سلیمی نمین: خطاهای تیم مذاکره کننده به دلیل فشارهای روحانی از طریق برادرش در مذاکرات بود

ایران؛ آمریکا را تحقیر کرد | رئیسی صادق است | انقلابی کسی است که بتواند مصالح کشور را حفظ کند

سلیمی نمین گفت: آقای روحانی از طریق برادرش که به هیچ وجه من الوجوه صلاحیت این را نداشت که جزو هیات باشد، فشار می اورد، او برادرش را در هیات مذاکره کننده گذاشت فقط برای انکه به هیات فشار بیاورد که زود باشید و زود باشید چرا؟ چون آقای روحانی همه چیز را گره زده بود به بحث توافق با غرب و فکر می کرد همه چیز بعد از توافق با غرب حل خواهد شد و خیلی مواقع هم در سخنرانی هایش می گفت که همه چیز بستگی به این توافق دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «عباس سلیمی نمین» فعال سیاسی اصولگرا و  پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا درباره فراز و نشیب‌های سال ۱۴۰۰ گفت: در عرصه داخلی، بحث انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین اتفاق بود که حول و حوش این انتخابات بحث‌هایی هم مطرح شد. اما این انتخابات در شرایط سخت کرونا و با وجود تحریم‌ها، یک نقطه امیدی را به وجود آورد که توانست مقداری کشور را از دشواری‌ها عبور دهد. در زمینه کرونا کاهلی‌هایی در دولت گذشته صورت گرفت و موجب این شد که مردم به شدت نگران شوند ولی خوشبختانه با توجه به جمیع جهات در بعضی مسائل من جمله در تولید واکسن داخلی نوساناتی بوجود آمد و این دولت به موقع توانست با ارتباطاتی که برقرار کرد از کشورهایی واکسن تهیه و در واقع تاخیر تولید داخلی را جبران کند و در همین خصوص فرصتی را ما به دست آوردیم تا تولید داخلی جای خود را باز کند.

سلیمی نمین افزود: امروز آنچه انستیتو پاستور تولید می‌کند بسیار واکسن خوبی است که با کشور کوبا تولید شده و هم به لحاظ کثرت و هم کمیت و کیفیت واکسن ارزنده ای است. بنابراین در مسئله کرونا گرچه ابتدای امسال به شدت نگران بودیم اما در پایان سال یک احساس آرامشی از این جهت داریم، حتی اومیکرون که نگرانی‌هایی را در جهان ایجاد کرد خوشبختانه در داخل کشور، نگرانی جدی در بین مردم ایجاد نشد به دلیل همان میزان واکسنی که در اختیار ملت قرار گرفت، آن نگرانی را تبدیل به آرامش کرد.

وی ادامه داد:  در بحث بین الملل شاهد مذاکرات وین بودیم. تجربیاتی را در گذشته در ارتباط با مذاکرات داشتیم که این تجربیات به ما کمک کرد با قدرت و قوت بیشتری در صحنه مذاکرات حاضر باشیم، نکته‌ای که خیلی به آن نمی‌پردازند این است که آمریکایی ها ایران را با پشت پا زدن به توافق نامه‌ای که بین ۱+۵ و ایران منعقد شد تحقیر کردند اما خوشبختانه توانستیم آن تحقیر را متوجه خود آمریکا کنیم این خیلی مهم بود ولی متاسفانه در رسانه های داخل به آن پرداخته نشد، ایران آمریکایی ها را در حالت تحقیرکننده ای قرار داد، ایران با راه ندادن آمریکایی ها به مذاکرات و جلوی ورود آنها را گرفتن، به شدت آمریکایی ها را تحقیر کرد که برای ملت ما باید بسیار حائز اهمیت است. آمریکایی‌ها نمی‌توانستند وارد سالن مذاکرات شوند در حالیکه به شدت مایل به این امر بودند. این کاری بود که ملت ایران در برابر آمریکا مقابله به مثل کرد  و بسیار شان ملت را دراین زمینه ارتقاء داد و ما توانستیم آمریکا را ادب کنیم.

