مدیر عامل شهر صنعتی رشت؛

قلب تپنده صنعت گیلان در شهر صنعتی رشت است | آغاز عملیات احداث تصفیه خانه ظرف یک ماه آینده

مهدوی گفت: اکنون شهر صنعتی رشت دارای سه ورودی است و ورودی جاده ترانزیت کمک شایانی به خودروهای سنگین و تریلی‌ها خصوصا خودروهایی که به سمت جنوب گیلان و جاده تهران حمل بار دارند می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهر صنعتی رشت یکی از پنج شهر صنعتی نخست و بزرگ ایران است که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد. اگرچه تاسیس آن اقدامی در جهت گسترش صنعت در بخش‌های مختلف در گیلان بود، اما لوکوموتیو صنعت استان آن زمان با گذشت دو دهه از حرکت خود در استان، البته با امکانات و واحدهای معدود، با مشکلاتی روبه‌رو نبود، ولی در دهه ۷۰ با یک تغییر مدیریتی نادرست در هیات مدیره و ورود برخی افراد ناکارآمد و ناآشنا در بخش صنعت در ادامه موجب شد تا بحران‌های ناشی از مشکلات، فشار مضاعفی را پیش روی شهر صنعتی رشت قرار دهد. اما از ابتدای دهه هشتاد که شهر صنعتی رشت مشمول  ماده ۱۴۱ قانون تجارت بوده و روزهای ورشکستگی خود را سپری می‌کرد و صنایع مستقر هم تصمیمی جز اجرای پروژه‌های صنعتی خود در نواحی صنعتی و یا استانهای دیگر نداشتند، یک تغییر مدیریتی مانع از شعله‌ور شدن آتش بحران در شهر صنعتی رشت شد و چرخ توسعه شهر صنعتی رشت را به حرکت درآورد، این تغییر در مدیریت عامل و نیز برخی از اعضای هیات مدیره سابق که بیش از نیمی از دهه ۷۰ عهده‌دار مسوولیت بودند به دلایل ضعف در مدیریت و بدهی‌های مالی به دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی صورت گرفت.

اما در اولین ماه‌های سال ۱۳۸۰ که یکی از پنج شهر صنعتی ایران دوران تاریک مدیریتی را سپری می‌کرد یک دانش‌آموخته دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) که آن روز ۴۲ سال بیشتر نداشت و همان روزها معاونت وقت سازمان صنعت و معدن گیلان را عهده‌دار بود، در انتخابات مجمع سهامداران شهر صنعتی رشت به عنوان مدیرعامل شهر صنعتی رشت انتخاب شد.

مهندس میر شمس‌الدین مهدوی سعیدی در آن ماه‌های نخست سال ۱۳۸۰ مدیرعامل شهر صنعتی رشت شد. او در ابتدا مطالعه‌ای از وضعیت شهر صنعتی رشت نمود و تلاش کرد از بحران‌ها عبور کند، او ابتدا می‌بایست به وضعیت بدهی‌ها و مطالبات بیرونی رسیدگی می‌کرد و سپس مشکلات زیرساختی را یکی پس از دیگری حل می‌کرد و در گام بعدی امنیت سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کرد تا طرح‌های توسعه در شهر صنعتی رشت ایجاد شود. او برای همه این اقدامات برنامه‌ریزی کرد تا جایی که امروز از ۳۵۳ واحد شهر صنعتی رشت ۲۴۷ واحد صنعتی آن به عنوان واحدهای توانمند شمال کشور و بعضا کشور و حتی منطقه شمرده می‌شوند. تعداد و توانمندی برخی از واحدهای صنعتی در شهر صنعتی رشت در بخش فولاد، سلولزی، قطعات خودرو و داروسازی موجب شده است تا در این حوزه‌ها به عنوان قطب تولید شمال ایران و منطقه مطرح باشیم.

آنچه که در سطور پایین مطالعه می‌کنید گفتگویی است که با مهندس میرشمس‌الدین مهدوی سعیدی، مدیرعامل شهر صنعتی رشت داشته‌ایم. در این گفتگو مهندس مهدوی اشاره ای به سه دهه وضعیت شهر صنعتی رشت دارد و بسیاری از ناگفته‌ها و کارهای انجام شده و باقیمانده و نیز آنچه را که موجب شد تا شهر صنعتی رشت امروز به عنوان افتخاری برای بخش صنعت مطرح باشد بازگو می‌کند.

