چالش حذف رشته ترافیک از رشته‌های هفتگانه و حذف کارشناسی ناپیوسته از ارائه خدمات مهندسی

برگزاری نشست دوروزه جمع بندی پیش نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

 پارسا ضمن خیر مقدم و تبریک سال جدید، یاد شادروان مهندس یعقوب رونقی عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی که در نورورز ۱۴۰۱ بار سفر ابدی را بست، گرامی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست دوروزه جمع بندی پیش نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ با حضور دکتر حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به صورت حضوری و مجازی در سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان برگزار شد.

در این جلسه که مهندس بهزاد پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به همراه اعضای هیئت مدیره این سازمان میزبان تعدادی از اعضای شواری مرکزی و روسای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها بودند، در خصوص پیش نویس اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

بهزاد پارسا ضمن اشاره به اهمیت اصلاح پیش نویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای بهره برداران این قانون، آن را دفاع از حقوق مهندسان سازمان دانست و جز رسالت‌های مهم اعضای هیئت مدیره سازمانها قلمداد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در صحبتهای خود ضمن قدردانی از دکتر شکیب درخصوص اعلام هزینه ساخت و ساز در روزهای اول کاری خود، این اتفاق را نوید عزم قطعی جهت واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی دانست.

 پارسا در صحبتهای خود ضمن اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، بزرگترین سازمان مردم نهاد است به جایگاه مهندسان در جامعه اشاره کرد و با برشمردن خدمات آن‌ها خواستار عزم همگانی جهت ارتقای‌شان و جایگاه این قشر نخبه و فرهیخته شد.

سپس دکتر حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن تسلیت درگذشت زنده یاد مهندس رونقی، عضو فقید هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از جدیت و پیگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در برگزاری این نشست جهت جمع بندی اصلاحیه پیش نویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تشکر کرد و افزود هماهنگی و تدارک چنین نشستی در این سطح در ایام تعطیلات نوروز کار بسیار سختی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان بانی آن شد و این نشان از توجه این سازمان به حقوق اعضا دارد.

دکتر شکیب در صحبتهایش سه محور فعالیت خود را این چنین تشریح کرد: تلاشم از ابتدای فعالیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معطوف به ساماندهی سه محور تعرفه، بودجه ۱۴۰۰ و تراز سال ۱۳۹۹ و جمع بندی اصلاحیه پیش نویش قانون نظام مهندسی و ارسال به کمیسیون عمران مجلس بوده است. درخصوص تعرفه، هزینه ساخت و ساز در ابتدای روزهای فعالیت اعلام شد. درخصوص بودجه و تراز برای استانهایی که اقدامی در این خصوص انجام ندادند، تفویض اختیار شد و محور سوم که اصلاحیه قانون است جلسات متعددی با روسای سازمانها برگزار شد و با مرکز پژوهشهای مجلس و کمیسیون عمران رایزنی صورت گرفت تا نظر متخصصان و مهندسان، به دلیل اشراف به مسائل قانونی خود، در اصلاحیه قانون با در نظر گرفتن منافع ملی لحاظ گردد.

در ادامه مهندس علی فرج زاده‌ها مشاور عالی سازمان نظام مهندسی ساختمان در امور قوانین و مقررات و آیین نامه ها، ضمن تشکر از سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در برگزاری این نشست گفت: تاکنون ۱۳ استان نظرات خود را در خصوص پیش نویس قانون به صورت مکتوب و به تفصیل ارائه داده‌اند که در این جلسه آخرین اصلاحات و نقطه نظرات با مرور مواد قانونی جمع بندی و سپس به کمیسیون عمران مجلس ارسال خواهد شد.

سپس هر یک از اعضای شورای مرکزی، روسا و اعضای هیئت مدیره به صورت حضوری و مجازی پیشنهادات، موارد موافقت و مخالفت خود را برای هر بند و ماده قانونی اعلام کردند.

حذف رشته ترافیک از رشته‌های هفتگانه و حذف کارشناسی ناپیوسته از ارائه خدمات مهندسی جز موارد پرچالشی بود که در پیش نویس اولیه قانون توسط کمیسیون عمران مجلس تدوین شده بود و به دلیل تضییع حقوق اعضای سازمان، اعتراضات زیادی از سوی اعضای هیئت مدیره و اعضای سازمان به دنبال داشت و سازمانهای استانها از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس درصدد تغییر آن شدند.

در این نشست دو روزه نیمی از مواد قانونی با رویکرد حفظ منافع ملی و احقاق حقوق اعضای سازمان به تفصیل، تحلیل و جمع بندی شد که اهم موارد شامل تعاریف جدید ارکان سازمان و سازمان استان و مجمع عمومی، شرایط عضویت در هیئت مدیره، بازرسان و شورای انتظامی، تعداد اعضای هیئت رئیسه و هیئت مدیره، وظایف و اختیارات آن‌ها، هیئت اجرایی و هیئت نظارت انتخابات و…بود.

همچنین مقرر شد جلسات آتی جهت بررسی مواد قانونی باقیمانده و جمع بندی نهایی در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری در شورای مرکزی تشکیل گردد.

Share