خوراکی‌های مفید برای کبد

کبد سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی طبیعی متابولیسم را تجزیه می‌کند. از این رو سالم نگه داشتن آن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، کبد انواع مختلفی از وظایف ضروری را از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات‌ها انجام می‌دهد.

کبد همچنین سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی طبیعی متابولیسم را تجزیه می‌کند. از این رو سالم نگه داشتن آن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.

یکی از روش‌های دست‌یابی به این هدف مصرف مواد غذایی با قابلیت تقویت سلامت کبد است. ترکیباتی که در ادامه معرفی می‌شوند، با استناد به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف هر نوع خوراکی دردسرهایی برای بدن تولید می‌کند. میزان مناسب مصرف هر ماده خوراکی در هر فرد ممکن است با توجه به شرایط بدنی و سلیقه غذایی تغییراتی داشته باشد.

قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توان به منظور بهبود سلامت کبد نوشید.

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه از کبد در برابر بیماری محافظت می‌کند، حتی در میان کسانی که پیش‌تر با این عضو مشکل داشته اند.

به عنوان مثال طی پژوهش‌های مستقل ثابت شده است که نوشیدن قهوه به کاهش خطر سیروز یا آسیب دائمی کبد در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی کمک می‌کند.

نوشیدن قهوه همچنین ممکن است سبب کاهش خطر ابتلا به یک نوع شایع سرطان کبد شود و در عین حال اثرات مثبتی بر التهاب در این سطح این اندام داشته باشد. قهوه همچنین سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، خنثی می‌کنند.

قهوه حتی با خطر کمتر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی در ارتباط است و بیشترین فواید آن در افرادی دیده شده که حداقل سه فنجان طی روز می‌نوشند.

چای

شواهد نشان داده‌اند که می‌تواند فواید خاصی هم برای کبد داشته باشد.

بر اساس یک مطالعه ژاپنی، نوشیدن ۱۰ فنجان چای سبز در روز با بهبود نشانگرهای خونی سلامت کبد مرتبط است.

یک مطالعه کوچکتر شامل افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نشان داد که نوشیدن چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود و همچنین ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و رسوب چربی در کبد کمک کند.

علاوه بر این بررسی دیگری ثابت کرد، افرادی که چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند. کمترین خطر در افرادی دیده می‌شود که چهار فنجان در روز و یا بیشتر می‌نوشند.

تعدادی از مطالعات حیوانی نیز اثرات مفید عصاره چای سیاه و سبز را روی کبد تایید کرده اند. به عنوان مثال طبق نتایج یک مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی، عصاره چای سیاه بسیاری از اثرات منفی رژیم غذایی پرچرب روی کبد را معکوس می‌کند و همچنین نشانگرهای خونی سلامت کبد را بهبود می‌بخشد.

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت نارینژنین و نارینژین نام دارند.

چندین مطالعه حیوانی نشان داده‌اند که هر دو این‌ها به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک می‌کنند. اثرات محافظتی گریپ فروت به دو صورت تعریف شده است: کاهش التهاب و محافظت از سلول ها.

مطالعات دیگر حاکی از آن هستند که این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش پیشرفت فیبروز کبدی کمک کنند؛ اختلالی که در آن بافت همبند بیش از حد در کبد ایجاد و معمولا از التهاب مزمن ناشی می‌شود.

انگور

انگور به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید هستند. معروف‌ترین آن‌ها رزوراترول به شمار می‌رود که فواید سلامتی متنوعی به همراه دارد.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که انگور و آب انگور می‌توانند برای کبد مفید باشند. برای نمونه آن‌ها می‌توانند فواید مختلفی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب کبدی و افزایش سطح آنتی اکسیدان داشته باشند.

یک مطالعه کوچک در انسان‌های مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف مکمل عصاره هسته انگور به مدت ۳ ماه به بهبود عملکرد کبد یاری می‌رساند.

با این حال از آنجایی که عصاره هسته انگور در مکمل‌های دارویی به شکل تغلیظ شده است، ممکن است مصرف انگور کامل اثرات مشابهی با مکمل‌ها نداشته باشد. همچنین به مطالعات بیشتری پیش از مصرف عصاره هسته انگور برای ارتقای سلامت کبد نیاز است.

آب چغندر

آب چغندر منبع آنتی اکسیدان‌هایی به نام بتالین‌ها است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشند و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهند.

منطقی است که فرض کنیم خوردن چغندر به خودی خود اثرات مشابهی بر سلامتی دارد. با این حال در بیشتر مطالعات از آب چغندر استفاده شده است. شما می‌توانید خودتان چغندر را آب بگیرید و یا محصول آماده را از فروشگاه‌ها تهیه کنید.

چندین مطالعه حیوانی نشان داده‌اند که آب چغندر به کاهش آسیب اکسیداتیو، التهاب در کبد و همچنین افزایش آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی کمک می‌کند. در حالی که مطالعات حیوانی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند، همچنان به بررسی‌های انسانی کاملتری نیاز است.

آجیل

آجیل سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفید است. این ترکیب مسئول فواید سلامتی مختلفی است به ویژه برای قلب. اما همچنین به طور بالقوه برای کبد نیز اثرگذار محسوب می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

علاوه بر این طبق یک مطالعه تکمیلی، مردانی که مقادیر بیشتری آجیل و دانه‌های مغذی مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به NAFLD هستند. در حالی که به مطالعات با کیفیت بالا نیاز است، داده‌های اولیه نشان می‌دهند که آجیل یک گروه غذایی مهم برای سلامت کبد به شمار می‌رود.

از جمله دیگر مواد غذایی مفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سبزیجات کروسیفروس

– ماهی‌های چرب

– روغن زیتون

Share