– اگرچه نام و آوازه‌ی شهر صنعتی رشت برای بسیاری از کارآفرینان و مردم استان آشناست اما می‌خواهم در ابتدا اشاره‌ای به این بخش داشته باشیم؟

شهر صنعتی رشت یکی از پنج شهر صنعتی بزرگ ایران است که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد، مراحل توسعه زیرساخت‌ها از همان زمان آغاز شد اما مشکل زمانی بود که در دهه شصت گیلان را قطب کشاورزی اعلام کردند در حالی که صنعتی شدن منافاتی با کشاورزی نداشت و برداشت‌ها به‌گونه‌ای بود که چون گیلان کشاورزی است توسعه صنعت، تهدیدی برای کشاورزی محسوب می شود. این نگاه موجب شد عملا گیلان از شهر صنعتی رشت و به عبارتی از صنعت غافل شد و کارهای زیربنایی آن صورت نگرفت.

شهر صنعتی رشت در آن زمان در وسعتی به مساحت ۲۲۸۸ هکتار دیده شد که از این مساحت، ۲۶۸ هکتار آماده‌سازی شد و یا داشت به صورت فوری آماده‌سازی می‌شد و یک هزار هکتار هم پاک تراش شده بود و مابقی هم به صورت متناسب در حال ساخت بود.

اما در دهه ۵۰ و ۶۰ طرح‌های زیربنایی کاملاً اجرا نشد با این وجود چراغ صنعت روشن بود اما از اواسط دهه ۷۰ با بحران روبرو شد.

– از ابتدای دهه ۸۰ شما عهده‌دار مسوولیت شدید چگونه این حجم از مشکلات سنگین انباشت شده از قبل را مدیریت کردید؟

در سال ۱۳۸۰ زمانی که مسوولیت مدیریت شهر صنعتی رشت را عهده‌دار شدم، تلاش کردیم در شهر صنعتی رشت که به دلیل عدم اجرای کامل زیرساختها از قبیل شبکه آبرسانی ، پست برق، گاز، تصفیه خانه فاضلاب و پساب صنعتی ، شبکه روشنایی معابر و … در وضعیت بسیار بدی قرار داشت نسبت به تکمیل و توسعه زیرساختها اقدام شود.

علاوه بر مشکلات در زیرساختها ، این شرکت به کلیه ادارات دولتی مرتبط از قبیل دارایی ، تامین احتماعی ، آب منطقه ای ، برق و شرکتهای خدماتی تامین کننده اقلام مصرفی و نیز حقوق معوق پرسنلی بدهکار بوده بطوریکه این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده بود و درواقع یک شرکت ورشکسته بود و باید ابتدا به این مسائل می پرداختیم.

-چون می‌خواهیم به تشریح شرایط فعلی بپردازیم و قصد این را نداریم مشکلاتی که در گذشته حاکم بوده را مجددا بازگویی کنیم، به جهت اینکه شرایط امروز و توسعه‌ای که امروز در شهر صنعتی رشت اتفاق افتاده هیچ‌گاه قابل قیاس با گذشته نیست و توسعه در شهر صنعتی رشت اگرچه با توسعه بخش خصوصی همراه بوده است اما نشانگر روند تدریجی توسعه و امکانات و سرمایه‌گذاری در ۴۰ سال پس از انقلاب است بنابراین در طول چهار دهه پس از انقلاب نیمه دوم مدیریت شهر صنعتی رشت در اختیار شما بود ولی در نیمه نخست برهه‌ای با بحران روبه‌رو شد. مهم‌ترین دلایل بحران بخشی از نیمه نخست چهار دهه بعد از انقلاب در شهر صنعتی رشت چه بوده است؟

توسعه پس از انقلاب هیچ‌گاه، قابل قیاس با گذشته نیست، کشور ما آن‌چنان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت رشد کرد که نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد و یا شما اگر مقایسه‌ای در بخش بهداشت و درمان داشته باشید می‌بینید توسعه در بخش بهداشت و درمان یک انقلاب بزرگ پس از پیروزی انقلاب بوده است.

