چگونه تکوویریمات با آبله میمون مبارزه می‌کند؟

شیوع آبله میمون؛ اروپاییان بدنبال ذخیره داروی ضدویروس آمریکایی هستند

هروبی می‌گوید شرکت سیگا توسط وزارت دفاع ایالات متحده تامین مالی می‌شوند و در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار دوره درمان تکوویریمات در سال برای تامین نیازهای دولت آمریکا تولید می‌کند اما شرکت سیگا در حال مذاکره با سایر مقام‌های دولتی و همچنین کشورهای اروپایی است تا بتواند ظریت تولید خود را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز، یک شرکت داروسازی آمریکایی می‌گوید در حال مذاکره با مقام‌های اروپایی است تا داروی ضد ویروسی خود را برای بیماری آبله میمون که می‌تواند از هر ده نفر، جان یک نفر را بگیرد، در اختیار آن‌ها قرار دهد.

سیگا تکنولوژی یک شرکت امنیت بهداشتی است که تحقیقاتش توسط دولت آمریکا برای مقابله با تهدیدات ناشی از سلاح‌های بیولوژیکی تامین شده است. این شرکت یک داروی ضد ویروسی به نام تکوویریمات برای مبارزه با آبله تولید کرده که از جمله داروهایی است که می‌تواند برای مقابله با آبله میمون نیز کاربرد داشته باشد.

تکوویریمات در آمریکا برای درمان آبله تایید شده و تحت عنوان تی پوکس فروخته می‌شود.

در اوایل سال جاری، آژانس دارویی اروپا، تکوویریمات را نه تنها برای آبله بلکه برای آبله میمون و آبله گاوی که توسط ویروس‌های متعلق به همان خانواده ارتوپاکس ویروس‌ها ایجاد می‌شوند، تایید کرد.

در روزهای اخیر، شیوع غیرمعمول موارد آبله میمون در اروپا و آمریکای شمالی باعث علاقه به تکوویریمات شده است. حدود ۸۰ مورد از بیماری آبله میمون اخیرا در ۱۲ کشور جهان ثبت شده است.

دنیس هروبی، مدیر ارشد علمی شرکت سیگا در گفتگویی تایید می‌کند که از مراکز مختلفی با این شرکت تماس گرفته شده و آن‌ها علاقه‌مندی خود را برای خرید دارو در اسرع وقت ابراز داشته‌اند.

چگونه تکوویریمات با آبله میمون مبارزه می‌کند؟

هروبی در خصوص نحوه کارایی این دارو به یورونیوز می‌گوید: «داروی ما پیشرفت بیشتر بیماری را متوقف می‌کند و سپس به سیستم ایمنی طبیعی شما اجازه می‌دهد تا ویروس را ریشه کن کند.» او در ادامه می‌گوید: «دارو ویروس را در سلول آلوده به دام می‌اندازد تا نتواند پخش شود اما همچنان به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد به آنتی ژن‌های ویروسی که به بدن حمله می‌کنند واکنش نشان دهد.»

هروبی افزود: «در حالی که دارو را مصرف می‌کنید و امیدوارید از بیماری نجات پیدا کنید، سیستم ایمنی نیز خود را مسلح کرده و بدن یک پاسخ ایمنی محافظتی دریافت می‌کند. ما این فرصت را داشته‌ایم که از دارو در تعدادی از موارد داوطلبانه در بیماران آبله میمون استفاده کنیم. بنابراین من بسیار خوشبین هستم که این دارو در درمان این بیماری موثر باشد.»

با این حال، به دلایل محرمانه پزشکی، او نمی‌گوید که آیا این آنتی ویروس به هیچ یک از بیماران در شیوع اخیر داده شده است یا خیر.

تکوویریمات معمولاً به صورت کپسول خوراکی دو بار در روز برای دوره ۱۴ روزه تجویز می‌شود، اما روز پنجشنبه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فرمولاسیون جدید وریدی این شرکت را برای بیمارانی که قادر به بلع نیستند تأیید کرد.

بیماران مبتلا به آبله میمون در مراحل آخر ممکن است به دلیل کما یا به دلیل اینکه ضایعات ناشی از این بیماری، غشای مخاطی داخل دهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند، در بلع مشکل داشته باشند به همین دلیل این افراد می‌توانند دارو را به صورت وریدی دریافت کنند. هروبی می‌افزاید: «به دلیل همین ضایعات دهان، ممکن است فرد گلودرد بسیار بسیار شدیدی داشته باشد.»

چه کشورهایی این داروی ضد ویروس را دارند؟

هروبی می‌گوید بعد از تایید این دارو توسط EMA مذاکرات میان سیگا و چندین کشور اروپایی صورت گرفته اما هنوز نهایی نشده است. وی از بیان جزئیات خودداری کرد اما گفت که این مذاکرات هم با دولت‌های ملی و هم با کمیسیون اروپا در حال انجام است.

کمیسیون اروپا به یورونیوز گفت که نمی‌تواند در مورد مذاکرات با شرکت‌های دیگر اظهار نظر کند. اما اعلام کرد که در تماس نزدیک با کشورهای عضو، EMA و همچنین کارشناسان بین‌المللی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد شیوع آبله میمون و همچنین کار بر روی تهیه تشخیص، درمان و واکسن‌های مربوط به این بیماری است.

شرکت سیگا سال گذشته با مقامات بهداشتی کانادا قراردادی برای فروش داروی خود تا سال ۲۰۲۶ امضا کرد که ارزش حدودا ۳۳ میلیون دلاری دارد. این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر ۱.۷ میلیون تکوویریمات در انبار استراتژیک ملی خود ذخیره کرده است.

هفته گذشته، وزارت دفاع ایالات متحده قراردادی را برای خرید ۷.۵ میلیون دلار از داروی ضد ویروس با با شرکت سیگا منعقد کرد.

هروبی می‌گوید وزارت دفاع به طور خاص علاقه‌مند به استفاده بالقوه از این دارو برای پیشگیری از این بیماری است. او ادامه می‌دهد: «در ایالات متحده، این دارو فقط برای درمان آبله علامت دار تایید شده است، اما ما اعتقاد داریم اگر دارو را زودتر استفاده کنید، زمانی که فردی در معرض تماس قرار گرفته یا تصور می‌شود در معرض قرار گرفته است، می‌تواند به طور کامل از این بیماری پیشگیری کند.»

هروبی می‌گوید شرکت سیگا توسط وزارت دفاع ایالات متحده تامین مالی می‌شوند و در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار دوره درمان تکوویریمات در سال برای تامین نیازهای دولت آمریکا تولید می‌کند اما شرکت سیگا در حال مذاکره با سایر مقام‌های دولتی و همچنین کشورهای اروپایی است تا بتواند ظریت تولید خود را افزایش دهد.

او اشاره‌ای به این نکته نکرد که افزایش تولید با چه سرعت و در چه میزانی می‌تواند صورت گیرد اما تاکید می‌کند که مذاکرات برای این امر در حال انجام است.

بعد از اتفاقات اخیر سهام شرکت سیگا تکنولوژی روز پنجشنبه ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین سهام چیمیریکس یکی دیگر از شرکت‌های آمریکایی که داروی ضد ویروسی آبله تولید کرده نیز ۲۱.۵ درصد افزایش یافته است.

در ژوئن ۲۰۲۱، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی ضد ویروسی شرکت چیمیریکس را که با نام تجاری تمبکسا فروخته می‌شود برای درمان آبله تایید کرد. این دارو البته در مطالعات حیوانی در برابر ویروس واریولا و سایر گونه‌های نزدیک به آن نیز موثر واقع شده است.

Share