جهاد دانشگاهی گیلان برگزار می کند

برگزاری همایش رایگان «کیو.سی.تی» برای کودکان و نوجوانان در رشت

همایش رایگان مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی کودکان و نوجوانان با سخنرانی بنیانگذار و مدرس کیو.سی.تی در ایران در رشت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در نظر دارد برای نخستین بار در استان همایش رایگان ویژه عموم مردم به منظور معرفی جدیدترین مدل آموزشی تحت عنوان کیو.سی.تی برای کودکان و نوجوانان با تاکید بر رویکرد علمی آموزش مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی را در شهر رشت برگزار کند.

این همایش از ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ عصر روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مهمانسرای المپیک برگزار خواهد شد.

دکتر نبی بستان، بنیانگذار و مدرس کیو.سی.تی در ایران در گفت وگو با ایسنا، مدل آموزشی کیو.سی.تی را جدیدترین مدل آموزش با رویکرد علمی و با تاکید بر یادگیری اجتماعی و هیجانی به روش بازی دانست و اظهار کرد: کیو.سی.تی یک روش یادگیری با بازی است و تکلیف و رقابت و آزمون و استرس و… ندارد.

وی فلسفه کیو.سی.تی را آموزش مهارت های اجتماعی و افزایش هوش هیجانی، اعتماد به نفس، رشد توانمندی های فردی، خودمراقبتی و خودآگاهی کودک دانست و افزود: باید به کودکان راست راه رفتن و راست رفتار کردن و راست اندیشیدن را یاد دهیم، زیرا مهم است که انسان با استفاده از ظرفیت ها و داشته های خودش رشد کند.

این متخصص روانشناسی، شعار کیو.سی.تی را «اعتماد نکنید؛ امتحان کنید» دانست و تصریح کرد: مربیان کیو.سی.تی به کودکان و نوجوانان یاد می دهند که همه با هم و در کنار هم و برای هم یاد بگیرند و تغییر کنند و این یادگیری باید از مهد کودک و پیش دبستانی و مدرسه باشد لذا از نهاد آموزش و پرورش و سایر سازمان های مرتبط انتظار داریم که کاربرگ ملی کیو.سی.تی را از مهر ۱۴۰۱ در مهدها و پیش دبستانی ها دنبال کنند و این مهم مطالبه خانواده بزرگ کیو.سی.تی متشکل از ۳۰۰ مربی توانمند و ۲۲ نمایندگی در سراسر کشور است.

بنیانگذار و مدرس کیو.سی.تی در ایران، جهاد دانشگاهی را متولی پیشرفت طرح کیو.سی.تی در کشور دانست و تصریح کرد: کلاس های کیو.سی.تی یک ساعت در هفته و چهار جلسه در ماه است که به صورت سطح بندی برای کودکان و نوجوانان سه تا ۱۸ سال شامل گروه های سنی سه تا شش سال، هفت تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال برگزار می شود. قطعا با ورود کاربرگ کیو.سی.تی در مدارس پایه شاهد انقلاب شناختی در کودکان خواهیم بود.

وی تحول در رفتار و هیجان کودکان و نوجوانان را لازمه رشد انسان دانست و ادامه داد: اگر بر روی فکر و هیجان و انگیزه کودکان از پایه کار کنیم، کشور به توسعه پایدار دست پیدا می کند.

بستان، مربیان کیو.سی.تی را دارای مدرک فوق لیسانس و دکترای روان شناسی و مشاوره دانست و عنوان کرد: دوره سه روزه مربیگری تخصصی در استان ها برگزار می شود و افراد علاقمند به صورت تئوری و عملی کاربرگ های بازی را یاد می گیرند و به عنوان مربی رسمی کیو.سی.تی در استان خود فعالیت می کنند؛ البته جلسه توجیهی رایگان نیز برای والدین دانش آموزان برگزار خواهیم کرد.

وی کیو.سی.تی را تنها مدل آموزش در ایران دانست که دارای پیش آزمون و پس آزمون است و یادآور شد: قبل از ورود به کلاس تمام ملاک های رفتاری کودک همچون پرخاشگری و اضطراب و اختلال یادگیری و… مشاهده و بعد از کلاس ارزیابی می شود.