اما در پاسخ به سوال شما، پس از انقلاب روند تدریجی رشد در شهر صنعتی مراحل خود را طی می‌کرد و شهر صنعتی مدیری به نام آقای رستگار داشت که مدیری آشنا به صنعت بود و عملا شهر صنعتی در زمان ایشان با چالش‌های بزرگ روبه‌رو نبود، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد در اواسط دهه ۷۰ ، با انتخاب هیئت مدیره ، مدیرعاملی را عهده‌دار مسوولیت دفتر شهر صنعتی رشت نمودند که در گذشته هرکجا پا گذاشته بود ورشکسته و نابود شده بود، ایشان الکتریک را وقتی تحویل گرفتند پس از مدتی ورشکسته کردند، ایشان یک کارخانه فعال و موفق بنام ابریشم گیلان ( صومعه سرا ) و با ده‌ها تن نخ ابریشم که نماد تولید گیلان بود را هم ورشکسته تحویل دادند و سرانجام با چهار سال مسوولیت در شهر صنعتی رشت، اینجا را هم با ورشکستگی روبه‌رو کردند که چون ایشان در قید حیات هستند، این صحبت‌ها را اکنون عنوان می‌کنم تا اگر نیاز باشد از حقوق خود دفاع کنند و البته در این‌باره آقای رسول سماکچی که آن زمان مدیر کارخانه سبحان دارو بودند و اکنون بازنشسته هستند و در آن دوره به نمایندگی از یکی از سهامداران عضو ، نایب رئیس و درنهایت رییس هیات مدیره شرکت شهرصنعتی رشت و عهده‌دار مسوولیت بودند و چون این روزها در پست رییس کانون کارفرمایی بسیار فعال هستند و هر کجا از مشکلات فعلی شهر صنعتی می‌گویند، می‌توانند شهادت بدهند که آن وقت که رییس هیات مدیره بودند نظاره‌گر بحرانی که شهر صنعتی رشت را فرا گرفته بود، بوده‌اند و باز می‌توانند شهادت بدهند که آنچنان بحران مالی شهر صنعتی رشت را دچار چالش و نگران کرده بود که حتی یکی از دو ورودی شهر صنعتی رشت به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان حفاظت تعطیل و کارخانجات صرفا از یک در ورود و خروج می‌کردند که پس از مدتی به دلیل شکایت اهالی درب دوم بازگشایی شد و به عبارتی وضعیت شهر صنعتی رشت با ماده ۱۴۱ قانون تجارت عملا یک شرکت ورشکسته بوده که ناتوانی در مدیریت کاملا در آن مشهود بوده است و البته آقای سماکچی چون حافظه تاریخی خوبی دارند می‌توانند دوران تاریک مدیریت شهر صنعتی رشت را بهتر بازگویی کنند. ایشان در دهه ۷۰ طی ۸ سال عهده‌دار مسوولیت در هیات مدیره شهر صنعتی رشت بوده‌اند و زمانی که جاده دسترسی شهرصنعتی رشت دارای دو باند رفت و برگشت بوده، ترافیک جاده ای نیز باتوجه به تعداد واحدهای صنعتی کمتر و اشتغال پایین تر، بسیار کم بوده اما به حدی در وضعیت نامناسب قرار داشت که شبیه جاده خاکی بوده و بنده پس از ورود، با هزینه این شرکت آنرا روکش کامل نمودم و نمی دانم چرا آن زمان از وجود جاده آنچنان با عرض کم و چاله های فراوان خجالت زده نمی شده اند. در آن زمان حتی زباله های شهرصنعتی را هم از این شهر نتوانسته بودند خارج نمایند و در داخل شهرصنعتی دپو می نمودند که بنده آنها را سر و سامان دادم.

-آقای مهندس مهدوی کمی وارد فضای عمرانی شویم در این مدت دو دهه زمان خوبی بود که توانسته باشید به خدمات زیربنایی و زیرساختی توجه بیشتری کنید. البته حضور واحدهای بزرگ و تعدد واحدها در شهر صنعتی رشت نشانگر  توسعه است، در این مدت در بخش زیرساختی چه کرده‌اید؟

می‌خواهم اشاره‌ای به وضعیت اشتغال و تعداد واحدهای صنعتی داشته باشم تا در ادامه به سوال شما پاسخ دهم.

لازم است ذکر کنم زمانی شهر صنعتی رشت ۷ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال داشت و امروز بیش از ۲۰ هزار نفر که این عدد بعضا بین ۲۰ تا ۲۲ هزار نفر شناور است در شهر صنعتی رشت مشغول به‌کار هستند.

امروز ۳۵۳ واحد در شهر صنعتی رشت مستقر است که از این تعداد ۲۴۷ واحد صنعتی یعنی معادل ۷۰ درصد در حال تولید و فعالیت هستند.

