مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان مطرح کرد؛

جامعه بدون مطالبه، جامعه‌ای مرده و بدون آرمان است | ضرورت تقویت ظرفیت‌های ایده‌پردازی و اجرایی

در راستای اهداف و همکاری خانه سازمان‌های غیردولتی گیلان و پیگیری حقوق عامه با ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان گیلان ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۱۴ بهمن نشستی در سالن جلسات دفتر نماینده محترم ولی‌فقیه در مصلی رشت برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ابتدای این نشست، هاشمی معاونت اجتماعی سازمان مردم‌نهاد امربه‌معروف و نهی از منکر بخشی از دستورالعمل اجرایی ضوابط تشکیل فعالیت این ستاد مردمی را تشریح و تصریح کرد: موضوعی را که قانون به آن امر می‌کند معروف است و ترک آن منکر.

وی گفت: موضوع این جلسه حمایت ما از تشکل‌های مردمی است لذا ما از ظرفیت‌های ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر و ظرفیت نهادهای مردمی در ابعاد مختلف برای بهبود امور استفاده می‌کنیم و حمایت‌های ما از سازمان‌های مردم‌نهاد همه‌جانبه است که هدف آن تسهیل فعالیت‌های N. G. Oها است.

ابراهیم گل‌سرخی رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان در این نشست با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: خدا را شاکرم که در جمع فرهیختگانی همچون شما عزیزان حضور یافته و بی‌تکلف و از سر همدلی و هم‌آوایی می‌توانیم به بیان دغدغه‌های اجتماعی از منظر یک سازمان مردم‌نهاد بپردازیم و از همکاری با ستاد امربه‌معروف استقبال می‌کنیم.

وی تقویت هم‌زمان ظرفیت‌های جامعه و حاکمیت را برای توسعه مهم دانست و افزود: برای توسعه پایدار نیازمند حضور هم‌زمان جامعه و دولت قوی هستیم و ضعف و خلل در هر یک از این دو طرف، باعث شکنندگی مسیر توسعه می‌شود.

گل‌سرخی با اشاره به اینکه توسعه آمرانه و دولت‌محور همان اندازه در معرض بی‌ثباتی است که توسعه اجتماع‌محور در فقدان دولت قوی تصریح کرد: بنابراین اگر مسیری برای توسعه بتوان متصور بود از رهگذر تقویت ظرفیت‌های ایده‌پردازی و اجرایی هر دو سوی این معادله است.

این مدیر سازمان مردم‌نهاد گفت: توانمندسازی جامعه مستلزم تقویت همکاری‌های جمعی نهادها و تشکل‌ها و بسط حوزه‌ی فعالیت انجمن‌های داوطلبانه است که هدفش در امور اجتماعی، به سرانجام رساندن کارهایی است که بر زمین‌مانده است.

وی افزود: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، نهادیست مردمی-غیر سیاسی-غیر انتفاعی که باهدف بهبود وضعیت ایمنی درراه‌ها و ارتقاء فرهنگ ترافیکی در ۲ مقوله اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی فعالیت می‌نماید زیرا اعتقادداریم که از طریق فرهنگی می‌توانیم باورهای ناسالم را به باورهای سالم تبدیل کنیم.

ابراهیم گل‌سرخی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مهم اجتماعی کشور و همه دلسوزان، آمارهای نگران‌کننده و تأسف‌بار آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی و از دست دادن سرمایه‌های ارزشمند انسانی و درنهایت تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین و جبران‌ناپذیر بر پیکره جامعه است.

این فعال اجتماعی افزود: ما سالانه شاهد از دست دادن حدود ۱۵۰۰۰ نفر و سیصد و پنجاه‌هزار مصدوم مجروح و معلول در اثر سوانح رانندگی هستیم و روزانه حدود ۵۰ نفر و هر ساعت ۲ نفر از هم‌وطنانمان در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: درواقع قربانیان رانندگی سه دسته‌اند: دسته اول ۱۵۰۰۰ کشته در کشور، دومین دسته مجروحان و معلولان که رقم آن‌ها سیصد و پنجاه‌هزار نفر است و دسته سوم قربانیان مظلوم‌تری هستند که شامل بازماندگان حوادث رانندگی مثل مادران داغدار و کودکانی که بی‌سرپرست می‌شوند. از ۱۵۰۰۰ تلفات انسانی در تصادفات ۲۵ درصد مربوط به تصادفات شهری ۷۵ درصد مربوط به تصادفات برون‌شهری و روستایی است و ۴۰ درصد به موتورسواران اختصاص دارد. ۳ با آماری که ارائه شد ملاحظه می‌فرمایید که این امر نیازمند مشارکت و پشتیبانی همه‌جانبه تمامی سازمان‌های مرتبط نیازمند و یک عزم ملی است.

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان گفت: در حادثه‌های دل‌خراشی که در راه‌های اصلی رخ می‌دهد بعد از حادثه فرافکنی و اتهام زنی و فرار از مسئولیت و پاس‌کاری می‌شود و بازار داغ مصاحبه مسئولین با رسانه‌ها و امثالهم ولیکن بجای ارزیابی و کسب تجربه از حوادث و برنامه‌ریزی و مدیریت برای آینده چند صباحی دنبال مقصر می‌گردیم و بعد هم با بهره‌گیری از حافظه فراموش‌کار کاربران، تا حادثه بعدی ایمنی و مدیریت ترافیک در جلسات بی‌اثر می‌شود که یعنی مشغولیت و روزمرگی…

گل‌سرخی تشکل‌های مردم‌نهاد را نماد بیداری وجدان اجتماعی برای خوب زیستن دانست و تصریح کرد؛ هرکدام از ما در کنار رعایت استانداردها باید مطالبه‌گری داشته باشیم و در جوامع رو به رشد مطالبه‌گری به‌عنوان اصل لاینفک پیش برنده برای میل به اهداف و آرمان‌های آن جامعه است لذا مطالبه‌گری در کلام مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرارگرفته است و ایشان در فرازی از بیاناتشان می‌فرمایند: «ازنظر من هیچ‌کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب دهند. همیشه این ملت نیاز دارد به اینکه مسئولان او پاسخگوی مسئولیت‌های بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد.»

گلسرخی گفت: لذا با توجه به این بیانات معظم اله مطالبه داشتن و ابزار و پیگیری آن از ویژگی‌های یک جامعه پویا و باانگیزه است. مطالبه‌گری در درون خود نوعی آرمان‌گرایی را نمایندگی می‌کند. لذا جامعه بدون مطالبه، جامعه‌ای مرده و بدون آرمان است. البته انتظارات را هم در حد منطقی و عقلانی باید طبقه‌بندی کرد و تحقق مطالبات را بی‌دریغ و با صبر و متانت انتظار داشت.

ابراهیم گل‌سرخی در پایان گفت: این جمعیت مشکلات را در این حوزه می‌بیند، گفته‌ایم و خواهیم گفت و انتقاد مسئول و آگاهانه را به گوش متولیان امر رسانده و می‌رسانیم ولیکن در میدان عمل و صحنه جریان ترافیک ایمن در حال فراموشی است تا تلنگر بعدی که متأسفانه کم تکرار هم نیست چه کنیم و چگونه هم‌پیمان شویم برای درمان این درد بزرگ خدا می‌داند.

Share