رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خبر داد؛

تخصیص هزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری | در این سفر ۱۸ همت برای گیلان مصوب شد

روز پنجشنبه(۱ اردیبهشت ماه)، اولین نشست فصلی مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با مجمع نمایندگان استان در سال ۱۴۰۱ پیرامون بررسی تخصیص اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور به گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شراره کاوسی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: نمایندگان محترم استان در شهرستان ها دغدغه ها و مسایلی دارند که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای رفع و کاهش این دغدغه ها اقداماتی را که انجام داده است.

وی با ذکر اینکه سفر ریاست محترم جمهور به گیلان  ۸ بهمن ۱۴۰۰ صورت گرفت، ادامه داد:  در این سفر ۱۸ همت(هزار میلیارد تومان) برای استان گیلان مصوب شد که از این رقم ۷ هزار میلیارد تومان جزو تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور بود. بدین صورت که در سال اول یک هزار میلیارد تومان و مابقی طی دو سه سال آتی پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبار به پروژه هایی تخصیص می یابد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند، خاطر نشان کرد: خیلی از پروژه های مصوب شده مربوط به یک شهرستان خاص نیست. به عنوان مثال اداره کل هواشناسی پروژه ای برای توسعه و هشدار هواشناسی دارد که مربوط به کل استان گیلان است همچنین بهسازی شبکه اتصال برق استان از پروژه هایی است که چند شهرستانی است. بنابراین مدیران دستگاه های مرتبط ضمن نیاز سنجی، برای دریافت سهم این پروژه ها تلاش زیادی داشته باشند.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبارات سفر برای پروژه ها، طبق دستور استاندار محترم از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین معاونت عمرانی استانداری و در قالب کمیته های تخصصی شکل داده می شوند.  این اعتبارات برای پروژه هایی که بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند لحاظ می شود. در حال حاضر نیز برای تکمیل پروژه هایی مانند تکمیل آزاد راه رشت(هشت کیلومتر باقیمانده)، راه آهن رشت-کاشپین، ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود نیز جلسات تخصصی با دستگاه های مربوطه برگزار شده و با نظارت کامل پیگیری می شوند. انشاالله از هفته آینده نیز برنامه های سایر دستگاه ها که از اعتبارات سفر استفاده می کنند بررسی و پیگیری انجام خواهد شد.

کاوسی با یادآوری اینکه ۷ همت از ۱۸ همت مصوب سفر ریاست جمهوری به استان گیلان، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تامین می شود و ۱۱ همت بقیه از سایر منابع تامین خواهد شد، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه کشور در این سفر تعهد حدود ۷ هزار میلیارد تومانی داشت که قرار شد این رقم در بازه زمانی سه ساله تحقق پیدا کند. به بیان دیگر برای اتمام پروژه های نیمه تمام، هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تخصیص یافت و انشالله مابقی نیز در سال ۱۴۰۱ ، ۱۴۰۲ و سهم بسیار کمی نیز در سال ۱۴۰۳ تحقق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ۷ هزار میلیارد تومان از ۱۱ همت دیگر نیز از تسهیلات بانکی و نهادهای عمومی مانند کمیته امداد، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام، وزارت نیرو، شرکت توزیع برق و… و ۴ هزار میلیارد تومان باقیمانده از سایر منابع مانند جهاد کشاورزی، شهرداری ها و … تامین خواهد شد.

کاوسی گفت: پروژه های راه آهن رشت-کاسپین، آزاد راه رشت(هشت کیلومتر باقیمانده)، پسماند استان گیلان، پروژه های مربوط به راه روستایی و آبرسانی ها از پروژه هایی بودند که از اولویت تخصیص پروژه های سال ۱۴۰۰ سفر از وزن بالاتری برخوردار بودند.

وی با این توضیح که وقتی گفته می شود«سایر منابع» یعنی وزارتخانه ها نیز سهم دارند، گفت: وزارتخانه ها منابعی را در اختیار دارند. در جلسات سفر نیز تامین حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار را سایر وزارتخانه ها و نهادهای عمومی تقبل کرده اند.

وی با بیان اینکه هنوز ابلاغ اعتبار ۱۴۰۱ به استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: امسال پروژه استانی نداریم و ساماندهی فاضلاب و راه های اصلی از جمله پروژه های اصلی استان هستند.

***

لازم به ذکر است در این جلسه نمایندگان استان در مورد مشکلات حوزه انتخابیه خود و پیشنهاد سازمان در مورد اینکه تخصیص و تامین اعتبار در مورد پروژه هایی صورت بگیرد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشند و بتوانند در یکی دو سال آتی به بهره برداری برسند، بحث و تبادل نظر کردند.

مهرداد گودرزوند چگینی، رییس مجمع نمایندگان استان نیز با بیان اینکه بخش زیادی از اعتبارات استانی به صورت ملی است، گفت: باید با وزارتخانه ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

وی موضوع کمبود آب و پسماند را از موضوعات مهم استان برشمرد و گفت: در این بخش ها نیاز به عزم جدی داریم تا با برنامه درست و استفاده بهینه از اعتبار خوبی که برای این بخش ها لحاظ شده است، مشکلات این بخش ها کاهش یابد.

وی با اشاره به ضرورت ارایه برنامه عملیاتی و اصولی و درست برای ساماندهی پسماند از سوی شهرداری ادامه داد: گاه پول و اعتبار برای پروژه ای گذاشته می شود ولی یک کار موثر برای استان اتفاق نمی افتد.

چگینی خاطر نشان کرد: آگاهی از میزان تخصیص هایی که در استان صورت گرفته و چگونگی روند آن و همچنین زمانبندی اتمام پروژه ها باعث می شود نمایندگان پیگیری بهتر و بیشتری از وزارتخانه های متبوع داشته باشند تا از این طریق به تسریع در اتمام و بهره برداری از پروژه های نیمه کاره در شهرستان ها و همچنین پروژه های نیمه کاره مشترک استانی و پروژه های استانی ملی کمک کنند.

وی لزوم پیگیری و ساماندهی زباله استان و ارایه راهکار و مکانیزم اجرایی آن و همچنین تامین آب کشاورزی استان را بسیار حایز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه بعضی از سدها زیر ۵۰ درصد ذخیره آب دارند، از الان دستگاه های مرتبط باید به فکر تامین آب و تجهیزات لازم باشند تا مشکلات این حوزه ها کاهش یافته و مرتفع شود.

Share