سلیمی نمین عنوان کرد: موجب تاسف است که برخی برخورد نامناسبی با توافق می کنند. یعنی برخی نیروهای تندرو اصولگرا برای اینکه خودشان را خیلی انقلابی جلوه دهند، بحث‌هایی مطرح می‌کنند که می تواند موجب نگرانی دلسوزان کشور شود. موضوعاتی اعم از اینکه تیم مذاکراه کننده همان تیم مذاکراه کننده قدیم است و مسائل بسیار زیادی حل نشده و غیره، در حقیقت بحث هایی مطرح می کنند که نمی دانم چه انگیزه ای دارند و  آنچه که مسلم است دارند نگرانی تولید می کنند. و قطعا بعضی ها خلاف واقع می گویند، مگر قرار است ما همه کارشناسان خود را کنار بگذاریم.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: نقد جدی ما در مورد برجام، متوجه دولت آقای روحانی بود که به تیم مذاکره کننده فشار می آورد که هر چه سریعتر باید توافقنامه را امضا کنند، این فشار سیاسی موجب می شد تا تیم مذاکره کننده که بارها رهبری از آن به نیکی یاد کرده و آنها را انسانهای صالحی دانسته اند، تحت فشار آقای روحانی در بعضی جاها بدون انکه ضمائم توافقنامه را بخوانند با فشار آقای روحانی که از طریق برادر ایشان ایجاد می شد، دقت را فدای سرعت می‌کردند، در حالیکه در توافقنامه‌های اینگونه باید دقت و هوشمندی به خرج داده شود و مراقب باشید کلاه سرتان نرود، چند بار بخوانید چه چیزی می خواهید امضا کنید و تاکیدات که از جانب رهبری و برخی از مراجع اینگونه بود یادشان باشد، آیت الله جوادی آملی چند بار تاکید کردند که اگر می خواهید با غربی ها دست بدهید انگشتان دستتان را بعد بشمارید این نشان از این بود که باید حتما دقت کنید که طرف مقابل به هیچ وجه من الوجوه قابل اعتماد نیست.

وی اضافه کرد: آقای روحانی از طریق برادرش که به هیچ وجه من الوجوه صلاحیت این را نداشت که جزو هیات باشد، فشار می اورد، او برادرش را در هیات مذاکره کننده گذاشت فقط برای انکه به هیات فشار بیاورد که زود باشید و زود باشید چرا؟ چون آقای روحانی همه چیز را گره زده بود به بحث توافق  با غرب و فکر می کرد همه چیز بعد از توافق با غرب حل خواهد شد و خیلی مواقع هم در سخنرانی هایش می گفت که همه چیز بستگی به این توافق دارد.

سلیمی نمین بیان کرد: عراقچی را مقام معظم رهبری بعد از پایان کار دولت، عضو شورای راهبردی گذاشتند . این به آن معنا بود که رهبری سلامت اینها و زحمات اینها را ارج نهادند و بارها رهبری دفاع کردند. در مذاکره باید امتیازاتی بدهید و یک امتیازاتی بگیرید و آنگونه نیست که مدام امتیاز بگیرید. وقتی شما برای مذاکره می‌روید طبیعتا می بایست یک داد و ستدی صورت بگیرد و توافق بر اساس یک داد و ستد است.  بعضی ها می‌گویند که حقوق ما ضایع می شود خوب معلوم است که بعضی از جاها حقوق ما ضایع می شود یعنی باید ما یک امتیازی بدهیم تا یک امتیازی را متقابلا بگیریم. برخی منتقدین آدمهای صالحی هستند و دلسوزانه حرف می‌زنند منتها تلاششان این است که ما دستآورد بیشتری کسب کنیم خوب این خوب است . اما اینکه بیاییم و جوسازی کنیم که مردم کجایید که کشور را فروختند  و تمامی قرارداد به ضرر کشور است و توافقنامه به ضرر ما است ، این خیلی رویکرد منصفانه و هوشمندانه نیست . این نوع تندروی را من به هیچ عنوان قبول ندارم نه تنها قبول ندارم بلکه به ضرر مصالح ملی می دانم.

وی گفت: متاسفانه الان بعضی ها یاد گرفتند و حرف های تند می زنند برای اینکه خودشان را انقلابی نشان دهند و بعضی ها هم متاسفانه از این رویه استقبال می‌کنند بعضی از جوانان متاسفانه تحت تاثیر این حرف‌های تند قرار می گیرند و فکر می‌کنند که هر کسی تندتر حرف بزند او انقلابی تر است، در صورتیکه اینگونه نیست. هر کسی که بتواند مصالح را به خوبی دنبال کند به گونه ای که کشور یکپارچگی خود را حفظ کند او انقلابی است.

