پس از مناظره در باب کیفیت و عدالت در نظام آموزشی؛

رک و راست با نماینده رشت؛ بی عدالتی آموزشی که شاخ و دم ندارد

آقای دکتر؛ من با مجید حسینی و نحله‌ی فکری‌اش مرزبندی دارم اما از حق نباید گذشت در مباحث آموزشی از شما خیلی «سرتر» بود و ای‌کاش او بر جایگاه شما نشسته بود، شاید-عرض کردم شاید-طرحی نو در می‌انداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود مجاوری در یادداشتی نوشت؛

اول بار که کلیپ وکیل رشت در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد و پیام تبریک سال نوی آقای وکیل (تبریک سال هزارو سیصدوچهارصد) را به عنوان شوخی عید و خنده ارسال می‌کردند به یکی دوتا از دوستان نزدیکم تذکر دادم که نکنید، آدم عاقل که آبروی شهرش را نمی‌برد، اشتباه لفظی برای هرکسی پیش می‌آید من و شما ندارد. مگر آدم بی‌نقص داریم؟

چند جایی هم صحبت‌های نماینده رشت را درشبکه‌های اجتماعی دیدم. خب انتظاری نمی‌شود داشت، نه که توقع امثال من بالا باشد نه.

سطح استدلال، زبان آماری، منطق گفتاری، دایره واژگان، زبان بدن و…آدم را راغب به دیدن نمی‌کرد. من به ایشان رای ندادم، اصلاً این دوره رای ندادم و جز پنجاه و چند درصدی بودم که پای صندوق نرفتند، چرایش بماند. اما اینها نافی حق شهروندیم در مقام یک انسان و مطالبه‌ام به عنوان یک روزنامه نگار نیست.

آقای احمدی؛ کلیپ گفتگو -بهتراست بگویم مجادله شما با سید مجید حسینی- را دیدم، همه که اعضای ستاد انتخاباتی شما و یا دفترتان نیستند که مدام تاییدتان کنند، چه توقعی دارید؟!

یک روزنامه نگار حق دارد بشما بگوید تفکرتان «غلط» است و اگر طاقت شنیدن ندارید چرا نماینده مجلس شدید؟ بخصوص وقتی که به زبان آمار و با دلیل به جنابعالی در مقام عضو کمیسیون آموزش بگوید «عدالت آموزشی» دراین کشور وجود ندارد.

واقعا فکر می‌کنید ما عدالت آموزشی داریم؟ شما از ازدیاد کامپیوتر و لوازم آموزشی در کشور صحبت می‌کردید او از توزیع نامناسب این امکانات می‌گفت شما از «رشد» شاخص‌های کمی می‌گفتید و او از «کیفیت» و خروجی نظام آموزشی می‌گفت.

برادر بزرگوار، ضریب جینی در علم اقتصاد نشان دهنده‌ی فاصله طبقاتی است وقتی ۵۰ درصد آموزش کشور را خصوصی کردید و ۵۴ درصد دانش آموختگان مدارس دولتی جز سه هزار نفر اول کنکور هم نیستند از چه دفاع میکنید؟ از تعداد میز و صندلی مدارس و میزان بهره مندی دانش آموزان از نیمکت؟ از اینکه پنجره مدارس را پرده می‌زنند و دیوارها را رنگ می‌کنند؟ وقتی ۸۶ درصد ورودیهای پزشکی دانشگاه تهران جز سه دهک بالای برخوردار اقتصادی هستند آیا جایی برای دفاع می‌ماند؟ فاصله طبقاتی کم بود فاجعه آموزشی هم اضافه شد؟ بی عدالتی آموزشی که شاخ و دم ندارد، لابد می‌فرمایید چون در گذشته با گچ تدریس میکردیم و حالا فول اتوماتیک به بچه‌های مردم درس می‌دهیم پس پیشرفته ایم!

آقای نماینده؛ ما هم در دوره جنگ با بخاری نفتی خودمان را گرم می‌کردیم و حالا بخاری گازی داریم پس خیلی پیشرفت کردیم؟ بعد زمان را نمی‌بینید؟ در همین افغانستان -بیخ گوشمان-مردم هنوز از بخاری هیزمی استفاده می‌کنند ما باید ذوق کنیم؟

آقای «دکتر» احمدی، شما عضو کمیسیون آموزش مجلس هستید و قرار است برای آینده فرزندان ما «تصمیم گیری» کنید چطور خبر ندارید که رتبه اول کنکور پزشکی از کدام دهک اقتصادی آمده است؟ بله حرجی بر شما نیست اگر ندانید در خراسان شمالی چند دانش اموز دبیرستانی داریم اما ناآگاهی شما از تفاوت سطح آموزشی در مدارس دولتی و غیر دولتی بسیار غم‌انگیز است، بسیار…

آقای نماینده؛ شما باید «واریانس» (پراکندگی حول محور میانگین) نظام آموزشی کشورمان راچه به لحاظ کمی و چه کیفی رصد کنید و بدانید چه تعداد از دانش آموزان کشورمان از متوسط امکانات آموزشی بهره مندند و برای بهره مندی سایرین طرح و برنامه عملیاتی داشته باشید. اینکه در کشور ما موشک تولید می‌کنند و شما آنرا محصول همین نظام آموزشی می‌دانی (گفته‌های شما مقابل سید مجید حسینی) تحسین برانگیز است و اگر نظام آموزشی ما توانسته این خروجی را داشته باشد پس تولید پراید محصول کدامین عملکرد شما تصمیم سازان آموزشی است که در تصادف با گاری زهوارش در می‌رود؟!

آقای دکتر؛ من با مجید حسینی و نحله‌ی فکری‌اش مرزبندی دارم اما از حق نباید گذشت در مباحث آموزشی از شما خیلی «سرتر» بود و ای‌کاش او بر جایگاه شما نشسته بود، شاید -عرض کردم شاید- طرحی نو در می‌انداخت.

آقای نماینده، مهم نیست که شما محصول حضور حداکثری هستید یا نه؟ بقول معروف «النصر لمن غلب». شما پیروز این رقابت شدید و حالا که پشت این میز نشسته ایدشان آنرا رعایت کنید. صحبت‌های شما در تاریخ این دیار می‌ماند و به یقین می‌دانید که من و شما می‌رویم، تاریخ و مردم‌اند که می‌مانند.

Share