رییس محیط زیست آستانه اشرفیه:

برای گرامیداشت زمین پاک باید در عمل اقدام کرد

حسین زاده گفت: در نگاه به آینده و تربیت نسلی که نسبت به حفظ محیط زیست مسوولیت پذیر باشد باید از همین الان اقدام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رامین حسین زاده سرپرست حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه در پایان هفته گرامیداشت زمین پاک گفت: گوش مردم پر است از شعارهای زیبایی که در مناسبت های مختلف سر داده می شوند ولی هیچ ضمانت عملی پشت آن وجود ندارد و خلاصه شده در چند اقدام نمادین همچون پاک کردن مسیری از زباله و گرفتن چند عکس یادگاری. یکی از این مناسبتها، اجرای مراسم گرامی داشت هفته زمین پاک است که متاسفانه در چند اقدام نمادین و پاکسازی های تکراری مناطق از زباله های خود ساخته خلاصه شده؛ آنچنانکه انگار زباله میریزیم تا در روز زمین پاک جمع آوری شود.

حسین زاده گفت: مجموعه حفاظت محیط زیست تلاش زیادی دارد تا با فرهنگ سازی از ابتدایی ترین سالهای رشد آموزشی کودکان بحث مدیریت پسماند را در فطرت و شاکله ی ذهنی کودکان نهادینه کند بطوری که وقتی به سن بزرگسالی رسیدند مدیریت زباله و پسماند را همچون ضروری ترین نیاز های حیاتی خود در نظر داشته باشند و نسبت به آن احساس مسوولیت کنند. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست تلاش دارد تا با اجرای برنامه هایی همچون «یک روز با محیط بان» در سطح مدارس، کودکان را با الفبای محیط زیست آشنا کند و ضمیر ناخودآگاهشان را نسبت به این مسئله هوشیار کند.

رییس حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه افزود در آغازین روزهای هفته زمین پاک که از دوم اردیبهشت آغاز شده است، این اداره سعی کرد به شکلی متفاوت بحث پسماند را در دو مقطع اجتماعی و سنی بطور همزمان مورد توجه قرار دهد. طرحی که به همت یکی از خیرین و نوآوری مخترع گیلانی و فن آوری بومی در روستای سالکده مراحل آزمایشی را در مقیاس کوچک و روستایی پشت سر می گذارد، میتواند بعنوان نمونه ای از اقدام تکمیلی در مقوله مدیریت پسماند درکنار آموزش و جلب مشارکت مردم و اجرای فراگیر تفکیک زباله از مبدا مورد توجه قرار گیرد.

حسین زاده گفت: برآورده شدن شعار زمین پاک باید نمود عینی پیدا کند و نباید خلاصه شود به پاکسازی های مقطعی شیک و نمادین. مدیریت زباله در قانون متولی خودش را دارد اما راه های نوین مدیریت پسماند باید بررسی و به سرعت به مرحله اجرا برسند.

وی افزود:کودکانی که الان تربیت می شوند و معضل زباله را می‌بینند و درک میکنند در آینده، از ما مطالبه گری خواهند داشت و قطعا ما را برای غفلت ها و کوتاهی ها شماتت خواهند کرد.

دبیر کمیته مدیریت پسماند شهرستان آستانه اشرفیه در پایان گفت سازمان محیط زیست تلاش دارد همزمان با آموزش نسل فردا، زمینه بهره مندی و آشنایی آنها را از فناوری روز در آینده فراهم کند و در این راه نیازمند یاری همه مسوولین و همه کسانی است که دغدغه محیط زیست را دارند چرا که هر روز ما روز زمین پاک است نه فقط دوم اردیبهشت.

Share