رئیس سازمان نظام روانشناسی عنوان کرد؛

انتشار لیست دوم روان‌شناس‌نماها با ۶۱ اسم | فالوئر ۳۵ میلیونی ۱۰۰ روانشناس‌نما

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به لیست اسامی “غیر روانشناسان فاقد مجوز” که توسط این سازمان منتشر شد گفت: افرادی به عنوان حامی این افراد، تهدیدهایی را علیه کسانی که در این حوزه (انتشار اسامی غیر روانشناسان) فعالیت می‌کنند، انجام داده‌اند در حالی که این اقدام مطالبه‌ای مردمی است و مردم می‌گویند چرا زودتر از اینها این لیست را منتشر نکردید؟ به این افراد اعلام می‌کنیم شما هم منافع خود را کنار گذاشته و از این جریان فراگیر (انتشار اسامی) حمایت کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمد حاتمی در نشست خبری امروز خود که با محوریت پاسخ به سوالات پیرامون انتشار لیست روانشناس‌نماها برگزار شد، با اشاره به لیست منتشر شده از اسامی “غیر روانشناسان فاقد مجوز”، اظهار کرد: پس از انتشار این لیست برخی اقرار کردند و گفتند نمی‌دانستند. اکنون صفحات خود را اصلاح  کرده‌اند، اگر این کار اصلاحی انجام شود به نظر می‌رسد می‌توان اسامی این افراد را از سایت سازمان حذف کرد چراکه نگاه ما به این امر اصلاحی است و هدفمان اطلاع رسانی به مردم است.

وی افزود: خیلی‌ها صفحات خود را تغییر داده‌اند، این هم خوب هست و اگر دیگر در این حوزه فعالیت نکنند برای ما ارزشمند است.

شورای ملی نظارت بر روانشناس‌نماهای فاقد مجوز تشکیل شود

۱۰۰ نفر از روان‌شناسان‌نماها ۳۵ میلیون فالوئر دارند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید شورای هماهنگی ملی برای نظارت بر غیر روانشناسان فاقد مجوز ایجاد شود، تصریح کرد: در حال حاضر با بررسی های انجام شده متوجه شدیم ۱۰۰ نفر از این اسامی پیج‌های منتشر شده مجموعا ۳۵ میلیون فالوئر دارند. ارگانهای دیگر باید به نظارت تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور را  بر روی این پیج ها توجه کند.

فعالیت روانشناس نماها در حیطه کنکور

حاتمی با اشاره به فعالیت روانشناس نماها در حیطه کنکور، ادامه داد: رانت‌های کنکوری‌ها بسیار قوی‌تر است اما برای این موضوع هم برنامه داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه بزرگترین گلایه ما از نهادهای دولتی است که به افرادی که صلاحیت ندارند مجوز فعالیت می‌دهد، گفت: ارگان‌ها تخصصی به موضوع روانشناسی نگاه نمی‌کنند بلکه نگاه تکلیفی دارند و مجوز راه اندازی مرکز  به این افراد می‌دهند و این افراد با این مجوزها به مردم آسیب می‌زنند.

با انتشار اسامی قصد توهین نداشتیم؛ فقط اطلاع‌رسانی کردیم 

وی با اشاره به انتشار اسامی افراد غیر روانشناس گفت: ما قصد توهین به افراد را نداشتیم و تنها اطلاع رسانی کردیم. این اسامی هیچ کدام مدرک در حوزه روانشناسی ندارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت دکتر “ف. ه” اظهار کرد: بعضا یک فرهنگ غیر ایرانی توسط این افراد خارج نشین در صحبت‌هایشان بیان می‌شود که این امر جفا  بر مردم است و هر کسی که روانشناس نباشد و مطالب ایشان بعضا غیر علمی و غیر فرهنگی است و این امر جفا بر مردم است. نمی‌توان گفت چون در خارج از کشور سخنرانی دارند و تحصیل کرده‌اند نباید اسامی آنها منتشر شود. دنیای فعلی دهکده جهانی است و مرز فیزیکی نداریم و دایره فعالیت این فرد نیز به دلیل نفوذ حرف هایشان، در ایران است و نوع بیان ایشان تاثیر گذار است و ما به ایشان توهینی نکردیم  و برایمان قابل احترام هستند.