در حال حاضر ۷۶ واحد یعنی حدود ۲۲ درصد تعطیل هستند، ۱۶ واحد معادل ۴ درصد در حال ساخت و ساز و ۱۴ واحد باز معادل ۴ درصد در حال خرید زمین هستند. بنابراین مجموع این آمار و مقایسه آن با برخی از شهرک‌های صنعتی دیگر نشانگر این است که شهر صنعتی رشت در یک موقعیت صنعتی پویا، شاداب و فعال است و به عبارتی دیگر آنچه که مشهود است این است که واحدهای توانمند و بزرگی در زمینه‌های مختلف صنعت در شهر صنعتی رشت در حال تولید هستند به تعبیری دیگر می‌توان گفت که قلب صنعت استان در شهر صنعتی رشت می‌زند و اگرچه برخی نارسایی ها را نیز نمی توان کتمان کرد و درصدد رفع آن نیز می باشیم.

اما در پاسخ به سوال شما اقداماتی که طی دو دهه اخیر یعنی از سال ۱۳۸۰ زمانی که شهر صنعتی رشت را تحویل گرفتم و با وضعیت موجود اگر با یک قضاوت منصفانه بخواهیم ارزیابی کنیم این است که شهر صنعتی رشت در بخش توسعه زیرساخت‌های برق با روند رشد بسیار مطلوبی روبه‌رو بوده است.

پست برق از ۳۰ مگاوات به ۸۵ مگاوات افزایش یافت و هم‌اکنون با ایجاد ۴۴۵ مگاوات برق موجب شده است تا شهر صنعتی رشت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کشور به جهت برخورداری از توان بالای برق مطرح باشد و این توانمندی یکی از فاکتورهای جذب سرمایه‌گذاران بزرگ است.

اما در بخش گاز صنعتی، با اجرای خطوط گازرسانی ۲۵۰ و ۶۰ پوند در سطح معابر و اتصال آن به پست گاز قبلی در کل شهر صنعتی رشت عملیات ایجاد تاسیسات گازرسانی برای کلیه واحدهای صنعتی انجام شده است.

حتی در بخش آب که روزگاری برای کلیه واحدهای صنعتی توسط تانکر آبرسانی می‌شد با اجرای شبکه آبرسانی با لوله های پلی اتیلن چندلایه، امروز شرایط برخورداری واحدهای صنعتی از آب مناسب و باکیفیت و با ظرفیت بالا موجب شده است تا برخی از واحدهای صنعتی مثل ایستک که نیاز به برخورداری از دبی آب در هر ثانیه ۲۵ لیتر را دارد و واحد دیگری در هر ثانیه نیاز به ۴۰ لیتر دارد که عدد بزرگی در تامین آب است به راحتی از این امکانات مهم زیرساختی برخوردار باشند.

افزایش دبی آب استحصالی از ۵/۱۷ لیتر در ثانیه به ۵/۱۰۷ لیتر در ثانیه از طریق حفر چاه‌های عمیق انجام شد و در ادامه با تامین آب تصفیه شده جدید این ظرفیت به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه و اکنون مجموع دبی آب تامین شهر صنعتی رشت به ۳۷۰ لیتر بر ثانیه رسیده است و تعدادی از متقاضیان که هم‌اکنون از این زیرساخت به دلیل طرح‌های جدید توسعه برخوردار نیستند عملیات زیرسازی تامین آب آنان هم در حال انجام است.

در بخش شبکه فیبر نوری با زیرساخت‌هایی که در بخش مخابراتی و فیبر نوری ایجاد شد، در گذشته که ظرفیت تعداد تلفن‌ها به یک هزار خط تلفن می‌رسید اکنون می‌توانیم بسیار نامحدود با داشتن فیبر نوری به متقاضیان صنعتی خطوط تلفن و خدمات زیرساختی اینترنتی ارایه دهیم.

بنابراین شبکه مخابرات، فیبر نوری و ارتباطات اینترنتی در کلیه معابر شهر صنعتی رشت فراهم شده است.

اما در این مدت به جهت برخورداری از ایمنی و مقابله با بحران‌ها ایستگاه آتش‌نشانی در شهر صنعتی رشت با تجهیز ماشین‌های اطفاء حریق و نیز تامین خودروی آمبولانس امدادرسان و تقویت کادر حفاظت فیزیکی پیاده و خودرویی تلاش کردیم تا ایمنی و آرامش لازم را در شهر صنعتی رشت فراهم کنیم و در بحران قدرت مقابله را داشته باشیم.

– تصفیه خانه و آسفالت معابر از مهم‌ترین مسایلی است که بعضا در بخش تصفیه‌خانه پای شما را به دادگاه کشیده است و نامناسب بودن زیرساخت‌های آسفالت مایه گله‌مندی برخی از واحدهای صنعتی و یا افرادی است که شاغل در شهر صنعتی هستند ، شما برای بهبود وضعیت زیرساخت آسفالت با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید که علی‌رغم کارهای بسیار بزرگ در این بخش باز هم با مشکلات زیرساختی آسفالت مواجه هستید؟

می‌خواهم بخش اول سوال شما را ابتدا پاسخ دهم و آن هم موضوع مهم اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت است.

