اظهارات مهم فرشاد مهدی پور؛

روابط‌عمومی‌ها نباید جایگزین نقش رسانه باشند | آینده کشور متکی به حوزه ارتباطات است

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گفت: روابط عمومی‌ها نباید جایگزین نقش رسانه باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، فرشاد مهدی پور روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: در دنیا شاهد تحولات مهمی هستیم که فقط ناشی از تحولات رسانه ای، ارتباطاتی و نسل های گذشته نبوده و امروز درباره کهکشانی صحبت می کنیم که حدود آن برای ما مشخص نیست.

وی با بیان اینکه رسانه ها امروز فقط به عنوان مرجع تولید محتوا نقش ندارند، افزود: رسانه ها در واقع پلتفرم ها، شبکه ها و ساختارهایی هستند که توان کنترل افکار عمومی دارند. اگر فردی توییتر را خریداری می کند، توییتر را به عنوان یک پلتفرم می خرد که آینده محتوا و افکار عمومی را در اختیار دارد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این سوال که چرا (ایلان ماسک خریدار توییتر) ۱۵ باشگاه های ورزشی بزرگ را خریداری نکرد، خاطرنشان کرد: وی می داند آینده جهان از آن ارتباطات جدید است و این ارتباطات فقط رسانه هایی نیستند که ما از آنها تصور داریم و در آکادمی به آن می پردازیم.

مهدی پور به یکی از اشکالات موجود در نظام حکمرانی ارتباطی اشاره کرد و گفت: دیدگاه های پارسونزی و نگاه های تفکیک گرا بر این حوزه غلبه کرده است، در حالی که ارتباطات شامل همه بخش های گوناگون جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان ارتباطات را بخش بندی یا از همه حوزه ها حذف کرد، ادامه داد: در کشور دهها بلکه صدها واحد روابط عمومی در دیوان سالاری دولتی داریم؛ اما چرا با چالش اقناع افکار عمومی مواجه هستیم، باید به صورت بندی دقیق مسأله فکر کنیم. آینده کشور متکی به حوزه ارتباطات است، می توانید شکست بخورید اما پیروزی یا برعکس آن را نشان دهید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر ساله نزدیک به هزار و ۴۰۰ نفر در رشته علوم ارتباطات از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که بیشترین آنها به مقطع دکتری اختصاص دارد. آمار میانه این دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد و بخش کوچک آن به مقطع کارشناسی این رشته اختصاص دارد.

مهدی پور ادامه داد: علت این آمار هر چه که هست ما کنشگران کارشناس علوم ارتباطات کمتر داریم و تمایل به حوزه های ارشد مدیریتی بیشتر هستند.

وی درباره تفاوت مفهوم ارتباطات و روابط عمومی تاکید کرد: روابط عمومی نباید جایگزین نقش رسانه باشد و متکفل نیمه پر لیوان و موظف به پاسخگویی به افکار عمومی در برابر ابهامات است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر روابط عمومی معادل کادر رسانه ای شده است، اظهار داشت: روابط عمومی و رسانه داری ۲ محتوای جدا از هم هستند. آینده جمهوری اسلامی ایران و فرهنگی کشور وابسته به آینده ارتباطات بوده و این آینده نیازمند فکر است.

مهدی پور ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته تلفن همراه نداشتیم اما در حال حاضر متاورس پیش رو ما متولد شده است و مرزهای جغرافیایی را در می نوردد، ما باید حکمرانی و تنظیم‌گری رسانه ای کشور را تغییر دهیم.

Share