در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت آب بخش لشت نشا مطرح شد؛

عقب‌ ماندگی لشت نشا در نشاء برنج | تمام ماشین آلات برای نشاء فوری در لشت نشا بسیج شوند

بخشدار لشت نشا اظهار کرد: در جلسه‌ی قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی استان گیلان، دکتر عباسی استاندار محترم از کندی روند نشاء برنج در دو بخش لشت نشا و خشکبیجار انتقاد کرد و دستور داد فرماندار رشت شخصا پیگیر علت‌ عدم پیشرفت کار کشاورزی در این دو بخش باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از لشت نشا خبر، جلسه قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی بخش لشت نشا با حضور سام دلیری سرپرست معاونت امور عمرانی فرمانداری رشت، سید علی موسوی معاون جهاد کشاورزی گیلان، مهران محمدحسن زاده مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری گیلان، مسعود اسدی‌پرور رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رشت، روسای ادارات جهاد کشاورزی و آبیاری بخش و دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش در سالن اجتماعات بخشداری برگزار گردید.

ابراز نگرانی استاندار گیلان از کندی روند نشاء برنج در بخش لشت نشا

ابتدا جهانبخش جم، بخشدار لشت نشا ضمن خوش آمدگویی به مدعوین اظهار کرد: در جلسه‌ی قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی استان گیلان، دکتر عباسی استاندار محترم از کندی روند نشاء برنج در دو بخش لشت نشا و خشکبیجار انتقاد کرد و دستور داد فرماندار رشت شخصا پیگیر علت‌ عدم پیشرفت کار کشاورزی در این دو بخش باشد.

نماینده عالی دولت در بخش لشت نشا ادامه داد: بر همین اساس، حسب دستور فرماندار محترم با قید فوریت این جلسه برگزار شد تا مشکلات مورد بررسی قرار گیرند.

وی خطاب به دهیاران و شوراها خاطرنشان کرد: به دلیل حجم کم آب ذخیره شده پشت سد منجیل سال سختی از لحاظ آبیاری در پیش داریم اما علی‌رغم همه مشکلات و کمبودها با حمایت دکتر امام پناهی فرماندار محترم کار لایروبی انهار در بخش به خوبی انجام گرفته و هم‌اکنون آب در کانال‌های آبرسانی بخش جریان دارد اما پایدار نخواهد بود بنابراین از تمام امکانات استفاده کنید و مردم را به سرعت بخشیدن کار نشا در مزارع ترغیب کنید.

آمار زمین‌های نشاء شده‌ی بخش را طی چند روز به بالای ۸۰ درصد برسانید

جم اظهار داشت: قرار بود دریچه سد دیروز بسته شود اما آقای فرماندار در جلسه دیروز تمام قد از کشاورزان دو بخش لشت نشا و خشکبیجار حمایت کرد و نظر مساعد استاندار محترم برای استمرار رهاسازی آب را جلب کرد که جای تقدیر و تشکر دارد و اکنون نوبت من و شماست که آستین همت بالا بزنیم و برای ایشان آبرو بخریم پس تمام تلاشتان را برای پای کار آوردن کشاورزان به کار بندید و آمار زمین‌های نشاء شده‌ی بخش را طی چند روز به بالای ۸۰ درصد برسانید؛ این کار از شما بر می‌آید.

باید حداقل روزی ۸۰۰ هکتار با دستگاه نشاء کار نشاء انجام شود

به گزارش لشت نشا خبر، در ادامه معاون جهاد کشاورزی استان گیلان از کشاورزان خواست هرچه سریعتر نشاء برنج را به پایان برسانند و همچنین گفت: با توجه به ظرفیت ادوات و دستگاه‌های کشاورزی موجود در لشت نشا، باید حداقل روزی ۸۰۰ هکتار با دستگاه نشاء کار نشاء انجام شود اما دلیل آمار بسیار پایین این میزان نشاء، مشخص نیست.

موسوی با تأکید بر اینکه کشاورزان از کشت قراردادی استقبال کنند و حداقل از مزایای بیمه‌ی آن بهره ببرند، تصریح کرد: به کشاورزان هشدار بدهید که با توجه به کمبود ذخیره آب، امسال بیمه شالیزار خود را جدی بگیرند.

تمام ماشین آلات کشاورزی برای نشاء فوری برنج در لشت نشا بسیج شوند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رشت نیز در ادامه این جلسه خواستار بسیج تمام ماشین آلات کشاورزی برای نشاء فوری برنج در لشت نشا شد.

