به مناسبت سالگرد آرسن میناسیان؛

پایان زندگی خیر مسیحی و «کارونی» که همچنان در رشت موج می زند

آخرین روز تعطیلات نوروز، مصادف با سالگرد درگذشت آرسن میناسیان است که برای انسانیت مرزی قائل نبود و بی آنکه از مرام و مسلک کسی بپرسد، به نیازمندان یاری می رساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، تیرماه سال گذشته بود که خبر تخریب نخستین داروخانه شبانه روزی کشور، یعنی «داروخانه کارون» رشت، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. اگرچه مالک قصد نوسازی بنا را داشت، ولی با رایزنی‌های صورت گرفته، یکی از اعضای پیشن شورای شهر، یکی از سالن‌های طبقه نخست عمارت بلدیه رشت در اختیار داروخانه کارون قرار گرفت. اگرچه در عکس‌های قدیمی رشت، در همین مکان فعلی، داروخانه کارون قرار داشت، ولی آنچه کمتر مورد توجه کنشگران فرهنگی قرار گرفت، این است که عمارت بلدیه درحال مرمت است و از یک سال پیش حتی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان برای پروژه احیا و مرمت قطع شده بود و در اختیار گذاشتن یک ساختمان تاریخی در چنین شرایطی اشتباه بود.

با این حال کنشگران فرهنگی هم موافق نوسازی مکان قبلی داروخانه کارون نیستند و معتقدند، «کارون» جزئی از هویت فرهنگی شهر رشت و یکی از نخستین‌های رشت در ابتدای نخستین خیابان رشت است و نباید از ابتدای خیابان امام برچیده شود.

نخستین داروخانه شبانه روزی کشور، یعنی «کارون» توسط یک خیّر ارمنی در رشت پایه‌گذاری شد. نیمه قرن پیش، به دلیل عوارض ناشی از جنگ جهانی دوم، انواع بیماری به‌ویژه تیفوس و تیفوئید در گیلان زیاد شده بود. خرابی‌های ناشی از جنگ و تجاوز، کمر اقتصاد کشور را شکسته بود و بسیاری حتی توان خرید دارو برای بیمارشان را هم نداشتند. در چنین شرایطی گویا مسیح دیگری در رشت زاده شد تا مرهمی برای آلام جسم و روح نیازمندان باشد.

آرسن میناسیان، در سال ۱۲۸۵ شمسی در یک خانواده مسیحی در رشت به دنیا آمد. وی، نیکوکار مسیحی بود که پیش از این آوازه نیکی‌هایش در تمام رشت پیچیده بود. او با تاسیس داروخانه شبانه روزی «کارون»، بعنوان نخستین داروخانه شبانه روزی کشور، مرهمی برای دستان نیازمندان رشت شد. پس از حدود نیم قرن، از مرگ وی، هنوز مردم رشت از زندگی و مرام «خاچاطور آرسن میناسیان» به نیکی یاد می‌کنند.

آرسن میناسیان، در نخستین داروخانه شبانه روزی که خود تأسیس کرده بود، تا دیرهنگام می‌ماند و برای بیماران دارو می‌ساخت. نوشته اند، فکر تاسیس این داروخانه زمانی به ذهن او می‌رسد که ایران در بحبوحه جنگ جهانی دوم، شاهد مرگ و میرهای زیادی بود. مشاهده رنج و درد مردم رشت و فقر و تنگدستی مردمی که حتی توان خرید دارو را نداشتند، موجب شد میناسیان داروخانه «کارون» را تاسیس کند و داروها را بصورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار دهد.

زندگی حرفه‌ای میانسیان در دوره جوانی و در شهر قزوین شکل گرفت. او با آموزش و ساخت داروهای سنتی در این شهر، در کار خود تجربه کسب کرد. پس از آن به رشت بازگشت و حرفه خود را ادامه داد. آرسن میناسیان، داروهایش را با بهای پایین می‌فروخت و گاه بطور رایگان در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌داد. در میانه جنگ جهانی دوم، آرسن میناسیان، تا پاسی از شب بیدار می‌ماند تا بتواند داروهای بیشتری بسازد. گاه شبها به تهران می‌رفت تا بتواند مواد اولیه مورد نیاز داروها را تهیه کند. تلاش‌های او موجب شد خیلی هااز مرگ نجات یابند. اما او برای ادامه کار حرفه‌ای اش مقروض شده بود. افزون بر آن، شیوه‌ای که او در پیش گرفته بود، موجب شکایت دیگر داروسازان را فراهم کرد و ایشان به استاندار و فرماندار شکایت می‌بردند که در کار دیگر داروسازان اخلال ایجاد کرده است. به دلیل همین خدمات انسان دوستانه، دانشگاه تهران به او دکترای افتخاری داروساری اعطا نمود و آرسن میناسیان توانست اولین داروخانه شبانه روزی ایران یعنی «کارون» را در سال ۱۳۱۹ تأسیس کند.

نام آرسن میناسیان نیز در کنار نام دیگر خیرین تاسیس نخستین آسایشگاه خیریه و سالمندان کشور برده می‌شود. آن هم هم ردیف شخصیت‌هایی همچون؛ حسین استقامت، دکتر حکیم زاده، مرحوم چینیچیان، و آیت الله ضیابری. گویا آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولان رشت، خانه دوم آرسن میناسیان بود. و او باقی زندگی خود را هم وقف سالمندان و معلولانی کرده بود که پناهی نداشتند. و درست در نیمه شب ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ آرسن میناسیان در همان آسایشگاه چشم از جهان فروبست. آخرین روز تعطیلات نوروز، مصادف با سالگرد درگذشت مردی است که برای انسانیت مرزی قائل نبود و بی‌آنکه از مرام و مسلک کسی بپرسد، به نیازمندان یاری می‌رساند.

Share