اجرای تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت در دولت‌های نهم و دهم از هیات دولت مصوبه اخذ نمودولی اجرایی نشدو ریالی سرمایه گذاری نکردند و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز با آنکه از محل احیای رودخانه های گوهررود و زرجوب ۱۴ میلیارد تومان برای تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت ردیف بودجه گذاشته بودند اما سرانجام ۵ میلیارد تومان به حساب آب و فاضلاب تخصیص یافت که باز هم این مبلغ برای تصفیه خانه شهر صنعتی رشت هزینه نشد.

درنهایت برای ایجاد تصفیه‌خانه صنعتی در شهر صنعتی رشت به صورت فاینانس داخلی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرارداد بستیم و خوشبختانه با شرکت زلال که از شرکت‌های توانمند بخش خصوصی کشور است قراردادی را منعقد کردیم و نسبت به خرید زمین اقدام و آزمایش مکانیک خاک انجام و مراحل طراحی نیز تمام شده است و امیدواریم در کمتر از یک ماه آینده کلنگ عملیات اجرایی ساخت تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت به زمین زده شود. سرمایه‌گذار هم از طریق حق فروش انشعاب فاضلاب به واحدها درآمد خود را تحصیل می‌کند.

اما در پاسخ به سوال دوم شما من علاوه بر پاسخ به وضعیت آسفالت به روشنایی معابر هم اشاره می‌کنم.

شهر صنعتی رشت در مدت ۲۰ سال اخیر هیچ‌گاه به وضعیت آسفالت و ترمیم معابر و حتی جاده کانال نیز بی‌تفاوت نبوده است.

جالب است که بدانید جاده کانال که یک مسیر باریک و بسیار خطرناک از دو سوی جاده تهران و جاده لاکان مسیر تردد کارفرمایان و کارگران بود آنچنان با شرایط نامناسب و ناامن روبه‌رو بود که عدم برخورداری از گاردریل در حاشیه کانال سالانه موجب مرگ تعدادی از عزیزان شاغل در واحدهای صنعتی و مدیران واحدهای صنعتی بوده است.

ما با تلاش بسیار در زمان آقای مهندس قهرمانی و حتی دوران آقای سعادتی از استانداران وقت تلاش کردیم تا ابتدا نسبت به نصب گاردریل‌ها و سپس با آمدن استانداران بعدی نسبت به تعریض جاده اقدام کنیم.

جاده کانال آنچنان در قبل از سال ۱۳۸۰ با شرایط نامناسب روبه‌رو بود که اگر یک فرد ناآشنا به استان وارد این مسیر می‌شد حتما فکر می‌کرد در یک منطقه جنگی در حال تردد است و بعضا آسفالت بسیار نامناسب و کم عرض بودن جاده خود خسارت‌های مالی و جانی متعددی را برای مردم منطقه و افراد شاغل در شهر صنعتی رشت ایجاد می‌کرد.

در مدتی که عهده‌دار مسوولیت شدیم ابتدا سعی کردیم شهر صنعتی رشت را از شرایط موجود خارج کنیم و لذا کل مسیر را روکش آسفالت نمودیم و سپس گاردریل و در ادامه نسبت به تعریض جاده اقدام کنیم که البته تعریض جاده به دلیل مالکیت آب منطقه ای کمی زمان‌بر شد اما در ادامه با انتقال مالکیتی جاده دسترسی کانال از شرکت آب منطقه ای به اداره کل راه و شهرسازی، خوشبختانه عملیات تعریض انجام و اکنون هم درصدد هستیم تا با رایزنی‌ها و مکاتباتی که با استانداری داشته‌ایم و حمایت‌هایی که شخص آقای استاندار دارند بخش باقیمانده در زیرگذر جاده کانال به سمت مسیر لاکان نیز اصلاح و همسطح‌سازی گردد.

البته باز هم باید یادآور شوم که ایمن‌سازی جاده کانال از مسایلی است که نیازمند توجه اداره کل راهداری است. اداره کل راهداری با زحمات و هزینه‌هایی که داشته است لازم است نسبت به نگهداری جاده تلاش‌های بیشتری کند. با هزینه‌هایی که دولت در این مسیر کرده است بنابراین نگهداری آن ضروری است و مهم‌تر آنکه چون شهر صنعتی رشت به عنوان مهم‌ترین شهر صنعتی گیلان و به عنوان پیشانی صنعت استان مطرح است رسیدگی به شهر صنعتی رشت، حساسیت و توجه مضاعفی را طلب می‌کند که قطعا این حساسیت را در مسوولان استان شاهد خواهیم بود.

