با حضور جمعی از مردم و مسئولین صورت گرفت؛

برگزاری هشتمین جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ در عمارلوی رودبار

در هشتمین جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ که با حضور بیش از ۳ هزار نفر از مردم نقاط مختلف کشور و مسئولان شهرستان و استان، نمایندگان شهرستان‌های رودبار، تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، موسیقی سنتی، بازی بومی و محلی لافندبازی، شعر و سرود به نمایش گذاشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هشتمین جشنواره گلدهی سوسن چلچراغ در داماش عمارلوی رودبار گیلان برگزار شد.

در این جشنواره یک روزه که با حضور بیش از ۳ هزار نفر از مردم نقاط مختلف کشور و مسئولان شهرستان و استان، نمایندگان شهرستان‌های رودبار، تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، موسیقی سنتی، بازی بومی و محلی لافندبازی، شعر و سرود به نمایش گذاشته شد.

در پایان این جشنواره از ۱۸ محیط بان، خبرنگار و گروه‌های فعال مردم نهاد با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

در حاشیه جشنواره گل دهی سوسن چلچراغ، نمایشگاهی از صنایع دستی و غذاهای محلی منطقه در ۱۰ غرفه برپا شد.

رضا زمانی، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در حاشیه این جشنواره گفت: برای حفاظت از ذخیرگاه ژنتیکی سوسن چلچراغ از همان سال‌های اول کشف آن، ۷ دهم هکتار از محوطه ۱۵ هکتاری رویشگاه این نوع گل در روستای داماش فنس کشی و محصور شده است.

علی فرهی، رییس محیط زیست شهرستان رودبار هم گفت: رویشگاه این گل علاوه بر حصار کشی، با نصب دوربین و ایجاد پاسگاه محیط بانی به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شود و کندن این گل جرم محسوب می‌شود.

عین الله عزیزپور انبوهی، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رودبار هم با بیان اینکه هرساله در فصل گل دهی سوسن چلچراغ جشنواره برگزار می‌کنیم، گفت: این گل بهانه‌ای بر جذب گردشگر و گردش چرخ اقتصاد مردم منطقه است و برای شناسایی بیشتر و جذب گردشگر در تلاشیم با ایجاد خانه کاشانه، هتل، بوم گردی و ایجاد رستوران‌های بین راهی، زیر ساخت‌های صنعت گردشگری در این منطقه را ایجاد کنیم.

رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان هم در گفتگویی با بیان اینکه درخصوص انقراض این گل نگرانی وجود ندارد، گفت: بر اساس مطالعاتی که از سال ۷۸ روع کردیم، به این نتیجه رسیدیم که این گل را از ۳ طریق بذر یا دانه، فلس برداری و کشت بافت می‌توان تکثیر کرد.

پاداشت افزود: در زمینه تکثیر این گیاه علاوه بر تحقیقات انجام شده در ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مطالعات موردی خود را برای ارائه پایان نامه و رساله انجام داده اند.

وی گفت: این‌گل در ایران به جز ارتفاعات داماش گیلان، به دلیل تشابه آب هوایی و مشخصات اکولوژیکی مثل رویش سرخس، دمای مناسب، خاک مرطوب و آبرسانی مطلوب، در ارتفاعات رودسر، اسالم و رستم آباد در گیلان و همچنین کلاردشت و کجور نوشهر مازندران و نمین اردبیل هم به صورت محدود و پراکنده مشاهده شده است.

سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی جهان است که در ۲ نقطه دنیا، داماش عمارلوی رودبار گیلان و لنکران جمهوری آذربایجان به صورت انبوه می‌روید.

سال ۹۸ نیز رویشگاه جدید سوسن چلچراغ این گل زیبا و نادر در بازرسی کارشناسان در محوطه باستانی کهنه ماسوله در زمینی حدود ۲۰۰ متر مشاهده و کشف شد.

بیش از ۲ هزار نمونه از این گل از نیمه خرداد تا پایان خرداد در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری داماش شکوفا می‌شود.

ساقه این گل تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متری رشد می‌کند که معمولا ۷ سانتی متر آخرش پوشیده از ۴ تا ۱۰ گل است.

سال ۱۳۵۴ لدبوری، گیاه‌شناس فرانسوی این گل را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد و یک سال بعد در شورای عالی محیط زیست با شماره ۷۱ به عنوان اولین گل در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شد.

سوسن چلچراغ از گونه گیاه سوسن و لیلیوم است، گلی واژگون به رنگ روشن، گلبرگ‌هایی به سمت بیرون برگشته، شبیه چلچراغ دارد که سوسن چلچراغ نامیده شده است.

عطر این‌گل شبیه بهارنارنج و لیمو ترش است.

این گل را در خارج از کشور به افتخار کاشف آن آقای لدبوری به نام لیلیوم لدبوری می‌شناسند.

اهالی داماش از قدیم این نوع گل را بدون آن که بشناسند در باغچه خانه خود می‌کاشتند.

Share