پورعباس: اسم این امتیاز"بی عدالتی" نیست!

واکنش عجیب رئیس سازمان سنجش به ابطال مصوبه جابجایی فرزندان هیات علمی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به ابطال مصوبه «نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی» از سوی دیوان عدالت اداری، با تاکید بر این که سالیانه بیش از ۱۰ هزار نقل و انتقال در دانشگاهها صورت می گیرد، گفت: جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حداقل امتیازی است که به آنها داده می شود بنابراین نباید نگران بی عدالتی در این بخش باشیم.اکنون نیز در حال مذاکره برای حل این موضوع هستیم تا این مشکل حل شده و مصوبه مجدد اجرا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عبدالرسول پورعباس صبح امروز در حاشیه بازدید از محل برگزاری آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و صنعت، در پاسخ به سئوال ایسنا در خصوص لغو مصوبه جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاهها از سوی دیوان عدالت اداری گفت: ما در بحث نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاهها ۴ نوع نقل انتقال داریم که دانشجویان در قالب نقل و انتقال دانشجویان ایثارگر، نقل و انتقال دانشجویان موافق مبدا و مقصد توسط سازمان امور دانشجویان و کمیسیون موارد خاص و نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاهها جابجا می شوند.

وی با تاکید بر این که سالیانه بیش از ۱۰ هزار نقل و انتقال در دانشگاهها انجام می شود، گفت: در این میان، میانگین انتقال یا جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حدود هزار یا کمتر از هزار نفر است که نمی دانم حساسیت این موضوع از کجا ناشی شده است؟! چرا که جابجایی هزار نفر در برابر چندین هزار نفر عددی محسوب نمی شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته ما در حوزه ایثارگران شاهد جابجایی یا نقل انتقال چند صد نفری بودیم و این جابجایی در حوزه های دیگر نیز اتفاق می افتد.

 پور عباس با بیان اینکه تاریخچه اجرای مصوبه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی به اوایل انقلاب بر می گردد که تا به امروز نیز اجرا شده است، گفت: اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه را مجددا بازنگری کرده بود و اصل مصوبه جابجایی، مصوب شورا است ولی آیین نامه اجرایی آن توسط دو وزیر علوم و وزیر بهداشت امضا شد و دیوان عدالت اداری به بخش دوم آن یعنی به آیین نامه ایراد دارد و می گوید در آیین نامه موارد قانونی گنجانده شده است در حالی که نباید این موارد گنجانده می شد به همین جهت مصوبه را برای چندمین بار ابطال کرد.

وی افزود: ما مذاکره ای را با شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آیین نامه انجام می دهیم تا آن را به صحن شورا ببریم و مشکل حل شود. بنابراین این مشکل شکلی و قابل حل است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به برخی انتقادات که جابجایی اعضای هیات علمی را نوعی بی عدالتی می دانند گفت: همانطور که تاکید کردم بیش از ۱۰ هزار نفر سالیانه از این امکان جابجایی در دانشگاهها بهره مند می شوند. اگر بخواهیم بی عدالتی صورت نگیرد باید تمامی این جابجایی ها لغو شود. اما چرا فقط جابجایی کمتر از هزار نفر از فرزندان هیات علمی با عدالت سازگار نباشد. ضمن این که در هر دستگاهی برای اعضای آن شرایط و امتیازاتی قائل می شوند و در وزارت علوم نیز این امکان صورت گرفته. بنابراین اگر می گفتیم هیچ نقل و انتقالی نباشد امر صحیحی بود ولی وقتی چندهزار نفر بتوانند امکان جابجایی داشته باشند؛ بنابراین نمی توانیم اسم این امتیاز اعضای هیات علمی را “بی عدالتی” بگذاریم.به همین جهت نباید نگران بی عدالتی این موضوع باشیم.

وی خاطر نشان کرد: هر ساله دانشگاهها بر اساس کارنامه ای که برای داوطلب صادر می شود اقدام به جابجایی دانشجویان می کنند. حتی اسامی این جابجایی ها به وزارت علوم اعلام نمی شود و آمار این جابجایی ها به اندازه ای زیاد است که ما نیز آمار دقیقی از آن در دست نداریم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطر نشان کرد: جابجایی فرزندان اعضای هیات علمی حداقل امتیازی است که به اعضای هیات علمی دانشگاهها داده شده است به همین جهت نباید نگران بخش عدالت در این بخش باشیم.

Share