امام جمعه خمام مطرح کرد؛

وضعیت نگران‌کننده سایت دپوی زباله در خواچکین | انداختن تقصیر بر گردن مردم فرار رو به جلوست

حجت‌الاسلام حامد اسدالله‌زاده، گفت: بر اساس گزارش مسوولان متأسفانه روزانه بیش‌از ۱۳ تن زباله در شهر خمام و مجموعاً بیش‌از ۳۰ تن زباله در شهرستان خمام تولید می‌شود، که آماری بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام حامد اسدالله‌زاده مبحث مدیریت پسماند و زباله را یکی‌از دردهای مردم شهرستان خمام قلمداد نموده و اذعان داشت: بر اساس گزارش مسوولان متأسفانه روزانه بیش‌از ۱۳ تن زباله در شهر خمام و مجموعاً بیش‌از ۳۰ تن زباله در شهرستان خمام تولید می‌شود، که آماری بسیار نگران‌کننده بوده و همه این زباله‌ها بر اساس توافق با سازمان مدیریت پسماند به سایت دپوی سراوان منتقل می‌گردد.
امام جمعه خمام امروز در بخشی‌از خطبه دوم نماز جمعه مسجد جامع این‌شهر با تاکید بر اینکه مسأله پسماند، یکی‌از مسائل اولویت‌دار در استان بوده و تولید روزانه بیش‌از ۲ هزار تن پسماند، یکی‌از معضلات کهنه و قدیمی مردم گیلان، خصوصاً مردم سراوان و سنگر است، افزود : آنچه در این سال‌ها موجب آزردگی خاطر مردم استان شده، عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی در حوزه پسماند و در اولویت ندانستن آن می‌باشد.
به گفته‌ی وی، حتماً ایجاد فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ کارگشا خواهد بود، ولی این ایده‌ها و انداختن تقصیر بر گردن مردم، فرار رو به جلو و شانه خالی‌کردن از مسوولیت است؛ یعنی در همه این سال‌ها شما نتوانستید برنامه‌ی بلند مدتی برای رهایی از این‌معضل زیست‌محیطی که تبدیل به یک معضل اجتماعی شده پیدا کنید؟ یعنی در همه این سال‌ها هیچ‌کدام از طرح‌ها و ایده‌ها قابلیت اجرایی‌شدن نداشته‌اند؟ و نهایتاً به این نتیجه رسیده‌اید که مردم مقصرند که این‌همه زباله تولید می‌شود؟!
خطیب نماز جمعه خمام با بیان اینکه می‌بایست در سبک زندگی شهری خود بازنگری انجام دهیم، یادآور شد: سؤال ما از مدیران شهرداری‌ها و خصوصاً سازمان مدیریت پسماند این است که چگونه سایر استان‌های همجوار توانسته‌اند معضل پسماند را در ریل حل‌شدن قرار دهند، ولی هنوز در استان گیلان به دنبال مقصر می‌گردیم.
اسدالله‌زاده با اشاره به گلایه اهالی روستاهای اشکیک و خواچکین از وضعیت مدیریت سایت دپوی زباله در این‌منطقه، خاطرنشان کرد: از نزدیک شاهد وضعیت نگران‌کننده این‌سایت بوده و اینکه چاره کار چیست را باید فرمانداری، شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، با مطالعه و گرفتن مشاورین کاردان تدبیر نمایند؛ البته استفاده از ظرفیت جوانان متخصص و خوش‌فکر خمامی در این‌حوزه پیشنهاد می‌شود.

Share