پروانه فعالیت روانشناسانی که قبل از آذر ۹۹ از بهزیستی مجوز دریافت کرده‌اند، محفوظ است 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تفاهم این سازمان با سازمان بهزیستی در خصوص دادن مجوز مرکز مشاوره، تصریح کرد: افرادی که قبل از تاریخ اول آذر ۱۳۹۹ پروانه مرکز روانشناسی و مشاوره از بهزیستی داشته اند، پروانه آنها محفوظ است و  فقط باید به سازمان نظام رواننشاسی و مشاوره مراجعه کرده و پرونده‌ای برای پروانه فردی تشکیل دهند اما اگر بعد از این تاریخ از بهزیستی، مجوز دریافت کرده‌اند به این معنا است که بهزیستی خطا کرده است.

افرادی که اسامی‌شان منتشر شد هیچ تحصیلات روانشناسی ندارند
صرف به اشتراک‌گذاری مطالب خوب و علمی در فضای مجازی ایرادی ندارد 

حاتمی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه بعضا افرادی که اسامی آنها در لیست “غیر روانشناسان فاقد مجوز” منتشر شد مدعی هستند که کار درمانی به معنای حضور مراجع در اتاق درمان انجام نمی‌دهند و تنها مطالب مفیدی را در صفحات خود به اشتراک می‌گذارند، تصریح کرد: صرف به اشتراک گذاشتن مطالب خوب و علمی و مفید ایرادی ندارد اما اینکه ابتدا مطالب مفید منتشر شود، سپس کلاس آموزشی برگزار شده، خدمات مشاوره ارائه شود و کار به اتاق درمان کشیده شود، اشکال دارد و این افرادی که اسامی آنها منتشر شد هیچ تحصیلات روانشناسی ندارند.

مجوز برخی ارگانها به معنی فعالیت در حوزه روانشناسی افراد نیست 

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال ایسنا مبنی بر اینکه “ع . ش” با انتشار بیانیه‌ای از “انجمن توسعه فردی و سازمانی کشور”  مدعی شده است که‌ فعالیت افراد این انجمن با مجوز وزارت کار است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در صلاحیتی نیست که فعالیت این افراد را غیر قانونی بداند، تصریح کرد: بسیاری از ارگان‌ها اقدام به دادن مجوز می‌کنند. مجوز دادن به معنای اینکه فرد می‌تواند فعالیت روانی انجام دهد نیست چراکه افراد برای فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فردی بگیرند و بدون در نظر گرفتن مجوز انجمن‌ها، ما به نوع فعالیت افراد توجه داریم که اگر فعالیت آنها در حیطه روانشناسی و مشاوره است باید از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فعالیت فردی داشته باشند.

چرا صلاحیت برخی در کمیسیون‌های تخصصی رد می‌شود؟

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه بعضا افرادی که مدرکی در حوزه روانشناسی دارند، مطرح می‌کنند که بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون‌های تخصصی این سازمان برای گرفتن پروانه فعالیت سلیقه‌ای اعمال می‌شود و گرچه این افراد متخصص‌اند اما از نظر سازمان صلاحیت ندارند، توضیح داد: قطعا اساتید دانشگاه حاضر در کمیسیون‌های تخصصی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صاحب صلاحیت هستند. این افراد استاد دانشگاه هستند. بعضا پیش می‌آید وقتی افراد نمی‌توانند از مرحله‌ای عبور کنند و پروانه صلاحیت دریافت کنند چنین حرف‌هایی را علیه کمیسیون‌ها عنوان می‌کنند. هرچند بنده نمی‌خواهم نسبت به این موضوع دفاع کنم چراکه امکان دارد در کمیسیون‌ها بعضا سلیقه‌ای برخورد شود و سوالاتی غیر استاندارد از مراجعان پرسید شود اما نمی‌توان به طور کلی اساتید کمیسیون‌ها را صاحب صلاحیت ندانست.

