رییس کل دادگستری گیلان تاکید کرد:

برخورد قاطع دستگاه قضایی با غارتگران شن و ماسه و مسببین تخریب ۴۰ هکتار اراضی کشاورزی

رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان قضایی و مدیران اجرایی از شرکت شن و ماسه عقاب در کیسم شهرستان آستانه اشرفیه بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان قضایی و مدیران اجرایی از شرکت شن و ماسه عقاب در کیسم شهرستان آستانه اشرفیه بازدید کرد.

 حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به گزارشات و شکایات مردمی فراوانی که از شرکت شن و ماسه عقاب واصل شده است اظهار داشت: این شرکت تخلفات فراوانی از قبیل تصرفات بستر رودخانه، تغییر کاربری‌های فراوان و برداشت غیر مجاز شن و ماسه به عمق وسیع و گستره انجام داده است که منجر به تخریب ۴۰ هکتار اراضی کشاورزی منطقه شده و پرونده‌های قضایی فراوانی در این خصوص در دستگاه قضایی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تاریخ مجوز این شرکت به اتمام رسیده است تصریح کرد: این شرکت از این پس حق هیچ گونه بهره برداری و فعالیتی ندارد و با وجود اینکه پیش از این نیز مشمول نظارت قضایی بوده است لذا تمام اقدامات پیشین وی نیز خلاف قانون بوده و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس شورای قضایی استان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در بستر قانون و بر مبنای عدالت با فرد متخلف برخورد قانونی خواهد کرد گفت: تمام مدیران دستگاه‌های متولی از جمله آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، امور اراضی و محیط زیست که در بازدید امروز حضور داشتند متفق القول بر غیر قانونی بودن اقدامات این شرکت در سال‌های اخیر هستند.

وی با بیان اینکه صیانت از انفال و محیط زیست از وظایف دستگاه قضایی است تصریح کرد: هرگونه اقدامی که از این پس در این منطقه صورت گیرد مصداق ارتکاب فعل مجرمانه است و مسئولان قضایی شهرستان آستانه اشرفیه عکس العملی قاطع و صریح خواهند داشت.

این مقام ارشد قضایی در پایان به دادستان آستانه اشرفیه دستور داد تا رسیدگی به این پرونده به صورت ویژه و سریع در دستورکار محاکم قضایی قرار گیرد و همچنین خاطر نشان کرد: مدیرانی که در سال‌های گذشته با قصور و کوتاهی و بر مبنای ارتباطات، مجوز‌های نادرستی در این زمینه صادر کرده‌اند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در ادامه این بازدید حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان در یازدهمین نشست شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آستانه اشرفیه که با موضوع ساماندهی پسماند و بازیافت زباله تشکیل شده بود حضور یافت.

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان که در این نشست حضور داشت با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان معضل پسماند است تصریح کرد: قانون مدیریت پسماند به صورت تفکیک زباله‌تر و خشک از مبدا به طور آزمایشی در روستای کشل اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه قراردادی در این خصوص بین شهرداری و مجری طرح بسته شده افزود: این طرح پس از روستای کشل در شهرستان آستانه اشرفیه پیاده‌سازی شده و سپس در تمام شهرهای استان گیلان اجرایی خواهد شد.

آقایی در ادامه خاطر نشان کرد: در این راستا کارگروه پیشگیرانه از آسیب‌های زیست محیطی تحت نظر اداره محیط زیست و کارگروه پیشگیرانه بهداشت عمومی تحت نظر اداره بهداشت شهرستان تشکیل شده و هر دو گروه با نظارت دادستان شهرستان باید‌ها و نبایدها را رصد کرده و در کنار مجری طرح خواهند بود.

Share