رییس کل دادگستری گیلان تاکید کرد:

اجرای طرح حد نگاری با مشارکت و رضایت مردم انجام شود | لزوم حساسیت در رعایت حقوق مردم

ششمین نشست کمیته صیانت از اراضی ملی، جنگل ها و مراتع دادگستری به ریاست رئیس کل دادگستری استان گیلان با موضوع گزارش روند اجرای حد نگاری اراضی ملی و دولتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ششمین نشست کمیته صیانت از اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع دادگستری به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با موضوع گزارش روند اجرای حد نگاری اراضی ملی و دولتی برگزار شد.

 حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان در آخرین روز از ماه مبارک رمضان رحمت الهی را در این ماه وسیع و گسترده دانست و تصرح کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای رشد استعداد انسان در جهت بهره مندی از رحمت ویژه الهی است.

وی با اشاره به آیه «و اشرقت الارض بنور ربها» اظهار داشت: برخی مفسران در تفسیر این آیه برآنند که زمانی زمین روشن می‌شود که عدالت در آن حکم فرما باشد و عدالت را مردم با مشارکت خود در جامعه برقرار می‌کنند.

رئیس شورای قضایی استان کیفیت حد نگاری را مهم‌تر از کمیت آن دانست و افزود: حد نگاری در استان‌های شمالی قابل مقایسه با استان‌های کویری نیست زیرا در سایر استان‌ها حجم زیادی از زمین‌ها متعلق به اراضی ملی است در حالی که در استان گیلان زمین‌های مردم و اراضی ملی بسیار به هم نزدیک است و همین امر موجب حساسیت اجرای حد نگاری شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: یکی از معضلات حدنگاری در استان گیلان تداخلات میان مستثنیات و اراضی ملی است که مشکلاتی را بوجود آورده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این مقام ارشد قضایی به مسئولان توصیه کرد اجرای طرح حد نگاری با مشارکت و رضایت مردم انجام شود و متولیان در رعایت حقوق مردم نهایت دقت و حساسیت را لحاظ نمایند.

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز حد نگاری و کاداستر را از مدل‌های نوین با رویکرد فنی و علمی و کارشناسی در جهت تثبیت مالکیت و با هدف جلوگیری از کاهش ورودی پرونده‌ها و تسهیل در حل اختلاف دعاوی دانست و اظهار داشت: این امر در گذشته از طریق اضلاع اربعه انجام می‌شد و به صورت دقیق و علمی نبود که امروزه بر اساس نقشه ثبتی انجام می‌گیرد و دارای ارزش حقوقی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به زودی حد نگاری اراضی ملی، اراضی روستایی، کشاورزی و دولتی به پایان می‌رسد.

Share