در دادگاه کانادا اعلام شد:

محکومیت ایران به جریمه ۱۰۷ میلیون دلاری در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

وکیل شاکیان، گفت که برای به اجرا گذاشتن حکم دادگاه، به دنبال توقیف دارایی‌های ایران در کانادا و خارج از این کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  دادگاه کانادا، دولت ایران را در ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراین، به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار جریمه نقدی به خانواده ۶ نفر از قربانیان این حادثه محکوم کرد.

 دادگاه عالی انتاریوی کانادا این حکم را صادر کرده است. این حکم هرچند به تاریخ ۳۱ دسامبر است، روز سوم ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد.

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا، مارک آرنولد، وکیل شاکیان، گفت که برای به اجرا گذاشتن حکم دادگاه، به دنبال توقیف دارایی‌های ایران در کانادا و خارج از این کشور است.

او گفت که ایران در کشورهای دیگر کشتی‌های نفتکش دارد و گروه او به دنبال آن است که هر آنچه را که می‌تواند برای پرداخت بدهی خانواده‌ها به دست آورد.

پرواز شماره ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در نزدیکی تهران مورد هدف شلیک موشک نیروهای مسلح ایران قرار گرفت و سرنگون شد و همه سرنشینان آن جان باختند. حدود ۱۳۸ نفر از ۱۷۶ مسافر این پرواز با کانادا ارتباط داشتند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت ایران قبلا در واکنش به این دادگاه گفته بود: «رای مورد اشاره فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی نیز برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقمندان به این‌گونه موضوعات دعوت می‌کنیم با مطالعه آن بر بی‌مبنایی آن واقف گردند.»

او همچنین گفته بود دادگاه کانادا «از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه‌ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده است، رسیدگی کند.»

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی وکیل شاکیان پرونده در اطلاعیه‌ای گفت که جلسه دیگری در دادگاه برای تعیین غرامت تشکیل خواهد شد. شاکیان این پرونده که عزیزان خود را در آن پرواز از دست دادند خواستار ۱.۵ میلیارد دلار کانادا غرامت بودند.

دولت ایران به این دادگاه، نماینده یا وکیلی برای دفاع اعزام نکرده بود زیرا این دادگاه را غیرقانونی و نامشروع می داند.

کانادا با ایران روابط دیپلماتیک ندارد و تلاش برای گرفتن غرامت احتمالا طولانی و پیچیده خواهد بود.

این دادگاه دارای جزئیات قابل توجه دیگری نیز هست.

Share