امیرعبداللهیان تاکید کرد

رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم|غرب بازی متن و زمان را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برای ایران، امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم‌ها لغو شود بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه پس از استقبال از همتای ایرلندی با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه پس از انجام رایزنی‌ها در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات انجام شده پرداختند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای ایرلندی اظهار داشت: در جریان دیدار وزیر خارجه ایرلند به ایران سفیر آکردیته این کشور استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و امیدواریم بزودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: یکی از بهترین مناسبات را در حوزه کشورهای اروپایی در ایرلند داریم. بیش از این حجم تبادل هیأت‌ها و مناسبات دو کشور قابل توجه بوده است. امیدواریم روابط با ایرلند با نگاه به سیاست خارجی متوازن دولت مردمی و تحول گرای آقای رئیسی ارتقا ببخشیم.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور رضایت بخش نیست، گفت: توافق کردیم اولویت را در همکاری‌ها به برخی از موضوعات اختصاص دهیم به ویژه کشاورزی و مواد غذایی.

وزیر خارجه در ادامه اظهاراتش به مذاکرات جاری در وین اشاره و تصریح کرد: بازی متن و زمان توسط طرف‌های غربی و آمریکا باید کنار گذاشته شود. برای رسیدن به توافق خوب آماده‌ایم و از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. طرف‌های غربی به جای بازی با متن و زمان بایستی نیت واقعی خودشان را برای بازگشت به تعهدات کاملشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

وی گفت: ایران با منطق مذاکراتی قوی به حضور و تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. هدف ما رفع کامل تحریم‌هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته و جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵ از آن حمایت کرده است. برای جمهوری اسلامی یایران اگر امروز در وین توافق حاصل شود بهتر از این است که فردا این اتفاق بیفتد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما برای رسیدن به توافق خوب عجله داریم، ولی در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق و منافع ملت‌مان.

* رسیدن به یک توافق خوب و کوتاه مدت در دسترس است

وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر این‌که دور پایانی مذاکرات در وین هست و برخی ضرب الأجل‌هایی که از سوی مقامات آمریکایی عنوان شده و با توجه به اینکه شما اخیرا در اظهاراتی اعلام کردید که زمان پایان مذاکرات را اراده طرف‌های غربی در پایبندی به تعهداتشان از جمله رفع تحریم‌ها تعیین می‌کند، آیا فکر می‌کنید این اراده شکل گرفته و آیا توافق در دسترس است یا خیر؟ گفت: معتقد هستیم اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب و کوتاه مدت در دسترس است.

وی گفت: آمریکا در پیام‌هایی که به صورت متواتر از طریق کشورها و واسطه‌ها به ایران منتقل می‌کنند، از داشتن حسن نیت برای رسیدن به توافق سخن می‌گویند، ولی تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عملی حسن نیت مورد ادعای آمریکایی‌ها را به تصویر بکشد، مشاهده نمی‌شود.

وزیر خارجه همچنین افزود: ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم و مطمئن هستیم پیشنهادات عملی، مثبت و سازنده‌ای که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.

وی درباره این‌که آیا این مرحله آخرین مرحله مذاکرات خواهد بود نیز بیان کرد: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود بلکه واقعیات میز مذاکره و میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکا برای بازگشت آن‌ها به تعهدات، تعیین کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ابراز نگرانی وزیر خارجه ایرلند از برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه کاملا صلح‌آمیز است و آن چیزی که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ ایجاد کرد، عدم عمل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان و بی‌عملی طرف اروپایی و خارج شدن طرف آمریکایی از تعهدات برجامی و توافق برجام بود.

وی گفت: امیدوارم در گفت‌وگوهایی که در وین در روزهای آینده انجام می‌شود شاهد جبران این اشتباهات آمریکا و سه کشور اروپایی و بازگشت به تعهدات کامل همه طرف‌ها باشیم.

Share