با توجه به افزایش استفاده از وسایل گرمایشی؛

چگونه از مسمومیت با مونوکسید کربن پیشگیری کنیم+ علایم و نشانه‌ها

اسدی در ارتباط با علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن گفت: علایم مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با توجه به سرد شدن دمای هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی رعایت نکات ایمنی از بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جلوگیری می‌کند.

پیمان اسدی، رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان گفت: با توجه به سرد شدن آب و هوای استان و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، میزان شیوع مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (CO) نیز افزایش می‌یابد. گاز مونوکسید کربن که گازی بی‌رنگ و بی‌بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود می‌باشد. بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گاز‌ها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل اصلی مسمومیت با co هستند.

اسدی در ارتباط با علایم و نشانه‌های اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن گفت: علایم مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند.

وی ادامه داد علایم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد: ۱-سردرد ۲-سرگیجه ۳-ضعف و بی‌حالی ۴- تهوع و استفراغ ۵-عدم تعادل در راه رفتن ۶-خواب آلودگی ۷- تند تند نفس کشیدن و حتی بی‌قراری می‌باشد. میزان غلظت گاز co در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیر گذار هستند

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان در ارتباط با گروه‌های در معرض خطر نیز گفت: تمام افراد خصوصا کودکان، زنان باردار و سالخوردگان وبیماران خاص آسیب‌پذیر ترند و علایم مسمومیت در آن‌ها شدیدتر ظاهر خواهد شد

اسدی در ارتباط با چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده‌اند بیان کرد:

۱- اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و و رود آن‌ها به هوای آزاد است. برای اینکار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید.

۲- در و پنجره‌ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید

۳- هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید

۴- اتصالات گاز را ببندید

۵- از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان در خاتمه در ارتباط با نحوه پیشگیری از گازگرفتگی گفت:

۱-استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است
۲- از هرگونه استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط بسته خودداری به عمل آید
۳- کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.
۴-دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی ازدودکش است دراین صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید.
۵-همچنین داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری ازعدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.
۶-رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منواکسید کربن کند.
۷- در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.
۸- از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد
۹- اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید بستن منافذ به منظور جلوگیری ازاتلاف حرارتی بلاملانع می‌باشد.
۱۰- ازقراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خودداری کنید.
۱۱- از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنید.
۱۲- در صورت به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری درفضای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا، احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن وجود دارد.
۱۳- تعمیر و یا نصب وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی‌تجربه خطرناک بوده و نباید انجام شود.

Share