عضو کمیسیون بهداشت: داروسازها بلاتکلیف هستند

با حذف ارز ترجیحی، قیمت داروی داخلی ۲ برابر و داروی خارجی ۶ برابر می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: دولت باید براساس قانون عمل کند مجلس پیش بینی کرده است و باید دولت آنرا اجرایی کند. نمی شود مردم را بیش از این تحت فشار قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو کمیسیون بهداشت ‌‌ودرمان مجلس گفت: اگر دولت ۹میلیارد دلار ارز ترجیحی مصوب مجلس را برای دارو اختصاص ندهد، قطعا قیمت دارو تولید داخل دو برابر  و دارو خارجی پنج تا شش برابر می شود، ولی اگر ارز ترجیحی اختصاص یابد قیمت دارو افزایش آنچنانی نخواهد داشت.

محمد پاک مهر در گفت وگو با عصر ایران اظهار کرد: در واقع‌ مجلس یارانه دارو‌ را برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی کرده است. توجه داشته باشیم که ذخایر اولیه داروهای چندماهه اول سال ۱۴۰۱ باید از محل اعتبارات ۱۴۰۰ تامین شود و در حال حاضر نباید کمبود و یا افزایش قیمت دارو را احساس کنیم.

وی افزود: مشکل اینجاست که چون بخشی از مواد اولیه دارو از خارج وارد می شود لذا در حال حاضر تولید کننده مستاصل است و‌ نمی داند که ارز ترجیحی به وی داده می شود یا اینکه باید ارز نیمایی را به جای ارز ۴۲۰۰ از بانک بگیرد تا مواد اولیه و  دارو وارد کند و بعد این داروها را با قیمت نیمایی تحویل داروخانه ها بدهند و اینها الان بلاتکلیف هستند.

وی بیان کرد: دولت می تواند ارز ترجیحی را یا به وارد کننده دارو و تجهیزات بدهد یا به مصرف کننده. بر فرض مثال یک قلم انسولین اگر با ارز ۴۲۰۰ وارد شود تا به دست مصرف کننده برسد ۴۰هزار تومان می شود، اما اگر با ارز نیمایی وارد شود ۴۰۰هزار تومان می شود. ما به تفاوت ۴۰تا ۴۰۰هزار تومان باید از همان محل ۷۳هزار میلیارد تومان که در قانون پیش بینی شده است به بیمه ها پرداخت شود.

پاک مهر گفت: ما در جلسه با وزیر بهداشت تاکید کردیم که پروسه پرداخت یارانه دارو از طریق بیمه ها زمان بر است و ممکن است مردم اذیت شود لذا تاکید شد که سه ماهه اول امسال را همانند ۱۴۰۰پیش ببرند، یعنی به تولید کننده یارانه پرداخت کنند تا سازوکار بیمه ای شکل بگیرد و یارانه مستقیم دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: وقتی به وارد کننده و تولید کننده یارانه بدهیم بحث قاچاق معکوس اتفاق می افتد؛ ولی وقتی به بیمه ها بدهیم آنها با ارز نیمایی کار می کنند و ‌‌قیمت دارو مشابه کشورهای همسایه می شود و قاچاق پایین می آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: دولت باید براساس قانون عمل کند مجلس پیش بینی کرده است و باید دولت آنرا اجرایی کند. نمی شود مردم را بیش از این تحت فشار قرار داد.

Share