یادداشت/ سینا هوشمند گورابی؛

ارتقای کیفیت نان در گیلان؛ وعده‌ای فراموش شده

درحالی کیفیت نان در نانوایی‌های گیلان موجب نارضایتی شهروندان شده که از یک سود نانوایان این بی‌کیفیتی را به دلیل پایین بودن کیفیت آرد می‌دانند و از سوی دیگر رشد قیمت نان تاثیری بر کیفیت آن نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز سه شنبه رئیس اتحادیه نانوایان گیلان از افزایش قیمت انواع مختلف نان با مصوبه ستاد تنظیم بازار استان خبر داد تا نرخهای جدید به زودی اجرایی شوند.

اگرچه کاسه صبر مردم لبریز شده، اما علی رغم تغییر دولت، توفیقی در کنترل بازار حاصل نشده و مسیر گرانی با همان فرمان ادامه دارد تا همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

مطابق آنچه که اعلام شده، براساس نرخ جدید، بربری (۱۳۰۰ تومان) حدود ۴۵ درصد، سنگک (۱۵۰۰ تومان) ۵۰ درصد، لواش (۳۵۰ تومان) ۴۰ درصد و تافتون (۶۰۰ تومان) ۵۰ درصد روی کاغذ رشد داشته است. اما با توجه به نحوه قیمت‌گذاری که در کارشناسی بودن آن شک و شبهه وجود دارد، هر کسی دستش در جیب خودش باشد متوجه می‌شود که در اقتصاد ورشکسته ایران، پول خرد ۲۰۰ تومانی وجود خارجی ندارد و عملا مردم باید بهای بیشتری برای خرید نان بپردازند.

از زمان احمدی نژاد که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سنگ بنای اجرای این طرح ناقص الخلقه را در ایران پایه‌گذاری و اجرایی کرد، قرار بود که کیفیت نان نیز به تناسب قیمت آن افزایش پیدا کند اما نه تنها که این هدف محقق نشد بلکه روز به روز شاهد نان بی‌کیفیت‌تری هستیم.

هرچند نمی‌توان موضوع کیفیت نان را صرفا به گردن نانوا انداخت و در رابطه با نوع آردی که در اختیار نانوایی‌ها قرار میگیرد نیز همواره حرف و حدیثهای زیادی وجود داشته و دارد اما طی همه این همه سال‌ها بهبود کیفیت نان فقط لقلقه زبان استانداران، فرمانداران و سایر مدیران مسئول بود.

حالا که یکبار دیگر ستاد تنظیم بازار قیمتهای جدید نان را مصوب کرده، با شرایط موجود بعید است باز هم امید چندانی به بهبود کیفیت نان داشته باشم و صرفا در سخنرانی‌ها و جلسات از ارتقای کیفیت نان خواهیم شنید.

سینا هوشمند گورابی
مدیرسول و سردبیر

Share