حاتمی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت یکی از روانشناس‌نماها نیز تصریح کرد: دکتر “م.الف” پیش از انتشار لیست “غیر روانشناسان فاقد مجوز”، در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پرونده داشتند و قبلا تعهد داده بودند که در حوزه روانشناسی فعالیت نکنند اما تا کنون در عین حالی که هیچ مدرکی در حوزه روانشناسی ندارند، در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

انتشار لیست دوم روان‌شناس‌نماها با ۶۱ روان‌شناس‌نما

به گزارش ایسنا، حاتمی در ادامه از انتشار لیست دوم روان‌شناس‌نماها با ۶۱ روان‌شناس‌نما و ۳۲ صفحه که صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی در حال فعالیت هستند، خبر داد.

تبرئه برخی روان‌شناس‌نماها از دادگاه‌ها بدلیل لابی‌گری آنها 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه بعضا “غیر روانشناسان فاقد مجوز” که برایشان در سازمان پرونده تشکیل شده و به دادگاه معرفی شده‌اند، از دادگاه‌ها تبرئه می‌شوند، تصریح کرد: برای مثال ما از آقای “ش.الف” شکایت کردیم چراکه وی فقط فوق دیپلم مکانیک داشت و فعالیت مشاوره و روانشناسی انجام می‌داد اما به دلیل لابی گریها از دادگاه تبرئه گرفت. از سوی دیگر برخی افراد از طریق کانال‌ها و ارتباط‌هایی که صدا و سیما در جریان آن نبوده به صدا و سیما ورود کرده و برنامه داشته‌اند.”بَلبَشو”  وجود داشت و با پاندمی کووید ۱۹ این مساله تشدید شد. این غیر روانشناسان فاقد مجوز مثل قارچ در فضای مجازی فعالیت کرده و مشاوره می‌دادند و آسیب های اجتماعی و روانی افراد افزایش یافت.

به روان‌شناس‌نماها زنگ زدیم تا اطلاع دهیم کارشان غیرقانی‌ است؛ وقتی نتیجه نگرفتیم کار را به مردم واگذار کردیم

حاتمی با بیان اینکه در این راستا نامه‌های زیادی به ارگان‌های مختلف زدیم و مکاتبات مختلفی انجام دادیم و چون نتیجه‌ای نگرفتیم در نهایت کار را به مردم واگذار کردیم و لیست اسامی “غیر روانشناسان فاقد مجوز” را منتشر کرده و مسائل را با مردم در میان گذاشتیم، توضیح داد: هدفمان اطلاع رسانی بود. پنج ماه پیش از انتشار اسامی نیز دائما در مصاحبه‌ها اعلام کردیم که در صدد انتشار این لیست هستیم تا برای افراد “غیر روانشناس فاقد مجوز” زمینه سازی شود و اگر مایل هستند قبل از انتشار اسامی مسائل را حل کنند. اینطور نبود که لیستی تهیه کنیم تا این افراد را به اصطلاح بزنیم. سه سال شب و روز زحمت کشیدیم برای احصاء این اسامی و به این افراد زنگ زدیم تا به آنها اطلاع دهیم فعالیت آنها غیر قانونی است. برخی جواب نداده و به سازمان نمی‌آمدند. ما اصل  را بر پیشگیری و تعامل گذاشتیم تا مساله حل شود اما با پیچیده شدن مساله کار را به مردم واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه جایگاه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور رسمی و قانونی است و در تمام کشورهای دنیا اینگونه است که برای حوزه سلامت روان تشکیلاتی وجود دارد، ادامه داد: هر کسی در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند باید ضوابط  قانونی آن را رعایت کند. برخی کشور ها مثل آلمان بسیار قوانین سخت گیرانه‌ای در این حیطه دارند و افراد باید از فیلترهای تخصصی عبور کنند تا بتواند فعالیت روانشناسی انجام دهند.  مطابق با قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که توسط مجلس تصویب شده است، روانشناس کسی است که حداقل فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره را در یکی از گرایش‌ها داشته باشد و مدرک تحصیلی داخلی یا خارجی او توسط وزارت علوم و یا بهداشت تائید شده باشد.

لفظ روان‌شناس و مشاور برای فارغ‌التحصیلان این رشته جایز نیست

وی در عین حال تاکید کرد که  لفظ “روانشناس” و “مشاوره” برای افرادی که فارغ التحصیل این رشته هستند جایز نیست افزود: اینکه فردی پس از گرفتن مدرک برای خودش از لفظ “روانشناس” استفاده کند جایز نیست.  افراد باید پس از فارغ التحصیلی کارورزی رفته و پس از گذراندن دوره کارورزی صلاحیت آنها در کمیسیون های تخصصی سازمان  بررسی شود تا در صورت داشتن صلاحیت به آنها پروانه داده شود.

