عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد:

نامه ۱۰۰ نماینده به رئیسی درباره هلدینگ خلیج فارس

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اخیرا ۱۰۰ نماینده در نامه‌ای ازرئیس جمهور خواسته‌اند ضمن بررسی روش واگذاری سهام شرکت ملی پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس مانع از تضییع حقوق مردم ایران شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی محصولات زیادی در کشورمان تولید می‌کند و ارزش محصولات آن معادل نفت خام است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر هر یک تن نفت خام را ۵۰۰ دلار بفروشیم ارزش فروش محصولات پتروشیمی تقریبا همین مقدار است؛ این اقدام تقریبا نشان می‌دهد که ما در حال خام‌فروشی هستیم.

این نماینده مجلس افزود: بر همین اساس نیازمند آن هستیم که یک راهبرد در عرصه پتروشیمی طراحی کنیم تا مشخص شود در آینده به کجا می‌خواهیم برویم و متوجه شویم چه موادی را نیاز داشته و چه موادی را بایستی تولید کنیم و جایگاه حاکمیت جمهوری اسلامی و دولت در این صنعت کجاست.

وی افزود: مجموعه پتروشیمی‌های در سال‌های گذشته در اختیار دولت بوده که خیلی از آن‌ها واگذار شده و به بخش خصوصی داده شده؛ تعدادی از آن‌ها هم به عنوان بخش دولتی باقی مانده‌اند اما ما این پتروشیمی‌ها را به خصوصی‌ها نفروخته‌ایم بلکه به یک دولت بی‌نظارت داده‌ایم؛ یعنی دولت نظارت‌پذیر را به یک دولت بی‌نظارت تبدیل کرده‌ایم و عملا سازمان پتروشیمی در طول سال‌های اخیر تضعیف شده است.

بیگی نژاد گفت: مجموعه هلدینگ خلیج فارس که هم اکنون حدود ۳۶ درصد صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد به نحوی است که ۱۸ درصد سهم این هلدینگ از آن شرکت ملی پتروشیمی ایران است و دولت تصمیم گرفته که این ۱۸ درصد را واگذار کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولین ایرادی که به این اقدام گرفته می‌شود این است که قرار است صنعت پتروشیمی در کشور چه باشد، در حالی که هنوز سیاست حاکمیتی خاصی برای آن طراحی نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد در حال خلع ید دولت از حوزه پتروشیمی هستیم.

وی افزود: بعد از مدتی حاکمیت جمهوری اسلامی در پتروشیمی‌ها چه خواهد شد؛ ایراد بعدی آن است که سهم دولت در هلدینگ خلیج فارس را چرا به قیمت ارزانی می‌خواهند واگذار کنند؛ چرا که ممکن است بعد از مدتی شرکت‌های حقوقی بورسی که هم اکنون برای خرید این سهام نقشه‌های ویژه کشیده‌اند پتروشیمی را به جای آنکه توسعه دهند وارد بورس‌بازی می‌کنند و عملا توسعه‌ای در این بخش صورت نخواهد گرفت و فقط وارد بازی‌های بیهوده خواهیم شد و عملا چشم‌اندازی شبیه هپکو و هفت تپه خواهیم داشت که با برنامه خاصی شرکت‌های دولتی توسط خصوصی‌ها بلعیده شدند و خصوصی‌ها هم ورشکسته شده و تولید از بین رفت. البته هم اکنون یکی یکی آن‌ها را پس گرفته‌ایم و مجددا دولتی شده‌اند.

بیگی نژاد گفت: نگرانی ما در این باره بسیار جدی است و بر همین اساس سؤال از آقای خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح شده و ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس هم در این باره به رئیس جمهور نامه نوشته‌اند و از آیت‌الله رئیسی خواسته‌اند که جلوی این واگذاری گرفته شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: روشی که دولت بنا دارد در این باره انجام دهد پرابهام است و مورد نقد جدی ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

Share