سلیمی نمین گفت: مسئله دیگر که ما با آن مواجه بودیم بحث بحران روسیه و اوکراین است . این هم متاسفانه در اواخر سال نشان داد که ما در هدایت افکار عمومی خیلی موفق نیستیم در حالیکه قطعا جبهه ای تلاش می‌کند تا تحت عنوان ناتو امنیت را در جهان به خطر بیندازد. یعنی کسانی که سلاح های کشتار جمعی را در جهان بسط می دهند اینها بحران آفرین هستند به عنوان مثال اگر همسایه شما بیاید یک تیرباری را روی دیوار مشترک با شما قرار بدهد و روی تیربار سمت خانه شما باشد ، شما چه می گویید؟ قطعا می گویید که چرا این کار را می‌کنید؟ هدفی دارید حتما و می خواهید مرا مرعوب کنید و بترسانید و اگر جایی هم لازم شد از این تیربار استفاده خواهید کرد. آنچه ما در ارتباط با جنگ سرد در گذشته داشتیم یک ناتو و ورشو بود. ورشو سلاح های کشتار جمعی خود را در مرزها قرار می داد و کشور های غربی را نشانه می گرفت و آنها هم در مرزهای ناتو با ورشو سلاح های کشتارجمعی خودش را مستقر کرده بودند واینگونه در برابر هم صف آرایی کردند. ورشو که منحل شد و اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، توافقاتی صورت گرفت و غرب به آن توافقات تن نداد یعنی به کاهش سلاح های کشتار جمعی تن نداد و  آمریکا به بهانه تظاهرات مردمی و مخالفت مردم میزان سلاح های کشتار جمعی خود را تنزل نداد و شروع کرد به بسط دادن ناتو به کشورهای بلوک شرق. وقتی که پوتین روی کار آمد ابتدا گفت که روسیه هم عضو  ناتو شود،  اگر ناتو جهت گیری ندارد و توافقی است ما هم حاضریم در ناتو عضو شویم و در تقابل با ناتو قرار نداشته باشیم، اما قبول نکردند و این پیام را به روسیه دادند که ناتو هدفش در واقع خود روسیه است یعنی اینها می خواهند روسیه را به تدریج در کنج قرار بدهند. وقتی آقای پوتین با این مسئله روبرو شد که نه عضویت ناتو را می پذیرند و نه متوقف می شوند دست به این اقدام زد، چون ایشان الان ۱۴ سال است که دارد این بحث را مطرح می کند که این مسئله را متوقف کنید چرا روز به روز جلو تر می آیید شما قبلا در زمان گورباچف و یلتین قول دادید که از آلمان این طرفتر نیایید خوب نه تنها به قول خود وفادار نبودند بلکه آنقدر جلو آمدند و سلاح های کشتار جمعی را درمرز روسیه رواج دادند آنهم در اوکراین که بسیار حائز اهمیت است. بنابراین روسیه بعد از اخطارهای فراوانی که در این قضیه داد طبیعی است که بیاید و این سلاح ها را جمع کند ونگذارد که این بحث ادامه پیدا کند.

 این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: تبعات کاری که آمریکایی ها در جهت گسترش سلاح های کشتارجمعی کردند در آینده نزدیک تبعات جدی را برای جهان رقم خواهد زد اینگونه نیست که مسئله به سهولت پایان پیدا کند . مسئله به نظر من بسیار مهم است و بحث انرژی فقط نیست و بحث های دیگری است که قطعا چین هم به میدان خواهد آمد زیرا چین هم مثل روسیه در حال محاصره  توسط سلاح های کشتار جمعی است و او هم واکنش نشان خواهد داد و طبیعتا او هم خواهد ایستاد در برابر این مسئله و این تبعاتش به سال آینده خواهد کشید.

سلیمی نمین در پایان افزود: آقای رئیسی فردی صادق است و خود این صداقت دستمایه بسیار ارزشمندی است، امیدوارم در چارچوب این صداقت ایشان بتوانند نیروهایی که شایستگی لازم را دارند به کار بگیرد تا تقویت شوند تا امور خدمتگزاری به مردم با سرعت بیشتری پیش رود. اکنون فرصت های بسیار  و  تحولات بین الملل و  منطقه ای و داخلی شرایط فوق العاده ای را برای ما بوجود آورده اگر ما آدمهایی لایقی را در راس امور داشته باشیم می توانند از این فرصت ها استفاده کنند و اکنون در ارتباط با تجارت با همسایگان شمالی فرصت زیادی بوجود آمده و اوکراین یک کشور تولید کننده موثری در جهان بوده  و بعضی از کالاهایی که تولید می کرده ما مصرف کننده آن بودیم مه بعضی از آنها را هم ما خودمان می توانیم تولید کنیم و طبیعتا بازارها را امروز باید به دست بگیریم. من به آینده دولت آقای رئیسی امیدوارم و فکر می کنم که صداقت وایثار و فداکاری ایشان در ارتباط با حل مشکلات آینده خوبی پیش روی ملت خواهد بود.

Share