اما آسفالت داخل معابر؛ همان‌طور که مطلع هستید انجام خدمات زیرساختی و زیربنایی قطعا با یکسری مشکلات همراه است و قطعا در زمان نصب امکانات زیرساختی برای افراد حوالی پروژه گرفتاری‌هایی را به دنبال دارد که در این رابطه از صبر، همراهی و همکاری همه واحدهای صنعتی شهر صنعتی رشت که ما را در اجرای پروژه‌های زیرساختی تاکنون به نحو شایسته همراهی کردند قدردانی می‌کنیم.

اما وضعیت آسفالت داخل شهر صنعتی رشت که در طول این سال‌ها دچار آسیب بوده است به دلیل تردد ماشین‌های سنگین و اجرای پروژه‌ها با شرایط نامناسب آسفالت داخل معابر روبه‌رو بودیم اما هیچ‌گاه از اختصاص هزینه منابع داخلی برای مرمت و بازسازی آسفالت غافل نبودیم و در حد اقتضای درآمد برای لکه‌گیری و مرمت آسفالت اقدام کردیم.

لازم است عنوان کنم درآمد شهر صنعتی رشت صرفا از محل درآمدهای ناشی از محل شارژ ماهانه از واحدهای صنعتی است. ما در سال گذشته حدود ۶ میلیارد تومان درآمد داشتیم، فقط ما برای قرارداد لکه‌گیری و ترمیم آسفالت داخل شهر صنعتی رشت برای شش ماه اول امسال ۳ میلیارد تومان قرارداد بستیم در حالی که این عدد با درآمد عنوان شده بسیار سنگین است اما برای بهبود شرایط این کار را انجام خواهیم داد و منتظر تامین قیر از استان هستیم و در این رابطه مکاتبات حتی با استانداری محترم را هم داشته‌ایم.

البته باید ذکر کنم در رابطه با آسفالت موضوع از منظر مدیران محترم دادگستری، دادستانی و سازمان بازرسی که از شهر صنعتی رشت بازدید داشته اند نیز موجب گله مندی بوده که از حساسیت و دقت نظر مجموعه مسوولان قضایی استان قدردانی می‌کنم و این حساسیت قطعا ما را در پیشبرد اهداف، دقت نظر به کارها و ایجاد شرایط مناسب برای کارآفرینان و تولیدکنندگان یاری خواهد رساند و امیدوارم با همین پشتوانه که پشتوانه تولید، صنعت و تجارت استان است و دستگاه قضایی استان هوشمندانه مدیران و مسوولان را نظارت می‌کند، بتوانیم خدمات بهتر و شایسته‌ای در شهر صنعتی رشت از سوی دفتر شهر صنعتی رشت ارایه دهیم. قطعا نگاه ما دلسوزانه و سخت‌کوشانه است اما در موضوع آسفالت در خارج از شهر صنعتی رشت اداره کل راهداری مسوولیت نگهداری راه را بر عهده دارد و انتظار ما رسیدگی به راه دسترسی در جاده کانال همانند سایر راه‌های مواصلاتی استان است اما در داخل شهر صنعتی رشت ما قطعا نیازمند حمایت دولتی هستیم، چون ریالی بودجه دولتی نداریم. ما حتی در برهه ای که مکاتبات مان تا مجلس هم راه یافت درخواست داشتیم که زیر پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار ‌گیریم چون آنان سالانه درآمدهای بسیار مناسبی را از دولت تحصیل می‌کنند اما از سویی دیگر جایی که قلب صنعت استان می‌تپد ریالی درآمد دولتی ندارد و مکلف است با درآمدهای ناشی از واحدهای صنعتی هزینه کند، درآمد فعلی قطعا کفاف هزینه‌های امروز را نمی‌دهد، هزینه‌های نگهداری از فضای سبز، حفاظت، هزینه‌های کارمندان و کارگران، تعمیرات لجستیکی، طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای همگی نیاز به درآمدهایی دارد که متاسفانه برای شهر صنعتی رشت کفایت نمی‌کند و ما را در رسیدن به اهداف و برنامه‌ها با دشواری روبه‌رو می‌کند و شرایط سختی را در اداره شهر صنعتی رشت پیش روی ما قرار می‌دهد اما چون مسوولیت داریم موظف هستیم پاسخگو باشیم، موظف هستیم انتقادپذیر باشیم و موظف هستیم در اداره امور تلاش و جدیت داشته باشیم تا رضایت نسبی را فراهم کنیم که البته باز لازم است از صبوری و عنایت همه واحدهای صنعتی که همواره دوستانه ما را در اداره امور یاری کردند قدردانی کنم.

