احمد وحیدی در برنامه «نگاه یک» تأکید کرد:

پیگیری دستور رئیس جمهور تا آزادسازی سواحل | هیچ کس نباید فکر کند نسبت به دیگری برتری دارد

وحیدی گفت: بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، اقدامات لازم در این زمینه انجام شد و استانداران، مسئولان و مردم استقبال خوبی کردند و مقاومتی را از سوی دستگاه‌ها ندیدیم و خیلی خوب، همراهمی کردند و بخش‌های بسیار زیادی از سواحل آزاد شد به ویژه آن‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر کشور گفت: سواحل، رودخانه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی متعلق به همه مردم است و نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود.

احمد وحیدی در ادامه برنامه «نگاه یک» درباره آزادسازی سواحل گفت: این موضوع هم تکلیف قانونی و هم دستور مهمی از سوی رئیس جمهور و کاری است که مدت‌ها مانده بود و مردم در زحمت بودند و نمی‌توانستند بهره کافی را از سواحل ببرند.

او ادامه داد: بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، اقدامات لازم در این زمینه انجام شد و استانداران، مسئولان و مردم استقبال خوبی کردند و مقاومتی را از سوی دستگاه‌ها ندیدیم و خیلی خوب، همراهمی کردند و بخش‌های بسیار زیادی از سواحل آزاد شد به ویژه آن‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وزیر کشور افزود: اگر مواردی باقی مانده باشد که مربوط به مردم و بخش‌های خصوصی است، باید جداگانه انجام شود.

وحیدی با اشاره به اینکه به طور دقیق نمی‌توان میزان تصرف بخش خصوصی و مردم از سواحل را محاسبه کرد، گفت: محاسبه نهایی آن باید انجام شود و بخشی از کارها در این زمینه باقی مانده است، اما اصل ماجرا این است که این ظرفیت‌های طبیعی مال همه است و به هیچ وجه در هیچ موردی نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود؛ علاوه بر سواحل دریا و رودخانه؛ بقیه منابع طبیعی هم این گونه است.

وی گفت: در برخی جاها راه‌های رسیدن به کوه‌ها را بسته‌اند در صورتی که این کوه‌ها مال همه است و مردم باید از هر جایی که خواستند از این کوه‌ها و رودخانه‌ها استفاده کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: این امکانات مال همه است و هیچ کس نباید فکر کند نسبت به دیگری برتری دارد و بخواهد آن را در انحصار خود داشته باشد.

او اضافه کرد: این کار انجام شد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و ان‌شاءالله در همان تاریخی که رئیس جمهور دستور داد به انجام خواهد رسید.

وحیدی گفت: پس از آن، این سواحل باید آماده‌سازی شوند تا مردم به خوبی از آن‌ها استفاده کنند به همین علت ابلاغ شد این موضوع در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و این سواحل را برای استفاده عموم، آماده‌سازی کند.

وزیر کشور افزود: در برخی جاها که بین دو شهر است فعلا در اختیار بخشداری‌ها قرار می‌گیرد تا نهادی مسئول آن شود و آن سواحل را نیز آبادسازی کند.

وحیدی ادامه داد: این‌ها محلی نشود که عده‌ای دیگر بخواهند آنجا را تصرف کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد تا شرایطی ایجاد نشود که احیاناً بخواهند ناهنجاری‌هایی در ساحل برای مردم درست کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد و این ابلاغ شده است و استانداران مسئول این کار هستند و پیگیری می‌کنند.

وی گفت: سواحل، بلافاصله پس از آزاد سازی، تحویل شهرداری می‌شود و این نهاد، آماده‌سازی را انجام می‌دهد و فعلاً زمان‌بندی خاصی در این باره نداریم، اما طبیعی است که در اسرع وقت ممکن باید انجام شود.

وحیدی افزود: آماده‌سازی سواحل به امکانات و منابع نیاز دارد و باید کمک کنیم تا شهرداری‌ها بتوانند آن‌ها را برای استفاده مردم آماده کنند.

او اضافه کرد: وزارت کشور در سواحل شمالی، تأسیسات خاصی نداشت، اما در حاشیه رودخانه کرج، ساختمانی مربوط به قدیم داشتیم که قرار شد آزادسازی شود.

وحیدی گفت: از این ساختمان برای رفاه کارکنان وزارت کشور استفاده می‌شد که نباید این طور باشد و همه مردم باید از آن استفاده کنند.

وزیر کشور افزود: البته درباره رودخانه‌ها نیز مسئله حریم وجود دارد که باید رعایت شود.

وحیدی اضافه کرد: اگر بندر یا اسکله نظامی در اختیار نیروهای نظامی باشد و ضرورت داشته باشد که آن‌ها در کنار ساحل باشند از موضوع آزادسازی، مستثنی است، اما بقیه موارد بر اساس دستور ستاد کل نیروهای مسلح باید آزادسازی شود.

Share