشت به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و به ۷۰ درصد افراد این مبلع به همراه معوقه فروردین پرداخت شده است.

او درباره آن تعداد ایثارگران کمک‌معیشت‌بگیر که این افزایش پرداخت شامل آن‌ها نشده است، ادامه می‌دهد: ۳۰ درصد باقیمانده که در سه دهک بالایی بودند، معادل سال قبل پرداخت شده است و چنانچه ظرف ماه‌های آینده و پس از پایش فقدان شغل و درآمد احراز شود، برای آن‌ها هم افزایش تا ۳۶۰۰ و معوقه از ابتدای سال پرداخت خواهد شد.

البته بر اساس بند «ب» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم و همچنین بند «ه» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کمک معیشت به جانباز و آزاده فاقد شغل و درآمد تعلق می‌گیرد و شامل همه جانبازان و آزادگان نمی‌شود.

موهبتی: از همه ظرفیت‌های حقوقی برای افزایش کمک معیشت جانبازان معسر استفاده می‌کنیم

طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی کمک معیشت جانبازان و آزادگان معسر ابراز می‌دارد: به استناد بند «ه» تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، بنیاد شهید موظف است صرفاً به جانبازان عزیزی که فاقد شغل و درآمد باشند بر اساس اطلاعات مراجع استعلامی، ماهانه کمک‌معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.

البته او ادامه می‌دهد: حقوق خانواده معظم شهدا و جانبازان معسرین را با وجود افزایش، رضایت‌بخش نمی‌دانیم و در حوزه‌های معیشتی با استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی و قانونی وارد عمل می‌شویم.

پایش با استعلام از سامانه رفاه ایرانیان!

به گزارش فارس، از آنجایی که مطابق قانون پایش وضعیت جانبازان معسر باید هر ۶ ماه انجام شود تا این کمک‌معیشت به مشمولان فاقد شغل و درآمد پرداخت شود، این پایش با استعلام از سامانه رفاه ایرانیان انجام شده است و بر این اساس ۳۰ درصد دارای درآمد بالای ۶ میلیون تومان و دارای دارایی اعلام شدند. به همین خاطر به این افراد اعلام شده است تا اگر این اطلاعات دچار اشکال است، نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

در این اثنا به دلیل منابع محدود حدود ۴۰ هزار نفر که شرایط دریافت این کمک را دارند، موفق به دریافت این کمک‌معیشت نشده‌اند که طبیعی است پرداخت آن به افراد غیر مشمول مورد ایراد دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است. بنابراین مسؤولان اجرایی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

مصوبه کمیسیون تلفیق برای بودجه ۱۴۰۱ ویژه کمک‌معیشت جانبازان و آزادگان معسر

این در حالی است که نبود قانونی مشخص برای پرداخت کمک معیشت جانبازان و آزادگان معسر فاقد درآمد از سوی قانونگذار مهم‌ترین مشکل این قشر است که خواهان حداقل پرداخت یک کارمند دولت هستند و یا اینکه آن‌ها را به حالت اشتغال تبدیل کنند و در ذیل مشمولان ماده ۳۸ و یا ۳۹ قرار گیرند. این موضوع را از حجت‌الاسلام حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران و احمد امیرآبادی فراهانی سخنگوی فراکسیون ایثارگران پیگیری کردیم که به محض پاسخگویی این ۲ نماینده مجلس شورای اسلامی در این صفحه منتشر خواهد شد.

Share