در مراسم آغاز توزیع تخم نوغان عنوان شد؛

تبدیل صنعت پرورش کرم ابریشم به یکی از درآمدهای اصلی کشاورزان گیلانی

محمدنژاد خاطر نشان کرد؛ الحمدلله پرورش کرم ابریشم در یکی دو سال گذشته به لحاظ کمی افزایش قابل قبولی داشته، هرچند مورد قبول ما نیست و باید تا ۵ سال آینده اگر اولین درآمد کشاورزان ما نباشد حتما دومین منبع درآمد کشاورزان ما باید باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار شهرستان لنگرود در مراسم آغاز توزیع تخم نوغان عنوان کرد: شهرستان لنگرود از جمله شهرستان های پیشران در توسعه نوغان داری است.

محمدرضا جلالی بر لزوم استفاده شایسته از ذخایر ثروت ساز کشور تاکید کرد و افزود: امروز باید از فروش ثروت فاصله گرفته و به سوی ایجاد ثروت های جدید گام برداریم.

وی با بیان اینکه شناسنامه گیلان و شهرستان لنگرود با محصول نوغان گره خورده است، افزود: در سال های گذشته (دهه ۶۰ یا ۷۰) برخی از شهرهای گیلان در خرداد ماه کلتعطیل می شد و اصناف و کسبه فعالیت گسترده ای در حوزه خرید و فروش نوغان داشتند و این نشان دهنده اهتمام بیشتر در تولید ابریشم بوده است.

 جلالی عنوان داشت؛ همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا شاهد رشد و توسعه نوغان داری و پرورش کرم ابریشم باشیم.

تبدیل صنعت پرورش کرم ابریشم به یکی از درآمدهای اصلی کشاورزان

پرویز محمدنژاد نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز توزیع تخم نوغان عنوان کرد: امروز هدف ما از این جمع شدن، نشان دادن اهمیت بالای این صنعت است و بعلاوه آمادگی و اهتمام مسئولین در رونق این صنعت است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته نوغانداری در مجلس به ریاست خودش گفت: این تکلیف را به لحاظ قانونی بر خود قائل شدیم که یک حرکتی بکنیم و امروز می بایست بصورت عملی اثبات کنیم که افکار، اندیشه و نگاه های مسئولین نسبت به گذشته بهتر شده است.

محمدنژاد خاطر نشان کرد؛ الحمدلله پرورش کرم ابریشم در یکی دو سال گذشته به لحاظ کمی افزایش قابل قبولی داشته، هرچند مورد قبول ما نیست و باید تا ۵ سال آینده اگر اولین درآمد کشاورزان ما نباشد حتما دومین منبع درآمد کشاورزان ما باید باشد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز جامعه جهانی به این محصول بسیار بالا بوده عنوان کرد؛  غالب شیخ نشین های خلیج فارس توجه خاصی به ابریشم دارند چرا باید این نیازها توسط ما برآورده نشود با توجه به اینکه ابزار این کار در دست ماست.

نماینده لنگرود در مجلس، زیباترین مدیریت را استفاده خوب و مناسب و درست از ابزار موجود دانست و افزود: ما باید لیاقت و شایسته خود را در عملی کردن شعار ما می توانیم با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های موجود نشان دهیم.

محمد نژاد بیان داشت؛ امروز همه تلاش های مسئولین در جهت ارتقای کمی و کیفی زندگی نوغان دار است، بنابراین اجرای هرچه بهتر این طرح نیازمند نقش آفرینی و اثرگذاری خود نوغان دار می باشد.

نماینده شهرستان لنگرود در مجل بر لزوم حضور و پای کار آمدن کارشناسان و اهل فن و دانش در حوزه پرورش کرم ابریشم و نوغان تاکید کرد و گفت: در سفر اخیر هیات دولت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافت و اخیرا هم یک میلیارد تومان وام کم بهره اختصاص یافت و آورده بلاعوض دیگری هم به شرکت تعاونی کمک‌ شد.

