وقتی «قانون» بهانه‌ای برای «اهداف فردی» می‌شود

بازی مشکوک کمیته اخلاق «غیرقانونی» فوتبال | آقایان تهدید کافی است!

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که صلاحیت اجرایی قانونی ندارد، برای جلوگیری از اقدامات قانونی و انتقادهای سازنده، با تصمیمات و بیانیه‌های شبانه، سعی در ارعاب و تهدید و جلوگیری از اجرای قانونی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در پی اقدامات قانونی و مطابق با اساسنامه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برای برگزاری جلسه به منظور بررسی عملکرد شهاب الدین عزیزی خادم و احتمالا عزل او از صندلی ریاست و انتخاب سرپرست و جانشینی برای فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق این فدراسیون که منصوب غیرقانونی ریاست فعلی است، چاقو را از رو برای منتقدان، اعضای هیات رئیسه و رسانه‌ها بسته و به نظر از چرخه فعالیت نیم بند قانونی خود نیز خارج شده است.

پس از درخواست اعضای هیات رئیسه و حمایت رسانه‌ها از این رفتار قانونی، این کمیته روز گذشته ابتدا در بیانه‌ای تند و تیز رسانه‌ها را به زدن تهمت و افترا متهم و آن‌ها را به برخورد تهدید کرد، – آن هم در شرایطی که رسانه‌ها مشغول نقد و بررسی و انتقاد سازنده برای بهبود فضای فوتبال کشور هستند – و سپس یک عضو هیات رئیسه را صرفا پس از درخواست برای برگزاری جلسه به منظور عزل عزیزی خادم، به مدت ۶ ماه از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم کرد!

* کمیته غیر قانونی اخلاق!

رفتارهای تهاجمی و حاشیه ساز کمیته اخلاق در شرایطی است که این کمیته در مقطع کنونی از وجاهت قانونی هم برخوردار نیست و مطمئنا فیفا در صورت اطلاع از این قضیه با آن‌ها برخورد خواهد کرد؛ چرا که طبق اساسنامه، این کمیته باید به صورت مستقل و با تصمیم اعضای مجمع انتخاب و فعالیت کنند اما ظرف یک سال گذشته، با حکم شهاب الدین عزیزی خادم در سمت‌های خود منصوب شده‌اند و با وجود اتمام دوره سرپرستی خود، همچنان مشغول فعالیت هستند و در تازه‌ترین اتفاق هم در یک روند خلاف قانون در تلاش هستند تا شاید مانع اجرای یک روند قانونی شوند.

مطابق بند ۶ و ۷ ماده ۲۰ اساسنامه، «کمیته‌های قضایی شامل کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته استیناف، جزو کمیته‌های مستقل هستند». همچنین در ماده ۶۲ اساسنامه، قید شده است که «-۴رییس، معاون و اعضای ارکان قضایی بنا بر پیشنهاد هیات رییسه فدراسیون و توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند».

همچنین هیچ شخصی حتی اعضای هیات رئیسه قادر به دخالت در امور و آرای این کمیته‌ها نیستند اما در روزهای گذشته فایل صوتی گفت و گوی مشاور فدراسیون فوتبال و دیکته نظرات خود به رئیس کمیته انضباطی این فدراسیون به بیرون درز کرده که حاکی از دخالت مدیران فدراسیون در آرای این کمیته است.

*اقدامات شبانه برای جلوگیری از اجرای قانون

از طرفی در شرایطی که این کمیته وجاهت قانونی لازم را به علت طی نشدن فرآیندهای اساسنامه ندارد و حتی از حکم سرپرستی آن هم ماه‌ها گذشته است، یک شبه به یاد آورده است که باید یکی از اعضای هیات رئیسه را محروم کند.

وقتی هیچ کدام از فرآیندها ذکر شده تاکنون طی نشده، این کمیته به راحتی و با وجود نداشتن وجاهت قانونی، یکی از اعضای هیات رئیسه را که خواستار اجرای اساسنامه شده، اینطور با اعمال فشار از بیرون، محروم کرده است. آن هم در شرایطی که اگر مشکلی بود، می‌توانست قبل از این ماجراها و جریانات اقدام کند نه اینکه یک شبه بخواهد با ارعاب و تهدید جلوی اجرای قانون را بگیرد.

* کمیته اخلاق و تهدید رسانه‌ها!

همانطور که گفته شد، کمیته اخلاق در بیانیه‌ای تند و تیز، رسانه‌ها را به بی‌اخلاقی متهم کرده است؛ رسانه‌هایی که در مدت زمان اخیر فارغ از هر گونه حاشیه سازی، خواستار شفافیت و اجرای قوانین شده‌اند اما این کمیته به قصد فرافکنی و ملتهب کردن اوضاع و احوال و جلوگیری از اجرای قانون که می‌تواند منجر به برکناری عزیزی خادم شود، اقدام به تهدید آن‌ها کرده است.

براساس کدام‌شان اخلاقی، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در شرایطی که خود از چارچوب‌های قانونی خارج شده و فعالیتش زیر سوال است، به خود اجازه می‌دهد رسانه‌ها را به زدن تهمت و افترا تهدید کند؟ کمیته‌ای که رییس آن منصوب حیدر بهاروند (سرپرست وقت فدراسیون فوتبال در دوره گذشته) است و در این دوره هم به علت نزدیکی بهاروند به عزیزی خادم در سمت‌های خود منصوب شده، ولی همچنان از مجمع قانونی و مطابق اساسنامه قانونی فوتبال حکمی ندارد.

البته می‌توان این را هم پرسید که رئیس قوه قضاییه به عنوان قاضی القضات، چگونه به یک قاضی دادگستری تحت مدیریت خود که در ساختار فوتبال فعال است اجازه می‌دهد در فضایی کاملا پرابهام و در یک پروسه غیرقانونی، دست به اقداماتی بزند که علنی و البته غیرقانونی در یک طرف چالشی قانونی قرار بگیرد که شائبه حمایت از یک فردی که به بی‌قانونی متهم شده را تداعی کند؟

آیا اراده‌ای قدرتمند برای برخورد با رفتارهای سوال برانگیز این کمیته به منظور کنترل اوضاع و شرایط موجود وجود ندارد؟

احتمالا یکی از اقدامات بعدی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌تواند بررسی صلاحیت کمیته اخلاق و عزل موقت این کمیته تا زمان انتخاب کمیته قانونی از سوی مجمع فدراسیون فوتبال باشد. موضوعی که می‌تواند به بازگشت اجرای فرایندهای قانونی به فوتبال کمک کند.

Share