این روانشناس، با اشاره به قدمت ۴۰ ساله کیوسی.تی در دنیا، خاطرنشان کرد: از کیو.سی.تی به عنوان مدل جادویی آموزش یاد می شود که در بیش از ۴۰ کشور تاریخچه دارد، اما سه سال است در ایران و تحت نظارت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه راه اندازی شده است.

بنیانگذار و مدرس کیو.سی.تی در ایران، از امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تهران جهت پیشبرد کشوری کیو.سی.تی خبر داد و اضافه کرد: گیلان هم یکی از ۲۲ استان دارای نمایندگی کیو.سی.تی بوده و به زودی مراکز کیو.سی.تی را در گیلان راه اندازی خواهیم کرد.

وی از برگزاری نخستین دوره تربیت مدرس و سوپروایزری کیو.سی.تی کشور جهت انتخاب هشت نفر از بهترین مدیران و مربیان از استان های خراسان رضوی، تهران، البرز، یزد و کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: شاهد استقبال بیش از ۳۰۰۰ دانش آموز از کلاس های کیو.سی.تی هستیم و کاربرگ های پیش آزمون و پس آزمون والدین نشان دهنده تغییر رفتار مثبت کودکان است، زیرا باید مراقب آینده کودکان و نوجوانان باشیم و اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری و خلاقیت و نظم و هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی آنان را بالا ببریم.

بستان، کیو.سی.تی را شاخص مناسبی برای غربالگری رفتاری کودکان در ۱۲ جلسه دانست و متذکر شد: طی سه ماه مشکلات رفتاری کودکان تشخیص داده می دهد و تا قبل از نوجوانی با بازی درمانی و کار گروهی شاهد پیشگیری زودهنگام از اختلالات رفتاری از جمله ناسازگاری و بیش فعالی و… باشیم.

این روانشناس، مدل آموزشی کیو.سی.تی را علمی، عملی و کاربردی دانست که زیر نظر دو مربی دنبال می شود و گفت: کلاس های ۱۲ نفره یک مربی و یک تسهیلگر دارد که تمامی رفتارهای کودک را مشاهده و گزارش رفتاری او را ثبت و ضبط می کند.

وی عصر امروز را عصر مرگ آموزش و تجربه های دانش تئوری و تولد دوباره رشد مهارت ورزی و کارآفرینی دانست و اظهار کرد: استعدادیابی کودکان و نوجوانان در جلسات کیو.سی.تی انجام می شود و هدایت درسی و علمی و هنری و ورزشی و ادبی و… آنان صورت می گیرد.

بنیانگذار و مدرس کیو.سی.تی در ایران، هزینه کردن برای کیو.سی.تی را یک سرمایه گذاری درازمدت در مسیر رشد مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی دانست و بیان کرد: پژوهش های نوین نشان می دهد که مغز شناختی نمی تواند موفقیت انسان را به دنبال داشته باشد و تنها ۲۰ درصد موفقیت انسان وابسته به مغز شناختی است؛ این در حالی است که ۸۰ درصد موفقیت انسان از مغز هیجانی و انگیزشی نشات می گیرد. امروزه مغز کودکان و نوجوانان تغییر کرده و نیازهایشان متفاوت شده، اما کتب درسی بدون تغییر مانده و کرونا نیز آموزش را تعطیل کرده است.

وی با بیان اینکه گیلان در حال حاضر ۱۵ مربی فعال کیو.سی.تی دارد، افزود: از خرداد ۱۴۰۱ مراکز نمایندگی کیو.سی.تی در گیلان راه اندازی می شود که جهاد دانشگاهی یکی از این مراکز است.

بستان، مدل کیو.سی.تی را مدلی جهت کیفیت بخشی به آموزش های گروهی دانست و یادآور شد: پژوهش ها نشان داده که آموزش کیو.سی.تی برای پیشرفتت تحصیلی دانش آموزان مفید بوده و حافظه و تمرکز و دقت آنان را بیشتر کرده است.

وی نگاه کردن، گوش کردن، صحبت کردن، فکر کردن و تمرکز را پنج قانون طلایی کیو.سی.تی داست و عنوان کرد: در این کلاس ها دانش آموزان از همدیگر یاد می گیرند و در یک دایره گروهی ۱۲ نفره برای آنان بارش فکری ایجاد می کنیم که به حل مسئله کمک می کند. در واقع می خواهیم مسائل و چالش های زندگی را از طریق بازی حل و کودکان و نوجوانان را برای دوره های بعدی زندگی آماده می کنیم.

Share