حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی:

نیازمند موقعیت شناسی در جبهه فرهنگی هستیم | خدای جبهه فرهنگی همان خدای جبهه نظامی است

حجت الاسلام مصباح یزدی با اشاره به اینکه ایشان در جوانی در مقابل برخی انحرافات صحبت می‌کردند و عده‌ای به ایشان سنگ می‌انداختند، گفت: علامه مصباح در محضر رهبری گفتند ما روش درمانی جدیدی یاد گرفته ام و آن هم فحش درمانی است» این نشان دهنده درست بودن مسیر حرکت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام مجتبی مصباح یزد در مراسم بزرگداشت علامه «مصباح یزدی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل این نوع جلسات بزرگداشت از باب تعظیم شعائر است، اظهار کرد: یکی از وظایف ما تکریم مؤمن در زمان حیات و بعد وفات است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که بیشتر از این مجالس انتظار می‌رود تکریم شخص نیست بلکه ویژگی‌های شخصیتی است، افزود: باید درباره خصوصیات و مصادیقی که بیشتر به درد جامعه می‌خورد صحبت شود.

حجت الاسلام مصباح یزدی با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی علامه مصباح، گفت: زمانی که به عنوان طلبه در حوزه درس می‌خوانیم به این فکر می‌کردیم با توجه به اینکه امکانات و زمینه برای فعالیت وجود ندارد چه کاری انجام دهیم اما باید به این موضوع فکر کنیم با توجه به وجود امکانات و زمینه‌های فعالیت، تقاضا و نیاز کدام کار را انجام دهیم.

فرزند علامه مصباح یزدی در ادامه با بیان اینکه ارتباط حوزه و دانشگاه در زمان پهلوی به اینگونه بود که اگر روحانی با یک دانشجو همراه می‌شد برای خود توفیق و افتخار می‌دانست، تصریح کرد: در آن زمان حوزه و دانشگاه دو فضای کاملاً جدا، بیگانه و بی ربط به هم بود اما امروز این زمینه فراهم است که دورهم بنشینم و با همفکری برای آبادانی کشور و جهان اسلام فکر کرده و تصمیم بگیریم این به برکت قیام امام راحل و خون‌های شهدا است باید قدر دانست و استفاده کرد.

نیازمند موقعیت شناسی در جبهه فرهنگی هستیم

وی با اشاره به اینکه عده‌ای بی انصاف هستند و قدر این نعمت را نمی‌دانند، ادامه داد: برای اینکه وظایف خود را بدانیم نیازمند شناسایی درست موقعیت هستیم. زمانی رهبری جنگ را جنگ فرهنگی و تهاجم فرهنگی عنوان کردند باید تجزیه و تحلیل کنیم که اگر درگیر جنگ نظامی بودیم چه می‌کردیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نخستین کار موقعیت شناسایی و کسب اطلاعات لازم از امکانات و موقعیت دشمن بود، اضافه کرد: بعد از دریافت گزارش دقیق نیازمند برنامه ریزی، تأمین و توزیع نیرو بود. اینها شرط طراحی درست عملیات بود که در زمان جنگ دیدیم و در جنگ بین المللی نیز توسط سردار سلیمانی به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه باید بررسی شود که در جبهه فرهنگی چقدر موقعیت شناسی کرده ایم و آیا میدانیم دشمن کجاست و ما کجا قرار داریم، افزود: به تعبیر رهبری اگر مسئولان ما موقعیت فرهنگی را می‌دانستند و درست تصمیم می‌گرفتند.

حجت الاسلام مصباح یزدی با اشاره به اینکه فضای فرهنگی غبار آلود است عده‌ای آن را توهم می‌دانند، اظهار کرد: عدم تشخیص درست شرایط زمینه ساز تصمیم گیری اشتباه است.

وی با بیان اینکه زمانی که موقعیت خود را درست تشخیص نمی‌دهیم متوجه عملیات و نقشه دشمن برای نابودی خود نمی‌شویم، گفت: علامه مصباح معتقد بود که باید ببینیم جای کدام کار در جامعه خالی است آن را انجام دهیم به همین واسطه در خلاف جهت طلبه‌ها در مسیر تحکیم مبانی اسلام و علوم انسانی حرکت کرد.

فرزند علامه مصباح در ادامه با تأکید بر اینکه نیازمند موقعیت شناسی و بصیرت هستیم و باید عمق عقبه جبهه فرهنگی را ببینیم و بعد تشخیص دهیم که چگونه باید عمل شود و در این مسیر باید سختی‌ها، تهمت و توهین‌ها را تحمل کنیم، افزود: عده‌ای حتی وظیفه را تشخیص می‌دهند اما انجام آن را در گرو وجود امکانات، همراهی دوستان و دشمنان می‌دانند این در حالی است که گاهی دادن آبرو از دادن جان سخت‌تر بوده و علامه مصباح یزدی فردی بود که پای همه اینها ایستاد.

