با پایان محکومیت 5 ساله؛

آزادی نازنین زاغری پس از تخلیه کامل اطلاعاتی | مبادله با بیش از ۵۳۰ میلیون دلار

نازنین زاغری جاسوسی که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می کرد و به جرم جاسوسی برای انگلیس دستگیر شده بود، با پایان محکومیت ۵ ساله و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس، احتمالا در روزهای آینده مبادله شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، «نازنین زاغری رتکلیف» تبعه انگلیسی که چند سال پیش در ایران به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و محاکمه شده بود، پس از طی بخش زیادی از دوران محکومیتش در ازای مبلغی حدود ۵۳۰ میلیون دلار معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان، به کشور انگلیس تحویل می‌شود.

زاغری که از وی به عنوان یکی از سرشبکه‌های جاسوسی MI6 انگلیس هم یاد می‌شود، عضو تعدادی از مؤسسات انگلیسی مرتبط با سرویس امنیتی این کشور است که در زمینه‌های مرتبط با سایر کشورهای جهان به‌ویژه در حوزه غرب آسیا فعالیت می‌کنند.

زاغری ارتباط نزدیکی با وزارت خارجه انگلیس و پارلمان این کشور دارد و فعالیت‌ها و نقش پررنگی نیز در انقلاب‌های رنگین سال‌های گذشته در برخی کشورها و همچنین در کشورهای حوزه بیداری اسلامی داشته است.

منابع مطلع می‌گویند نازنین زاغری که مدیر پروژه‌های متعددی از سوی مؤسسات مرتبط با سرویس امنیتی انگلیس در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی به‌ویژه ایران بوده و در پوشش آموزش خبرنگار و فعالین اجتماعی، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات از مراکز حیاتی ایران و همچنین شبکه‌سازی اقدام می‌کرده، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی ایران، به صورت کامل تخلیه اطلاعاتی شده و پس از اعترافات گسترده و افشای پروژه‌های سری انگلیس برای دخالت‌های سیاسی و براندازی دولت‌ها و حکومت‌ها در برخی کشورهای جهان به‌ویژه ایران در پوشش آموزش خبرنگار و فعالیت‌های اجتماعی و لو دادن شبکه پیچیده انگلیسی در این راستا و تحویل اسناد مربوطه، به مهره‌ای سوخته و فاقد ارزش امنیتی برای ایران تبدیل شده است.

با این حال زاغری تا حدی برای انگلیس مهم و حیاتی بوده که این کشور از مدت‌ها پیش در ازای تحویل گرفتن او، پیشنهاد پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند که معادل ۵۳۰ میلیون دلار است را به ایران داده بود و مقامات عالی انگلیس نیز بارها در گفت‌وگو با دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی وی شده بودند. وزیر خارجه انگلیس با هدف آزادی زاغری به ایران سفر کرده بود و نخست‌وزیر انگیس نیز در دیدار با رئیس‌جمهور ایران درخواست آزادی او را مطرح کرده بود. و در نهایت ایران پس از تخلیه اطلاعاتی کامل زاغری و طی شدن بخش زیادی از دوران محکومیت وی، با مبادله او در ازای دریافت این مبلغ موافقت کرد.

گفته می‌شود زاغری و تیم همکار وی نقش اساسی در طراحی تحریم‌های حقوق بشری و برخی تحریم‌های دیگر علیه ایران ایفا می‌کردند اما پس از دستگیری زاغری، شبکه تحت مدیریت وی آسیب جدی دید و پس از آن پروسه طراحی و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با اختلال مواجه شد.

Share