فعالیت ۲۷ هزار خانواده در حوزه نوغانداری

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور نیز با بیان اینکه در حوزه پرورش کرم ابریشم از گذشته فاخری برخورداریم و به خود می بالیم اظهار داشت؛ در سال های گذشته نزول در حوزه پرورش کرم ابریشم باعث تاثر همه فعالان این عرصه شده است و اما خوشبختانه با همت و پیگیری تمامی مسئولان دست اندر کار مسیر پرافتخار حوزه پرورش کرم ابریشم در حال تکرار است چرا که در طی دو، سه سال اخیر شاهد اتفاقات مثبتی بوده ایم هرچند که این مهم نیازمند همت و تلاش مضاعفی است.

وی افزود؛ فعالیت نوغانداران عزیز بصورت خانواری بوده و در طی ۲ ، ۳ سال اخیر از ۱۵۷۰۰ خانوار به ۲۷ هزار خانواده رسیده و این نشان دهنده این است که در جامعه ای که نیاز به اشتغال داریم حوزه پرورش کرم ابریشم در حوزه کشاورزی پس از زعفران و خاویار در واقع ارزشمندترین محصول است با این تفاوت که زنجیره زعفران و خاویار با مصرف غذایی به انتها می رسد ولی بهترین آثار فرهنگی، صنایع دستی، قالیچه های ابریشمی از همین‌ محصول کشاورزان و نوغات داران عزیز ما تهیه می شود‌.

سروی در ادامه بیان داشت؛ تا ۳ سال پیش ۲۲ استان در حوزه نوغان داری فعالیت داشتند که این عدد هم اکنون به ۳۱ استان رسیده است و طرفیت های خیلی خوبی در استان های جدید الورود پیدا شده است.

وی همچنین در خصوص امکان دوباره پرورش کرم ابریشم در طول یکسال اضافه کرد:  در صدد این هستیم که این فعالیت اقتصادی را به صورت دو بار در سال تولید بکنیم که در ۶ استان کشور در حال تلاشیم به ویژه در استان گیلان که نزدیک ۴۵ درصد پرورش فصل پاییزه اتفاق می افتد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: نتیجه همه تلاش ها می بایست در تولید مشاهده شود و خروجی تولید پیله ابریشم در ۳ سال گذشته از ۹۸۰ تُن به ۱۷۰۰ تُن رسیده و میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد رسیده که این ما را خرسند نموده است اما این پایان کار نیست چرا که هنوز بخشی از نیاز صنایع فرش و منسوجات ابریشمی ما از طریق واردات تامین می شود و این آسیب های جدی به دنبال دارد که از جمله این آسیب ها از بین رفتن فرصت های اشتغال می باشد و بدتر از آن کیفیت نخ های وارداتی و نخ هایی که ما تولید میکنیم قابل رقابت نیست و این به نوعی صادرات فرش و اصالت فرش ایرانی را هدف قرار میگیرد لذا بایستی بدنبال خوداتکایی باشیم که دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی هم تهیه طرح خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی بوده است و در این مسیر گام های مثبتی برداشته شده است.

وی ادامه داد: ایجاد تفاهم نامه خرید توافقی با کمیته امداد حضرت امام (ره) در ۱۴ استان کشور علی الخصوص گیلان که یکی دیگر از گام های مثبت بوده است و از برکات همین توافق ۹۲ تن خرید پیله ای که کمیته امداد امام (ره) انجام داد ۶۷ تن آن در استان گیلان بوده که منجر به این شد برای اولین بار قیمت فروش پیله بالاتر از قیمت خراسان رضوی بود.

سروی افزود: دیگر تفاهم نامهاز جمله دفتر توسعه زنان روستایی و بنیاد برکت هم انجام دادیم و امید این را داریم که به نتایج مثبتی هم برسیم.

وی بستر استان گیلان را در پرورش کرم ابریشم از تمامی استان های کشور مناسبت تر دید و افزود؛ با توجه به شروع توزیع تخم نوغان همکاران ما در ۱۱ شعب منتخب تا ۵ بعداز ظهر و ۸ شهرستان بدون نمایندگی توزیع نوغان در اداره جهاد کشاورزی حتی در ایام تعطیل توزیع تخم‌نوغان را انجام خواهند داد.

عدیل سروری قیمت تخم نوغان توزیعی را بدون افزایش ریالی؛ ۱۵ هرار تومان اعلام کرد و بیمه نوغان را ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: تنها محصولی که هزینه های بیمه محصول را صندوق بیمه کشاورزی و دولت پرداخت می کند و کشاورز فقط ۲۰ درصد را باید پرداخت کند.

Share