بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه راهبردی پهپادی ۳۱۳

تصاویری از پایگاه سری پهپادی ارتش|سرلشکر باقری: هیچ وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اهمیت‌ پهپادها در رزم‌های نوین، گفت: ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در جریان بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه راهبردی پهپادی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران، دو دستاورد جدید برای نخستین بار به نمایش در آمد.

نخستین دستاورد موشک کروز حیدر ۱ است که قابل حمل توسط پهپاد کمان-۲۲ نهاجا و فطرس معرفی شده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و سرعت آن در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

حیدر-۱ اولین موشک کروزی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد.

دومین دستاورد، پهپاد کروز حیدر-۲ است که یک پهپاد محمول بر بالگرد است و پیش از این نیز تصاویری از آن که بر روی بالگرد ۲۱۴ هوانیروز نصب شده بود، منتشر شده است.

سرلشکر باقری در بازدید از پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش: هیچ وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم

به نقل از روابط عمومی ارتش، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پس از بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ در جمع فرماندهان ارتش و فعالان عرصه طراحی و تولید پهپادهای ارتش، گفت: امروز برای من یک روز فوق‌العاده ارزشمند و استثنایی است که چنین قدرت قابل توجهی در حوزه پهپادی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در یکی از پایگاه‌های زیرزمینی و امن عملیاتی پهپاد، آن هم در سطح راهبردی مشاهده کردم.

وی افزود: در نبردهای امروز در عملیات‌های گوناگون دفاعی، تهاجمی، زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی و در ابعاد دفاعی، تهاجمی، انهدامی، شناسایی، مراقبتی، جنگ الکترونیک، حمل محموله و ده‌ها ماموریت دیگر، پهپادها روز به روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند.

سردار سرلشکر باقری اضافه کرد: آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم و قبل‌تر از آن در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق تجربه شد و سایر نبردهای دهه اخیر، بیانگر این است که جایگاه پهپاد جایگاهی استثنایی و به شدت در حال رشد است. ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: البته در همه نیروهای ارتش در ابعاد گوناگون این تحول‌خواهی به چشم می‌خورد. حقیقتا جا دارد که از امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، هیئت رئیسه ارتش و فرماندهان نیروها و هم‌رزمانشان که این تحول را رقم زدند قدردانی کنم. این اتفاقات در این دوره مدیریتی، با توکل به خداوند و تأسی از اوامر و رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) با زحمت و تلاش شبانه روزی، فکری، عملی و اغنایی صورت گرفت و امروز شاهد بخشی از این توانمندی هستیم. طراحی پهپادهایی در این سطح و ساخت آن توسط ارتش کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: در کنار اینها، صنعت دفاعی هم پا به پا مشغول کار است و کمک‌ می‌کند. نه فقط پهپاد بلکه همه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک پهپاد و تسلیحات در کشور ما و در نیروها در حال ساخت است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: حقیقتا ما در هر موردی باید صحنه نبرد محتمل را با بازی جنگ هوشمندانه، دقیق و بی‌طرفانه نه تبلیغاتی و جانب‌دارانه بررسی کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تحولاتی داریم، شجاعانه وارد شویم. تلاش کنیم و این تحول را برای  بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کنیم. اینها با روش، تجهیزات و امکانات گذشته امکان‌پذیر نیست و باید با امکانات و روش‌های جدید این اتفاق رخ دهد. بنابراین پهپادهایی که امروز دیدیم می‌تواند چنین نقشی را به خوبی ایفا کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی، همه فرماندهان ما یکی از دغدغه‌های‌شان این است که تجهیزات گذشته را چگونه و با چه تغییر و تحولی برای نبردهای محتمل آینده آماده کنند. این روحیه بسیار ارزشمند است. امروز پهپادها را دیدیم و خداراشاکر هستیم که کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام شده است.

سردار سرلشکر پاسدار باقری با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمانمان باز است و دائما هوشیار و مراقب هستیم، خاطرنشان کرد: خدا را بابت داشتن چنین فرماندهان لایق، توانمند، پا در رکاب ولی امر مسلمین و ان‌شاءالله سرباز حضرت ولی عصر (عج) شاکرم و امیدوارم روز به روز ابعاد دیگر قدرت ارتش را ببینیم.

در خاتمه این بازدید، تعدادی از فعالان حوزه طراحی و تولید پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر شدند.

Share