اسدی‌پرور با بیان اینکه اگر در یک هفته تمام ماشین آلات کشاورزی در لشت نشا بسیج شوند نشاء در این بخش به ۷۰ درصد می‌رسد، افزود: تا به امروز ۲۵ درصد اراضی لشت نشا، نشاء شده است ۹۵ درصد شخم اول، ۲۵ درصد شخم دوم و ۲ درصد هم ویجین شده‌اند.

نباید همین مقدار آب ناکافی موجود را که فقط تا ۲۰ تیرماه کفاف می‌دهد، هدر داد

مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری گیلان نیز وضعیت ذخیره آب پشت سد و سختی مدیریت درست آب موجود را تشریح کرد و اظهار داشت: نباید همین مقدار آب ناکافی موجود را که فقط تا ۲۰ تیرماه کفاف می‌دهد، هدر داد و راهی دریا کرد در این راستا باید کشاورزان زحمتکش به مسئولین اعتماد کنند و با انجام به موقع کار نشاء کمک حال آن‌ها باشند.

سپس تعدادی از دهیاران و اعضای شورا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

به گزارش لشت نشا خبر، لایروبی و کف تراشی آب بندان‌های سطح بخش، لایروبی به موقع انهار درجه ۱و۲ در اسفند ماه و اوایل فروردین، رهاسازی به موقع آب از سد، تعمیر و راه اندازی به موقع ایستگاه‌های پمپاژ موجود از جمله پیشنهادات و انتقادات دهیاران و شوراها بود.

کمبود آب امسال طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است

در پایان معاون امور عمرانی فرمانداری رشت ضمن جمع‌بندی مطالب مطرح شده گفت: جلسه‌ی خوبی بود و از شجاعت و مطالبه‌گری دهیاران و شوراها در برابر مسئولان شهرستانی و استانی لذت بردم این همان چیزی است که از دهیار و شورا انتظار داریم اما باید همین روحیه مطالبه‌گری را در مواجهه با مردم و کشاورزان هم داشته باشید.

دلیری با اشاره به اینکه کمبود آب امسال طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است و همه‌ی مسئولین تمام سعی خود را بکار بسته‌اند که با مدیریت درست ان‌شاءالله سال زراعی را به خیر و خوشی به اتمام برسانیم، تصریح کرد: حال با این کمبودها و مشکلات، آب حتی به آخرین نقطه شبکه آبرسانی در لشت نشا نیز رسانده شده و دیگر شایسته نیست کشاورزان تعلل کنند و نسبت به انجام شخم و نشاء شالیزار خود بی‌تفاوت باشند.

دهیاران و شوراها وظیفه دارند با مراجعه به خانه کشاورزان آن‌ها را ترغیب کنند

وی بیان کرد شما دهیاران و شوراها وظیفه دارید حتی با مراجعه به تک تک خانه‌ها کشاورزان را به کشت شالیزارهای خود در کمترین زمان ممکن تشویق کنید.

معاون امور عمرانی فرمانداری رشت اشاره کرد خمام پایین‌تر از لشت نشا قرار گرفته و مشکلات تنش آبی بیشتری دارد اما ۵۴٪ شالیزارهای شهرستان خمام نشا شده در حالیکه این عدد برای لشت نشا ۲۵٪ است و پذیرفتنی نیست بنابراین همه باید تلاش کنیم در کمترین زمان ممکن این آمار به بالای ۷۰-۸۰ درصد برسد.

دلیری دغدغه دهیاران و شوراها در خصوص لایروبی انهار و آب بندان‌ها و تعمیرات به موقع پمپاژها را بجا دانست و ابراز امیدواری کرد در سال آینده برنامه ریزی بهتری برای این منظور توسط جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای صورت بگیرد.

کشاورز نباید انتظار داشته باشد انهار درجه سه به بالا را آب منطقه‌ای برایشان لایروبی کند

وی همچنین از کشاورزان انتقاد کرد و گفت کشاورز نباید انتظار داشته باشد انهار درجه سه به بالا را آب منطقه‌ای برایشان لایروبی کند بلکه باید خودشان هم همت کنند.

معاون امور عمرانی فرمانداری رشت نیز به ترغیب کشاورزان برای انجام بیمه مزارع تاکید کرد و از دهیاران و شوراها خواست وضعیت را برای مردم تشریح کنند و از آن‌ها بخواهند شالیزارهای خود را بیمه نمایند.

دلیری به پروانه‌دار کردن چاه‌های تا ۲۰ متر نیز اشاره کرد و خواست کشاورزان از موقعیت پیش آمده نهایت استفاده برای پروانه دار نمودن چاه‌های غیرمجاز خود را بنمایند.

Share