– آقای مهندس مهدوی شما از عدم کمک‌های دولتی و یا دیگر سازمان‌ها و نهادها صحبت کردید؛ حال با توجه به اینکه واحدهای صنعتی مستقر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند بیش از ۳ درصد از ارزش افزوده مربوط به اداره کل امور مالیاتی استان به حساب شهرداری رشت واریز می‌شود؛ چرا در بخش دریافت قیر و یا نگهداری داخل که یک شهر باز است از کمک‌های شهرداری رشت استفاده نمی‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانیم شهر صنعتی رشت یک شهر باز است ما در بخش روشنایی با شرکت توزیع برق مکاتبه کردیم و درخواست داشتیم که نسبت به روشنایی داخل شهر صنعتی رشت با ما همکاری کنند، همان‌طور که شرکت توزیع در صنعت همواره نقش‌آفرین است می‌باید برای تامین روشنایی و امنیت داخل شهر صنعتی رشت با این شرکت مساعدت و همکاری نماید.

اما در بخش آسفالت؛ می‌باید اشاره کنم واحدهای صنعتی ما که تعداد زیادی از آنان گردش مالی بسیار چشمگیری دارند سالانه رقم قابل توجهی را بابت ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، اما از میزان پرداختی ۹ درصد واحدهای صنعتی به اداره کل امور مالیاتی که اداره کل امور مالیاتی بیش از ۳ درصد از این رقم را به حساب شهرداری رشت واریز می‌کند علی‌رغم اینکه شهر صنعتی رشت به عنوان یک سرمایه ملی در شهر رشت استقرار دارد و سالانه منابع سرشاری از بخش‌های مختلف تولید، تجارت، لجستیک و … برای شهر رشت و استان آورده دارد تاکنون ریالی از درآمدهایی که شهرداری رشت از ارزش افزوده داشته است در راستای کمک و آبادانی شهر صنعتی رشت هزینه نکرده است.

– به عبارتی علی‌رغم اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال استان بر دوش شهر صنعتی رشت است اما انتفاعی از حمایت‌های دولتی و سازمانی ندارد؟

همان‌طور که گفتم شهر صنعتی رشت پیشانی صنعت استان است، شکوفایی شهر صنعتی رشت شکوفایی استان است، بیشترین اشتغال در بخش صنعت استان در شهر صنعتی رشت متمرکز است، واحدهای بزرگی برای سرمایه‌گذاری در دو دهه اخیر وارد شهر صنعتی شده‌اند که استقرار آنان موجب شده است تا گیلان را به یکی از قطب‌های اصلی سلولزی، فولاد، شیمیایی، لوازم خانگی کوچک تبدیل کند. واحدهایی همچون فولاد گیلان، ذوب آهن خزر، امیرکبیر، آناهیتا و در بخش سلولزی مثل آریا پویا و وینا، پارس خزر و پارس شهاب و طرح‌های توسعه پینک، کارخانجات تولید دارو از جمله سبحان دارو، کاسپین تامین و سبحان انکولوژی که در خاورمیانه بی‌نظیر است در کنار استقرار شرکت ایران رادیاتور و همچنین ایجاد کارخانجات صنایع غذایی و نوشیدنی مانند ایستک زمینه‌ای را برای ترغیب سرمایه‌گذاران یکی پس از دیگری فراهم کرده است. این استقبال موجب شده است تا ۷۰۰ هکتار از زمین‌های شهر صنعتی رشت مجددا به چرخه صنعت و تولید برگردد و زمینه پویایی و شکوفایی هرچه بیشتر اشتغال، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را در استان شاهد باشیم.

