معاون فرهنگ و ارشاد گیلان خبر داد:

ساخت مستند ۹ شخصیت فاخر گیلان | از میرزا کوچک تا «م. موید» و بانوی نی نواز گیلانی

سید امیر مصباح، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: مفاخر استان بخشی از اصالت و داشته‌های معنوی این سرزمین محسوب می‌شوند؛ لذا ساخت و تولید مستند ۹ شخصیت بارز استان در شاخه‌های متعدد به ۹ فیلمساز منتخب محول شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: مفاخر استان بخشی از اصالت و داشته‌های معنوی این سرزمین محسوب می‌شوند؛ لذا ساخت و تولید مستند ۹ شخصیت بارز استان در شاخه‌های متعدد به ۹ فیلمساز منتخب محول شده است.

سید امیر مصباح در جلسه معارفه فیلمسازان منتخب دومین جشنواره فیلم مستند میراث ناملموس گیلان افزود: در جریان برگزاری این جشنواره ۴۸ فیلمساز حضور یافتند که با معیارهای در نظر گرفته ۹ فیلمساز انتخاب و بناست تا زندگی مفاخر سرزمینشان را که در صدر آنان میرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد را برای نسل نو ماندگار کنند.

وی اظهار داشت: «م. موید» شاعر پیشکسوت، حبیب‌پور سیفی پیشکسوت تئاتر، پدر شهید اتقیاء، خدیجه رزداری بانوی نی نواز گیلانی، «تیمور گورگین» شاعر و ترانه‌سرا، محمد تقی‌پور احمد جکتاجی محقق و پژوهشگر، خانواده شهید ابوالحسن کریمی و خانواده شهید عشوری دیگر شخصیت‌های بارزی هستند که قرار است مستند آنان تولید شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: ابوذر باقر سلیمی، علیرضا کارگر قوی بازو، مصطفی فرد، حجت جو دوست، مهدی کوه کن، مصطفی عاشوری، محمد رضا میرفتوحی، فرشته توکلی و علیرضا شانه چیان ۹ فیلمساز منتخب هستند که مستند‌های یادشده را تولید می‌کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه میراث ناملموس رویه، نمادها، دانش و مهارت، ابزار و اشیا، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آن‌ها، جوامع و افراد است که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی در سال‌های گذشته تعدادی از آن‌ها نابود و یا در مسیر نابودی قرار دارند؛ لذا این اداره کل با همکاری موسسه چند منظوره اکسون در تلاش است تا داشته‌های های هویتی و آئینی سرزمینشان را از نگاه هنر ماندگار کنند.

مصباح افزود: چالش فیلمسازی در این جشنواره شامل ۱۸ روز پژوهش و پیش تولید و ۷۲ ساعت ساخت و آماده‌سازی است، ادامه داد: فردا ۲۳ اردیبهشت ماه آغاز چالش برای شرکت کنندگان بوده و تا ۱۲ خرداد ماه برای تحویل آثار فرصت دارند.

نخستین جشنواره مستند میراث ناملموس دو سال گذشته به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و موسسه چند منظوره اکسون با تاکید بر حرف و مهارت‌ها برگزار شد.

Share