معاون میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

ثبت مجدد «هتل فردوسی رشت» در فهرست آثار ملی | ابلاغ ثبت اثر به استاندار گیلان

ولی جهانی گفت: ساختمان «هتل فردوسی» رشت، بار دیگر واجد ارزش تاریخی فرهنگی اعلام و در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شبستان، ولی جهانی از ثبت مجدد «هتل فردوسی» در فهرست آثار ملی خبر داد گفت: هتل فردوسی، با معماری موسوم به «ساباط» از معدود بناهای میراثی پهلوی اول واقع در خیابان شریعتی رشت است که پیش از این با شماره ۳۰۷۲۰ و در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ مالکان این بنا با طرح شکایت از دیوان عدالت اداری، باعث خروج این بنا از فهرست آثار ملی شده بودند، افزود: به دلیل فقدان برخی از قوانین بازدارنده، دیوان عدالت اداری حکمی مغایر با قوانین شورای ثبت صادر کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به حواشی ایجاد شده مبنی بر شائبه تخریب این بنا در سال گذشته از یک سو و ویژگی‌های شاخص معماری و تاریخی هتل فردوسی، بار دیگر اداره کل میراث فرهنگی، پرونده ای بدین منظور تشکیل داد.

معاون میراث فرهنگی اضافه کرد: با پیگیری‌های مجدد اداره کل میراث فرهنگی گیلان، به‌تازگی مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی هتل فردوسی رشت، به موجب معیارهای ثبت، پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۶۸ مورخ ۶/۹/۱۴۰۰ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی به ثبت رسید.

جهانی خاطرنشان کرد: مراتب ثبت این اثر به استاندار گیلان ابلاغ شده و از این پس، اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت وزارت میراث فرهنگی ممکن خواهد بود.

گفتنی است، ساختمان هتل فردوسی در اوایل پهلوی اول در ابتدای خیابان شریعتی(شیک) در مرکز شهر ساخته شده است.

Share