بررسی مسئولیت رگولاتور یا نهادهای نظارت بر کارگزاران جهانی

آیا می خواهید بدون نگرانی بابت از دست دادن سرمایه به راحتی در فارکس مشغول به کار شوید؟ اگر جواب شما به این سوال بله است، باید به دنبال بروکر معتبری برای ثبت نام در فارکس باشید.

 

بازار فارکس در میان سایر بازارهای مالی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. یکی از دلایل این محبوبیت، امنیتی است که در این بازار برای سرمایه شما وجود دارد. این امنیت در معاملات توسط سازمان های معتبری در جهان تامین می شود.

بنابراین اگر قصد شروع فعالیت در بازار فارکس را داشتید با ثبت نام در بروکری که توسط این سازمان های معتبر  تایید صلاحیت شده باشد، می توانید با خیالی آسوده مشغول معامله گری شوید. در ادامه به معرفی رگولاتور یا نهادهای نظارت بر کارگزاران جهانی می پردازیم.

ناظر یا رگولاتور چه کسی است؟

آیا می خواهید بدون نگرانی بابت از دست دادن سرمایه به راحتی در فارکس مشغول به کار شوید؟ اگر جواب شما به این سوال بله است، باید به دنبال بروکر معتبری برای ثبت نام در فارکس باشید. شما به عنوان یک سرمایه گذار  قصد دارید پول خود را به یک بروکر بسپارید.

پس بهتر است در انتخاب بروکر یا کارگزاری مورد نظر خود، نهایت دقت را به خرج دهید چون بروکرها در حکم شریک تجاری شما هستند و باید بتوانید به آن ها اعتماد کامل داشته باشید. اما چه معیارهایی باعث اعتبار یک بروکر می شوند؟ یکی از مهم ترین معیارها برای این که بدانیم بروکر انتخابی ما امن هست یا نه، بررسی رگولاتور بروکر است. اما ناظر یا رگولاتور کیست؟

ناظر یا رگولاتور در بازارهای مالی همانند سازمانی است که بر کلیه فعالیت ها و معاملاتی که در این بازار ها انجام می شود، نظارت می کند. در نتیجه معاملات انجام شده در بازار کاملا شفاف هستند چرا که رگولاتور مدام در حال بررسی و نظارت بر معاملات و کارگزاری های فارکس است. بدین طریق امکان انجام کارهای خلاف قانون و کلاهبرداری ها از بین می رود.

این سازمان ها به صورت بسیار دقیقی روی همه چیز نظارت می کنند. بنابراین شما باید به دنبال بروکری باشید که یکی از این سازمان های نظارت کننده یا رگولاتور، فعالیت هایش را تایید کند.

اهمیت رگولاتور در بازارهای مالی

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چه نیازی به رگولاتور است؟ شما به راحتی می توانید در هر بروکری که خواستید ثبت نام کنید و سرمایه خود را به آن ها بسپارید اما چنان چه بروکر شما مورد تایید این رگولاتورها نباشد، ریسک بالایی را پذیرفته و سرمایه خود را در معرض خطری جدی قرار داده اید.

اما اگر بروکر شما توسط یکی از این رگولاتورها تایید شده باشد شما می توانید بدون دغدغه خاطر به معامله کردن بپردازید.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که تنها یک رگولاتور در دنیا وجود ندارد. از آن جایی که هر رگولاتوری در یک منطقه جغرافیایی خاص نفوذ و اعتبار دارد، رگولاتورهای مختلفی در جهان به وجود آمده اند. برای همین لازم نیست که همه رگولاتورها بروکر انتخابی شما را تایید کرده باشند. در واقع تایید یکی از این سازمان های معتبر برای شروع کار معامله گری کفایت می کند.

باید به این نکته نیز دقت داشته باشید که رگولاتوری که در آمریکا نفوذ دارد تنها می تواند بر معاملات منطقه جغرافیایی خود نظارت کند و عملکرد بروکر های همان منطقه را تایید یا رد کند.

پس به دنبال رگولاتوری باشید که بتواند بر معاملاتی که در ایران انجام می شود، نظارت و قدرت نفوذ داشته باشد.

 

وظایف رگولاتور در بازارهای مالی

یکی از وظایف مهم رگولاتورها این است که معاملات کارگزاران فارکس را به شکل مداوم بررسی کنند. با این کار، کارگزاران نمی توانند به صورت مستقیم در معاملات دستکاری کنند و بدین طریق رگولاتورها شما را از کلاهبرداری های احتمالی بروکر ها محافظت می کنند.

علاوه بر این رگولاتورها به تنظیم لوریج در بروکرهای مختلف مشغول هستند. لوریج یا ضریب اهرمی به معنی این است که بروکر به شما پولی قرض می دهد تا بتوانید معاملات با حجم بیشتری را نسبت به سرمایه خود انجام دهید. اگر میزان لوریج خیلی بالا باشد، ریسک معامله شما بیشتر می شود.

بنابراین رگولاتورها همواره سعی می کنند لوریج یا ضریب اهرمی را متعادل نگه دارند تا بتوانند پویایی بازار را تداوم ببخشند.

یکی دیگر از وظایف رگولاتورها نظارت بر منابع مالی بروکر ها است. به زبان ساده یعنی سرمایه ایی که مشتریان به بروکرها می سپارند بایستی از سایر دارایی های مالی بروکرها جدا باشد تا هر زمان که مشتریان خواستند بتوانند پول را خود برداشت کنند.

ویژگی مهم دیگر رگولاتور ها این است که در صورت ورشکسته شدن بروکرها، آن ها را موظف به بازپرداخت سرمایه مشتریانشان می کنند و بدین گونه امنیت مورد نیاز را برای افرادی که در بازار فارکس مشغول به فعالیت هستند را تامین می کنند.

می توان این طور نتیجه گرفت که در صورت نبود رگولاتورها، فارکس به بازاری آشفته تبدیل می شد که کسی حاضر به سرمایه گذاری در آن نبود. وجود رگولاتورها و نظارت مستمرشان بر فعالیت هایی که بروکر ها انجام می دهند باعث شده تا افراد زیادی با اطمینان کافی در بازار بزرگ فارکس به معامله گری بپردازند.

منبع: آموزش بورس

Share