اولین فضانورد ایرانی‌ تبار با موشک اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود

یاسمین مقبلی فرمانده مأموریت ناسا شد

یاسمین مقبلی، اولین فضانورد ایرانی‌ تبار در ماموریت ناسا با موشک اسپیس‌اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناسا و آژانس فضایی اروپا یاسمین مقبلی، فضانورد ۳۸ ساله ایرانی‌تبار آمریکایی را به عنوان یکی از دو فرمانده مأموریت “کرو-۷” شرکت اسپیس‌ایکس انتخاب کردند. مقبلی سرگرد و خلبان نیروی هوایی آمریکا و متولد آلمان است.

 سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا (اسا) دو فضانورد، یاسمین مقبلی و آندراس موگنسن، فضانورد دانمارکی را برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS در مأموریت “کرو-۷” (Crew-7) شرکت “اسپیس‌ایکس” برگزیدند.

این دو فضانورد قرار است فرماندهی و خلبانی این مأموریت را بر عهده گیرند. گفته می‌شود این ماموریت زودتر از سال ۲۰۲۳ میلادی انجام نخواهد شد.

ماموریت “کرو-۷” توسط موشک “فالکون۹” شرکت اسپیس ایکس قرار است از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام شود تا دو سرنشین آن به دیگر فضانوردان مستقر در پایگاه بین‌المللی فضایی (ISS) ملحق شوند.

یاسمین مقبلی در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ (سوم تیر ۱۳۶۲) در باد نائوهایم آلمان به دنیا آمد. او دختر فرشته و کامی مقبلی است که پس از انقلاب از ایران خارج شدند و پس از تولد فرزندشان به آمریکا مهاجرت کردند و در بالدوین واقع در ایالت نیویورک ساکن شدند.

یاسمین مقبلی خلبان و سرگرد نیروی دریایی آمریکا و فضانورد ایرانی – آمریکایی ناسا است. وی بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقه کاری خود دارد.

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷ به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. او در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه ام‌آی‌تی تحصیل کرده و کارشناسی ارشد خود در این رشته را در مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا به پایان رسانده است. حال او قرار است اولین پرواز فضایی خود را در ماموریت ” کرو-۷” تجربه کند.

آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی نیز اعلام کرد که قرار است دومین سفر خود به ایستگاه فضایی را تجربه کند و تاکنون نزدیک به ۱۰ ساعت را در فضا سپری کرده است. او هم‌اکنون نیز به عنوان افسر رابط آژانس فضایی اروپا در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون مشغول به کار است.

Share