وی با بیان اینکه گاهی تهمت‌هایی که به ایشان زده می‌شد آنقدر بزرگ بود که دوستان هم باور می‌کردند، ادامه داد: یک زمان تعدادی از شاگردان ایشان تصمیم گرفتند پاسخ برخی تهمت‌ها را بدهند و نزد علامه آمدند و ایشان گفتند: «تعجب می‌کنم چطور حاضر شدید وقت خود را بگذارید تا از من دفاع کنید کارهای واجب تر از این وجود دارد اجازه ندادند.» ایشان فرمودند: «شما کار خود را انجام دهید خداوند متعال خود دفاع می‌کند رسیدن به این درجه از ایمان و اعتقاد به خداوند متعال بسیار سخت است»

خدای جبهه فرهنگی همان خدای جبهه نظامی است

حجت الاسلام مصباح یزدی در ادامه با اشاره به اینکه ایشان در جوانی در مقابل برخی انحرافات صحبت می‌کردند و عده‌ای به ایشان سنگ می‌انداختند، گفت: علامه مصباح در محضر رهبری گفتند ما روش درمانی جدیدی یاد گرفته ام و آن هم فحش درمانی است» این نشان دهنده درست بودن مسیر حرکت است.

وی با بیان اینکه باید این صفات را در خود تقویت کنیم، تأکید کرد: داشتن اخلاص یکی از ویژگی‌های بود که به ویژه در سال‌های پایانی عمر خود به دیگران توصیه می‌کردند و می‌گفتند کار برای غیر خدا فایده‌ای ندارد.

فرزند علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه نباید برای انجام هر کاری به ویژه در حوزه فرهنگی از دیگران توقع داشته باشیم، تأکید کرد: یکی از مشکلات فرهنگی جامعه ما این است که روحیه توقع از دیگر چه فردی و اجتماعی بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در صحنه فرهنگی مشکلات حل شود باید به این بیاندیشیم که ما به عنوان عضوی از جامعه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، ادامه داد: قبل از انقلاب جوانانی پرورش یافتن که انقلاب را رقم زدند برای اینکه امیدشان به دیگران نبود و برای اعتلای فرهنگ و حفظ دین به توان خود تکیه کردند امروز هم نباید به این فکر کنیم که چون نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده دیگران باید در حوزه فرهنگی اقدام کنند این روند قطعاً به حل مشکلات کمکی نمی‌کند.

حجت الاسلام مصباح با اشاره به اینکه کارهای اجتماعی با دستور از بالا انجام نمی‌شود، اضافه کرد: در کارهای فرهنگی نیازمند حضور جمع و همدلی و همفکری هستیم و باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه استفاده کنیم اگر در زمان جنگ جوانان منتظر حضور ارتش می‌شدند قطعاً پیروزی از آن ما نمی‌شد.

وی تأکید کرد: امروز نیز که درگیر جنگ فرهنگی هستیم هر کسی باید به اندازه توان خود حرکت کند.

فرزند علامه مصباح یزدی با اشاره به اینکه ایشان معتقد بودند خدای جبهه فرهنگی همان جبهه نظامی است، تصریح کرد: نصرت الهی تنها مختص درگیری فیزیکی و نظامی نیست بلکه در جنگ فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی شامل حال ما می‌شود.


علامه «مصباح یزدی» خار چشمان دشمنان اسلام بود

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان علامه «مصباح یزدی» را خار چشم دشمنان عنوان کرد و گفت: این عالم عمار گونه در مقابله همه کفر و نفاق و دشمنان اسلام ایستادگی کرد.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی گیلان، حجت الاسلام سعید مهدوی در مراسم بزرگداشت علامه «مصباح یزدی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مجلس ذکر اولیای الهی تعظیم شعائر الهی است، اظهار کرد: بعضی از محافل، آداب و سنن و مناسک می تواند نشانه حضور خداوند باشد.

وی با بیان اینکه در بین اولیای الهی علما نقش مهمی دارند و وارث انبیا درکفر و نفاق ستیزی هستند، گفت: عالمی که مقابل جبهه نفاق و کفر ایستادگی می‌کند در این میان از درجات بالاتری از ایمان برخوردار است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه یکی از وظایف فردی و شرعی پاسداشت مردی خدایی که در مبارزه با نفاق و کفر و دشمنان اسلام که نسل جوان را نشانه گرفته بودند یعنی علامه «مصباح یزدی» است، اضافه کرد: برگزاری این جلسات برکات معنوی و معرفتی به دنبال دارد.

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به حضور فرزند علامه مصباح در این مراسم، اضافه کرد: تبیین زوایای مختلف شخصیت علامه مصباح از زبان فرزندش برای فعالان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه هدف برگزاری این مراسم بزرگداشت است.

وی با بیان اینکه علامه مصباح خار چشم اهل نفاق بوده و در مقابله با رسانه صهیونیست ایستادگی کرده است، گفت: وی عمار گونه در مقابله همه کفر و نفاق ایستادگی کرده و یاور ولی فقیه و خدا و اسلام و امام زمان بودند.

Share