سرمایه گذاری در ترکیه و شرایط عمومی

با آگاهی از مزایای اقامت یکساله ترکیه، به خوبی می‌توانید تصمیم بگیرید که چه روشی را برای مهاجرت به ترکیه انتخاب نمایید.

سرمایه گذاری در ترکیه، برای شهروندان خارجی در سال ۲۰۱۶ در کشور ترکیه بررسی شد و در نهایت تایید گردید که سرمایه گذاران خارجی تحت شرایطی در این کشور پذیرفته شوند. ترکیه کشوری است که حدود ۷۸۳٬۵۶۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۷۷ میلیون نفر نیز جمعیت دارد. کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از این کشور در قاره آسیا و بخشی از آن نیز در قاره اروپا واقع شده است. نرخ بیکاری در این کشور ۱۱٫۶ درصد است که به نسبت کشورهای اروپایی و پیشرفته نرخ خوبی محسوب نمی شود. با بررسی دیگر شاخص های مهم در این کشور مشخص شده است که این کشور علی رغم موقعیت بسیار خوب جغرافیایی و کیفیت زندگی خوبی که دارد، نقطه ضعف هایی نیز دارد. اما شما به راحتی می توانید تنها از مزایای زندگی در ترکیه بهره ببرید.

سرمایه گذاری در کشور ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه

یکی دیگر از روش های  سرمایه گذاری در ترکیه خرید ملک در ترکیه می باشد و به راحتی با خرید یک ملک در ترکیه می توانید اقامت ترکیه را به دست آورید. در سال ۲۰۱۸ ترکیه نزدیک بر ۲۵۰ درخواست شهروندی ، از طریق برنامه های سرمایه گذاری در ترکیه، به ارزش نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار دریافت کرده است و تعداد قابل توجهی از افراد ایرانی و خارجی با سفر به ترکیه و خرید ملک در ترکیه از حقوق شهروندی برخوردار می شوند و قابل توجه است که بیشتر این افراد ساکن کشورهای عربی و ایران هستند که بیشترین علاقه خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه را دارند و در حال حاضر ، حداقل سرمایه گذاری لازم برای بدست آوردن حقوق شهروندی در کشور ترکیه از طریق خرید ملک حدود ۲۵۰۰۰۰ دلار است و البته تا ۳ سال اجازه فروش ملک را نخواهند داشت که این مبلغ تعیین شده حدود ۷۵% کمتر از قانون قبل از سپتامبر ۲۰۱۸ می باشد که مقدار آن یک میلیون دلار است و حتی با سرمایه گذاری نیم میلیون دلار در بانک های ترکیه میتوان شهروندی ترکیه را دریافت کرد و در سال سپتامبر ۲۰۱۸ حدود ۳ میلیون دلار سرمایه گذاری در بانک شهروند ترکیه می شدند .

شرایط دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

در مرحله اول باید به کشور ترکیه سفر کرد و بعد از انتخاب ملک مورد نظر خودتان و خرید این ملک در ترکیه و انتقال سند به نام خودتان یعنی ۶ دانگ به نام خود یا اعضای خانواده می توانید از اداره مهاجرت ترکیه برای اخذ تابعیت ترکیه درخواست ملاقات و مصاحبه  حضوری دهید و بعد از مصاحبه اقامت یک ساله ترکیه خود را دریافت کنید و هیچ گونه محدودیتی برای حداقل سرمایه گذاری در ترکیه وجود ندارد. و حتی شما  سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه برای خودتان و همسرتان و فرزند های زیر ۱۸ سال اقامت ترکیه را دریافت کنید و اگر فرزند بالای ۱۸ سال دارید فقط می توانید در سند ملک سهام دار شود تا بتوانید اقامت ترکیه را برای او هم دریافت کنید البته نکته ای که هست زمانی که شما اداره مهاجرت می روید امکان رد شدن درخواست (فرزند بالای ۱۸ سال ) برای اقامت ترکیه هم است . و البته قبل از تمامی این مراحل شما باید یک حساب بانکی در ترکیه برای سرمایه گذاری از طریق ملک در ترکیه داشته باشید چرا که هزینه پرداخت ملک باید از حساب شما به حساب مالک منتقل شود و ارائه فیش بانکی برای سند به نام زدن الزامی است. و حتی شما بعد از خرید ملک در ترکیه می توانید آن را اجاره دهید چرا که اجاره سالیانه ملک در ترکیه خیلی بالاتر از ایران هست و همچنین سرمایه شما روز به روز در حال افزایش است و تا زمانی که ملک به نام شما باشد اقامت شما در ترکیه هر سال تمدید می شود ولی به مدت ۱ سال هست .

