توسط یک مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا مطرح شد؛

بررسی حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا

یک مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا به نقل از منابع آگاه دولتی در این کشور مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، گابریل نورونا مشاور ویژه وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در امور ایران در دولت دونالد ترامپ با انتشار یک رشته توئیت به نقل از مقامات وزارت امورخارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین مقامات اتحادیه اروپا مدعی شد که راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای وین به ایران پیشنهاد حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی را داده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ به‌طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، تحریم‌ها علیه تهران را بازگرداند و نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

گابریل نورونا در ادامه مدعی شد که این مقامات آمریکایی با افشای جزئیات امتیازاتی که دولت بایدن قصد دارد برای امضای توافق جدید با ایران به این کشور بدهد، امیدوارند که مانع از این کار شوند و کنگره برای جلوگیری از آن ترتیب کنند.

نورونا در توئیتی دیگر ادعا کرد، امتیازاتی که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در وین به ایران پیشنهاد داده است پیشتر سبب شد تا سه تن از اعضای تیم آمریکا از مذاکرات کناره‌گیری کنند. ریچارد نفیو معاون نماینده پیشین دولت آمریکا در امور ایران ازجمله کسانی است که گفته می‌شود به دلیل اختلاف نظر با راب مالی بر سر امتیازاتی که واشنگتن قصد اعطا کردن آن‌ها به تهران را دارد، تیم مذاکره‌کننده آمریکا را ترک کرد. وی خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در این رایزنی‌ها بود.

بنابر ادعای این مقام پیشین آمریکایی، دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای رفع تحریم علیه ۱۱۲ فرد و نهادی است که پیش از این هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

بنابر گزارش روزنامه دیلی میل، جزئیات ادعایی درباره روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که با حضور غیرمستقیم آمریکا انجام می‌شود در حالی از سوی این مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا منتشر شده است که گفت‌وگوهای وین در شرایط بسیار حساس و سرنوشت‌سازی قرار دارد.

به نوشته دیلی میل، شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکنون به درخواست‌ها برای ارائه توضیحات درباره ادعاهای مطرح شده پاسخ نداده است.

Share