نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:

رسیدگی به وضعیت تالاب انزلی؛ خواسته گیلانی‌ها از رئیس جمهور

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از خواسته‌های مهم شهروندان گیلان از ریاست جمهوری در سفر به این استان رسیدگی به وضعیت تالاب بین‌المللی انزلی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید کاظم دلخوش با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت تالاب انزلی یکی از خواسته‌های مردم گیلان در سفر ریاست جمهوری به این استان است، اظهار کرد: بیش از ۱۹ روستا در حاشیه تالاب انزلی قرار دارد همچنین بخش اعظمی از رسوبات ارتفاعات مناطق تالش، فومن و شفت به سمت تالاب سرازیر می‌شود و غالبا در کوچک‌ترین بارندگی دچار مشکل سیل هستیم اینها باعث آسیب به تالاب است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته خصوصا در دهه اخیر علاوه بر اینها عوامل دیگری نیز باعث آسیب به تالاب انزلی شده‌اند، افزود: یکی از این معضلات گیاه آزولا بود که متاسفانه طی سال‌های گذشته به اکوسیستم تالاب آسیب رسانده است.

دلخوش با اشاره به گیاه سمی سنبل آبی که اکوسیستم تالاب انزلی را مورد هدف قرار داده، تصریح کرد: ۱۲ میلیارد تومان برای برداشت سنبل آبی بود که هنوز نقد نشده که اگر این کار انجام نشود دچار مشکل می‌شویم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: سنبل آبی باید با حساسیت تمام برداشته شود و اگر قطع و یا ضربه بخورد رشد این گیاه مهاجم سریع‌تر شده و همه‌گیر می‌شود و نظم کل اکوسیستم تالاب بر هم می‌خورد به طوری که از ۱۲۰ گونه پرنده و ۱۲۰ گونه ماهی و آبزیان تالاب بین‌المللی انزلی از این وضعیت تالاب دچار مشکل شده است.

وی در ادامه به سایر موارد تهدید تالاب انزلی اشاره و تاکید کرد: ورود ضایعات، امعا و احشای حیوانات و زباله‌ها از روستاهای حاشیه تالاب، ورود فاضلاب رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از رشت همچنین رسوباتی که در اثر بارندگی که قطع درختان جنگلی باعث بیشتر شدن این امر شده و عدم توجه به آبخیزداری به سمت تالاب آمده و روی هم انباشته می‌شود به طوری که عمق هشت متری تالاب در برخی نواحی به کمتر از نیم متر رسیده است.

دلخوش، با بیان اینکه چندین مکاتبه با مقام معظم رهبری هم درخصوص مرگ تدریجی تالاب داشتم، تصریح کرد: پشت تریبون مجلس بارها و بارها این مسئله را گفتیم و چند مرحله برای تالاب اعتبارات گذاشتیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر فعالیت کشتی‌های رسوب‌کش و حتی دستگاه جمع‌آوری سنبل آبی در کنار اینها اعتقاد داریم باید یک عزم عمومی برای احیای تالاب انزلی وجود داشته باشد و دولت کمک کند تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشود و قطعا یکی از مواردی است که در سفر ریاست جمهوری به استان گیلان مورد توجه ماست.

وی با اشاره به موارد دیگری از مطالبات استان گیلان از ریاست جمهوری در سفر به این استان، تاکید کرد: ساماندهی رودخانه‌ها، مشکل زباله و کمپوست استان گیلان و شیرابه‌هایی که مردم را اذیت می کند، نبود نیروگاه برای جابجایی زباله و تبدیل آن به انرژی از مسایل مهم زیست محیطی استان است و به نظر من اگر امروز به آنها توجه نشود، خیانت شده و با جدیت از رئیس‌جمهور می‌خواهیم این کارها را برای مردم استان گیلان انجام دهند.

دلخوش با بیان اینکه ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای کمپوست در نظر گرفته بودیم که در کمیسیون کشاورزی تصویب شد، به تصفیه‌خانه صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ اعتباری برای آن لحاظ شد ولی متاسفانه تاکنون ندادند.

وی با بیان اینکه شش پروژه راه‌های ارتباطی مهم در صومعه‌سرا در انتظار کمک طی سفر ریاست جمهوری به استان هستند، تصریح کرد: از شرایط موجود کشور در زمینه هزینه‌ها و بودجه خبر داریم ولی نگذاشتیم که کارها متوقف شود و امیدواریم در سفر ریاست جمهوری خواسته‌های مردم استان محقق شده و با دسترسی به منابع لازم کارها تسریع شود.

Share