یکی از برجستگی‌های شعار سال یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب که در بخش تولید و کارآفرینی و اشتغال تاکید دارند مهیا شدن جامعه‌ای شاداب و پویا است. منویات ایشان که تاکید بر تولید و کارآفرینی دارد، تحقق منویات ایشان بستر امید و شادابی را در جامعه جاری می‌سازد. جامعه‌ای که اشتغال و کارآفرینی در آن حاکم است آن جامعه با آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو نیست، مشخصا در جوامعی مشکلات اجتماعی رو به گسترش است که اشتغال‌زایی در آن با موانع روبه‌رو است لذا شهر صنعتی رشت با تبعیت از نگاه حاکمیت تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از چرخ توسعه کشور را به حرکت درآورد تا با به حرکت درآوردن چرخ صنعت کشور تحرک اقتصادی، اشتغال‌زایی و اشتغال آفرینی با حمایت از سرمایه‌گذاران محقق گردد.

جا دارد عرض کنم که علی‌رغم اینکه شهر صنعتی رشت توانسته است بالاترین اشتغالزایی را داشته باشد و بخشی از بار اشتغال استان را بر دوش گیرد متاسفانه نگاه حمایتی دستگاه‌ها و سازمان‌ها از شهر صنعتی رشت در حد لازم نبوده و انتظار داریم تا توجه بیشتری به این قطب صنعت استان معطوف گردد.

– مجددا اشاره‌ای به تصفیه‌خانه داشته باشیم در این پروژه بخش خصوصی چه میزان سرمایه‌گذاری خواهد کرد و آیا با جذب سرمایه‌گذاران محیط زیست همچنان به دنبال اختلاف با شهر صنعتی رشت است یا خیر، نگاه حمایتی و مشوقانه دارد؟

روزگاری که شهر صنعتی رشت تصفیه‌خانه نداشت محیط زیست هم نیم نگاهی به ما نداشت و وقتی که واحدهای صنعتی در شهر صنعتی ایجاد شدند با مجوز و استعلام محیط زیست توانستند پروانه بهره‌برداری اخذ کنند، اما اکنون که ما تلاش داریم تا تصفیه‌خانه ایجاد شود و حتی طرح پروژه به محیط زیست ارایه شد جالب است محیط زیست از بنده شکایت کرده است و ما را به دادگاه کشانده است و حتی برای واحدهای صنعتی مانند ما نیز شکایت کرده است، بنابراین ابهام ما این است که اگر محیط زیست حامی صنعت و محیط زیست است چرا کمک نمی‌کند، چرا از جرایمی که از شهر صنعتی رشت اخذ می‌کند بخشی از این جرایم را در همین جا سرمایه‌گذاری نمی‌کند و یا تسهیلات نمی‌دهد، به دادگاه کشاندن کارفرماهای واحدهای صنعتی و مدیرعامل شهر صنعتی رشت چه کمکی به محیط زیست استان است، ما که نشان دادیم برای صیانت از محیط زیست قانونمند هستیم، سرمایه‌گذار آوردیم و درحال اجرای تصفیه خانه هستیم و انتظار همکاری و همراهی داریم.

اما در پاسخ به سوال شما در زمینه میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد تصفیه‌خانه، عرض کنم برای ایجاد این پروژه ۳۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می شود.

– آقای مهندس مهدوی اگر موضوعی هست که تمایل دارید عنوان شود می‌شنویم!

خوب است اشاره کنم، زمانی تردد شهر صنعتی رشت با ورودی های سمت جاده کانال انجام می شد لیکن با تحویل گرفتن مسوولیت سریعا زمین های دیگری در داخل شهر صنعتی در سمت جنوبی خریداری نمودیم که موجب گردید ورودی دیگری به سمت جاده ترانزیت جاده فومن – شفت – سراوان ایجاد کنیم که اکنون شهر صنعتی رشت دارای سه ورودی است و ورودی جاده ترانزیت کمک شایانی به خودروهای سنگین و تریلی‌ها خصوصا خودروهایی که به سمت جنوب گیلان و جاده تهران حمل بار دارند می‌کند.

ما در هفته‌های آینده اقدامی دیگر در جهت تزئین و روشنایی دو ورودی شهر صنعتی رشت در جاده کانال خواهیم داشت تا بتوانیم با این اقدام به زیبایی ورودی شهر صنعتی توجه بیشتری داشته باشیم.

در این جا، جا دارد از رهنمودهای مسوولان قضایی استان، استاندار محترم و نمایندگان مجلس قدردانی کنم، رهنمودهای این بزرگواران به ما در مسیر رشد و توسعه زیرساخت‌های صنعت و تولید استان کمک شایانی خواهد کرد و امیدوارم که نگاه حمایتی شهرداری رشت، شرکت توزیع برق، راهداری و محیط زیست به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم در سال جاری و سال‌های پیش‌رو چراغ‌های بیشتری از صنعت استان را در شهر صنعتی رشت با همدلی و همکاری یکدیگر روشن کنیم.

Share