یادداشتی از مرتضی شعبانی؛

روابط عمومی را نباید تنها به خبر تقلیل داد

کلیدواژه خبر در سازمانهای رسمی با نام روابط عمومی عجین شده است، اما شاید بتوان با کمی تعمق از ترکیب دو واژه روابط و عمومی به درک درست روابط عمومی نایل شد. روابط به معنای ارتباط گرفتن و عمومی به معنای کلیه مخاطبین آن سازمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرتضی شعبانی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت در یادداشتی نوشت:

اولین عنصری که بعد از شنیدن نام روابط عمومی به ذهن متبادر میشود خبر است. کلیدواژه خبر در سازمانهای رسمی با نام روابط عمومی عجین شده است، اما شاید بتوان با کمی تعمق از ترکیب دو واژه روابط و عمومی به درک درست روابط عمومی نایل شد. روابط به معنای ارتباط گرفتن و عمومی به معنای کلیه مخاطبین آن سازمان است.

بنابراین روابط عمومی را نباید تنها به خبر تقلیل داد، بلکه طیف گسترده ای از اهداف و وظایف را با خود به همراه دارد.

مهمترین عنصر در روابط عمومی اطلاع یابی است و تا زمانی که یک سازمان اطلاعات درستی از جامعه هدف نداشته باشد نمی تواند برنامه ریزی درستی برای رسیدن به اهداف تعیین شده داشته باشد.

مطالب فوق بیانگر یک روابط عمومی ایده آل است، اما رسیدن به روابط عمومی ایده آل در عمل محقق می شود و برای این مهم باید منابع و ابزارهای لازم برای رسیدن به هدف مذکور فراهم باشد.

در روابط عمومی ایده آل، منابع در دو بخش انسانی و مادی بسیار حائز اهمیت است.

امروزه روش های نوین نظر سنجی موجب شده تا بتوان به درک درستی از نظرات جامعه هدف یک سازمان چه در بخش های نیازهایشان و چه در بخش رضایت از عملکرد یک سازمان رسید که اگر این فعالیت به درستی صورت گیرد اعتماد اجتماعی نسبت به سازمان مربوطه را بالا برده و این امر رابطه مستقیمی با افزایش مشارکت اجتماعی دارد و این مهم در مجموعه مدیریت شهری با توجه به اینکه مخاطبین آن تمامی شهروندان هستند بسیار حائز اهمیت است. استفاده از ابزارهای نوین اطلاع یابی در راستای نیازسنجی و امکان سنجی از شهروندان می تواند درک درستی از مسائل شهری را در اختیار مدیران قرار داده که با استفاده از نظریات شهروندان نسبت به رفع مشکلات شهری اقدام نمایند.

روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت نیز با آگاهی از این موضوع و با امکانات و نیروی انسانی که در اختیار دارد، سعی نموده است تا از ابزار اطلاع یابی به درستی استفاده نماید.

هماهنگی جهت حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت در سامانه ۱۳۷ به منظور اطلاع از دغدغه های شهروندان، انجام نظر سنجی از شهروندان در زمینه رضایت از عملکرد مجموعه مدیریت شهری و… همچنین استفاده از تمامی ابزارهای در دسترس (شبکه های اجتماعی، تلویزیون شهری، تابلوهای اعلانات و…) جهت انعکاس اخبار شورای اسلامی شهر رشت نیز از اقدامات لازم در زمینه اطلاع رسانی توسط این مجموعه است.

همکاری با رسانه های مکتوب و مجازی با هدف انعکاس اخبار و پخش مستقیم جلسات علنی شورای اسلامی شهر رشت به منظور شفاف سازی و آگاهی بخشی جلسات نمایندگان مردم از دیگر اقداماتی است که در نخستین سال از فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر رشت در دست انجام شده است.

در خاتمه، ضمن گرامیداشت روز روابط عمومی و امور بین الملل، از حمایت های ریاست محترم شورای اسلامی شهر رشت جناب آقای دکتر واثق کارگارنیا و سایر اعضای محترم شورا که همواره در طول این مدت نسبت به روابط عمومی شورا لطف و عنایت داشتند کمال تشکر را دارم امیدوارم در ادامه این مسیر بتوانیم در انجام رسالت محوله سربلند باشیم.

Share