به گفته حاتمی، قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به این سازمان اجازه داده است که استانداردهای لازم برای فعالیت در حرفه روانشناسی را مشخص کرده و بر اساس استانداردها به افراد برای فعالیت حرفه‌ای مجوز دهد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت‌ در حیطه روانشناسی بر عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، این را هم گفت که این‌ نظارت محدود به دادن پروانه نمی‌شود و این سازمان می‌تواند در مسائلی نظیر انتشار یک فیلم یا صوت که سلامت روان مردم را به مخاطره می‌اندازد ورود کند.

بدلیل تاخیر در انتشار اسامی غیرروان‌شناسان فاقد مجوز از مردم عذرخواهی می‌کنیم 

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر سخنان خود با عذر خواهی از مردم به دلیل تاخیر در انتشار اسامی “غیر روانشناسان فاقد مجوز”، خطاب به مردم افزود: این لیست باید زودتر منتشر می‌شد. مردم قصور ما را بپذیرند. ما تلاش کردیم این مساله را توسط نهادهای مسئول حل کنیم اما به بن بست رسیدیم  و تمام راه ها را رفتیم اما برخی نهادهای دولتی که باید در کنار و همراه ما باشند به این غیر روانشناسان مجوز فعالیت دادند.

حاتمی در ادامه تاکید کرد: غیر روانشناسان فاقد مجوز با کلمات فریبنده و زیبا و بر اساس نیازهای مردم مطالبی را بیان می‌کنند که پروسه درمان را به تاخیر می‌اندازند چراکه برای مثال اگر کسی افسردگی قابل حل داشته باشد، با مراجعه به این‌ غیر روانشناسان و با شنیدن کلمات زیبا سرگرم شده و نهایتا اختلال مزمن می‌گیرد چراکه از پروسه درمان عقب می‌افتاد. این افراد آسیب های روانی را با بی‌تخصصی خود افزایش می‌دهند.

برخی در قالب عرفان‌های نوظهور و کوچینگ، مطالب روان‌شناسی ارائه می‌کنند 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت افراد غیر روانشناس فاقد مجوز تحت عنوان “انرژی درمانی”، “عرفان‌های نو ظهور”، “کوچینگ” تصریح کرد: در قالب این اصطلاح ها، افراد مطالب روانشناسی را عنوان می‌ کنند و نمی‌توان گفت فعالیت آنها غیر روانشناسی است.  بعضا در مواردی افرادی که تحت درمان روانشناس متخصص قرار گرفته‌اند و مطلبی یاد گرفته و یا کتابی خوانده‌اند در فضای مجازی به مردم خدمات روانشناسی ارائه می‌کنند.

حاتمی ادامه داد: کسی که مهندس یا پزشک است و روانشناس نیست و بر روی باورها، اندیشه و فکر مردم کار می‌کند و برای تغییر این باورها از پروسه روانشناختی مثل اعتماد به نفس استفاده می‌کند، آیا دخالت در کار روانشناسان و مشاوران نکرده است؟. آیا این اقدام بی اعتبار کردن کار ما نیست؟. این اقدامات فریبنده است و سوء استفاده از نیازهای مردم است و ما در قبال این مساله مسئولیت داریم.

سوء‌استفاده از اعتماد مردم با ارائه خدمات رایگان و جمع‌کردن فالوئر 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره، تاکید کرد: مردم شدیدا به خدمات روانشناسی و مشاوره نیاز دارند اما تمکن مالی آن را ندارند. برخی از این افراد غیر روانشناس با سوء استفاده از این امر صفحه ارائه خدمات رایگان روانشناسی زده و مطالبی را به مردم گفته اند و وقتی فالوئر جمع کردند از اعتماد مردم سوء استفاده کردند. ما در شرایط بحران هستیم و با توجه به اینکه قانون برنامه ششم توسعه نیز به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره تصریح دارد، از دولت می‌خواهم بیمه‌های پایه و تکمیلی را برای این خدمات وضع کند.

Share