اقامت یکساله ترکیه، آن هم از طریق اجاره خانه، یکی از پرطرفدارترین روش برای حضور در ترکیه است، زیرا مزایای بسیاری برای فرد به همراه خواهد داشت. مهم‌ترینشان اینکه اخذ ان بسیار آسان است و دیگر اینکه به تمکن بالایی نیاز ندارد. البته در بخش بعدی، با جزییات بیشتری این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

سایر مزایای اقامت یکساله ترکیه

نکاتی که در بخش پیشین یادآور شدیم، از جمله‌ی مهم‌ترین مزایای اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه بودند. اما باید موارد دیگری را نیز به آن‌ها افزود. مزایایی بسیار جزیی‌تر، که شاید در نگاه اول به چشممان نیاید، از جمله:

  • فرصتی است برای مطالعه شرایط زندگی در ترکیه و تصمیم به ماندن یا رفتن
  • همزیستی و آشنایی با مردم ترکیه و فرهنگ حاکم
  • سفر در داخل کشور و گردشگری، بدون هیچ مانع و مشکل
  • لذت از آثار تاریخی و آب و هوا و دریاهای نیلگون ترکیه، بدون نگرانی بابت زمان
  • اخذ شماره ملی و کیملیک کارت
  • امکان خرید خودروهای به روز جهانی و اخذ گواهینامه
  • برخورداری از تحصیلات پیش از دانشگاه
  • آمادگی برای تاسیس و یا ثبت شرکت در ترکیه و ایجاد کسب و کار و …

طربق قوانین جدید در سال ۲۰۲۱، اقامت از طریق اجاره، به صورت متوالی قابل تمدید نیست.

  • برای اینکه بتوانید مجددا با اقامت از طریق اجاره در ترکیه ساکن شوید، حداقل باید یکسال از آخرین اقامت بگذرد.
  • برای حضور در ترکیه در این یک سال، می‌توان از طرق دیگری برای اخذ اقامت اقدام نمود.

چه باید کرد؟

همانطور که در ابتدای مقاله به شما گفتیم، اکنون به خوبی می‌دانید که چرا اقامت یکساله ترکیه، تا به این محبوب و پرطرفدار است. این اقامت یکساله، به نوعی سکوی پرتابی است که شما برای موفقیت‌ها و یک زندگی باثبات‌تر و با کیفیت بیشتر، آماده می‌سازد. با آگاهی از مزایای اقامت یکساله ترکیه، به خوبی می‌توانید تصمیم بگیرید که چه روشی را برای مهاجرت به ترکیه انتخاب نمایید.

اما نکته‌ی مهمی که نباید هیچگاه آن را فراموش کرد این است؛ با رسیدن آمار خرید و اجاره ملک در ترکیه، در سال ۲۰۲۱، کلاهبرداری و سوء استفاده از ناآگاهی افراد نیز به حد اعلای خود رسیده است. در این میان عاقلانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین راهکار این است که از دانش افراد کاردان و باتجربه استفاده نماییم. البته توصیه ما به شما این است که قبل از هر اقدامی با متخصصین حوزه مشاوره سرمایه گذاری در ترکیه مذاکره نمایید.

برگرفته از وب سایت آریو گروپ https://fa.ariogroup-tr.com/

Share