پس از قرائت دفاعیه

دادستانی سوئد برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرد

دادستانی سوئد پس از قرائت دفاعیه آخر خود در دادگاه حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضاییه ایران برای او تقاضای حبس ابد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دادستانی سوئد پس از دفاع آخر «حمید نوری»، دادیار اسبق قوه قضاییه ایران برای او تقاضای حبس ابد کرد.

پس از برپایی ۸۸ جلسه دادگاه که در استکهلم سوئد برگزار شد، دادستانی در جلسه امروز به‌عنوان جلسه هشتاد و نهم، گزارشی درباره روند پرونده ارائه کرد. در این جلسه برای ارائه کیفرخواست نهایی حمید نوری، دادستان سوئد گفت که تصویر واضحی از آنچه در محدوده زمانی مورد نظر در زندان گوهردشت اتفاق افتاد، به دست آورده‌اند.

حمید نوری، معروف به حمید عباسی در نوامبر(آبان) سال ۲۰۱۹ در زمانی که به دلایل شخصی به سوئد سفر کرده بود، با برنامه‌ریزی و شکایت دو شهروند ایرانی و به ظن مشارکت در کشتار زندانیان گروه تروریستی مجاهدین خلق و سازمان‌ها و احزاب کمونیست و چپ‌گرا در تابستان ۱۳۶۷، بازداشت شد.

پیش از این، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، گفت: دستگیری نوری در فرودگاه استکهلم در ۱۹ آبان ۱۳۹۸( ۹ نوامبر ۲۰۱۹)، حاکی از یک تله‌گذاری و تبانی بین نظام قضایی سوئد و گروهک تروریستی منافقین است؛ بگونه‌ای که دو نفر از اعضای این گروهک گزارشی را حاوی ادعاها و اتهامات واهی علیه نوری در آبان ۱۳۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس به مقامات سوئدی ارائه می‌کنند و همزمان به بهانه حل و فصل اختلاف خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از اقدام دولت و دستگاه قضایی سوئد، گفت: دادستان سوئدی بدون انجام تحقیقات جامع، از دادگاه درخواست حکم دستگیری و بازداشت نوری را نمود و مبنای این درخواست صرفا اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود. از این‌رو، اصل برائت و حق بر آزادی رفت و آمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض گردید.

Share