در همایش "نقش لاهیجان در نهضت جنگل" عنوان شد

میرزا یک شخصیت بی نظیر فرامرزی است | میرزا را نباید در قالب یک صنف معرفی کرد

اولین همایش نقش لاهیجان در نهضت جنگل توسط  شورای فرهنگ عمومی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان،حوزه علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر امام جمعه، شهرداری، شورای اسلامی شهر، آموزش و پرورش و مجتمع غیر دولتی ارشاد با حضور مدعوین در سالن حزین لاهیجی دانشگاه ازاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  اولین همایش نقش لاهیجان در نهضت جنگل توسط  شورای فرهنگ عمومی  با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان،حوزه علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی ، دفتر امام جمعه ، شهرداری، شورای اسلامی شهر، آموزش و پرورش و مجتمع غیر دولتی ارشاد صبح روز پنج شنبه ۱۱ اذر ۱۴۰۰ با حضور مدعوین در سالن حزین لاهیجی دانشگاه ازاد اسلامی لاهیجان با مجری گری فاطمه علی پرست برگزار شد.

در ابتدای این مراسم یونس محمودی فرماندار شهرستان لاهیجان ضمن گرامیداشت یکصدمین سالگرد نهصت جنگل از اهتمام دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان لاهیجان جهت برگزاری این همایش تقدیر کرد و گفت: میرزا با توسل و تمسک به اصل مهمی به نام الهیت و نفی هرگونه قدرت‌های غیر الهی این انتفاضه را در قبال سه قدرت مهم و تاثیر گذار زمان خود آغاز کرد یعنی مقابله با روسیه تزاری و آنگاه مقاومت تاثیر گذار در مقابل حکومت مرکزی به رغم دارا بودن عده مرکزی توانست آن اقتدار ملی سترگ و غیرقابل وصف خود را در قبال ظلم نشان بدهد.

در ادامه حجت الاسلام جواد سلیمانی امام جمعه شهرستان در خصوص شخصیت میرزا گفت: ما امروز نیاز به زمان شناسی داریم. میرزا با مقتضیات زمان خود آشنایی کامل داشت بعضی ها با درک زمان امروز، مشکلات دیروز را باامروز گره می زنند و تجربیات دیروز را در آیینه فردا می بینند. اینها فرزندان و قهرمانان زمان خود هستند. میرزا یک قهرمان ملی است که با زمان شناسی، دوست و دشمن شناسی توانست یاد و نام خود را جاودانه کند.

وی با بیان اینکه میزان نماد هویت ماست افزود: میرزا سلاح ماست و نباید اجازه دهیم این سلاح را از ما بگیرند .میرزا قلبش برای اسلام می تپید و به هیچ وجه حاضر به تجزیه گیلان نبود و هدفش بیرون کردن استعمار بود. فرزند زمان خود بودن هنر میخواهد.

فریدون شایسته نویسنده کتاب نهضت جنگل از آغاز تا فرجام به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: لاهیجان مهد فرهنگ، دانش و فرهیخته پرور است. دکترحشمت از افتخارات لاهیجان محسوب می شود. اولین آشنائیش با میرزاکوچک در سرکوب شورش رحیم چلبیانلو بود که طرفدار سلطنت محمدعلی‌شاه سلطان مستبد قاجار بود. نکته ی حساس در زندگی مرحوم حشمت این است که وی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم شرق گیلان در مقابل هجوم خوانین منطقه ایستادگی کرد.

در ادامه مجید صادق نژاد مدیر حوزه علمیه لاهیجان در خصوص بینش میرزا کوچک و نقش آن در جهت گیری نهضت اظهار داشت: میرزا یک شخصیت بی نظیر فرامرزی است که نباید او را محدود در یک مرز جغرافیایی خاصی کرد شخصیتی که روح بلندی داشت، وی محدود به زمان نیست و فراتر از زمان خودش می‌اندیشید و نوع نگاهش با دیگران فرق داشت.

وی در ادامه افزود: میرزا را نباید در قالب یک صنف معرفی کرد میرزا یک شخصیت ناب است که ایمان در قلبش حک شده بود وی در مقابل ابرقدرت کمترین تعظیم را نکرد و اصلاً ظلم پذیر نبود چنان روح بلندی داشت که همه را شیفته خود می کرد به گونه‌ای که ابراهیم فخرایی که از سرشناسان نهضت جنگل بود گفته است: با توجه به اینکه از دور میرزا را می‌شناختم ولی با دیدنش قلبم با او پیوند خورد و میل فرنگ از سرم بیرون رفت. میرزا فراتر از چپ و راست می‌اندیشید او پرورش یافته مکتب امیرالمومنین بود.

در ادامه این همایش دکتر هومن یوسفی نویسنده، محقق و مدیر موزه خوشنویسی ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش گفت: از اولین اقدامات دکتر حشمت در لاهیجان مصادره اموال وثوق الدوله (از رجال مهم تهران) در راستای از بین بردن نظام ارباب رعیتی بود.

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک یک شخصیت دینی داشت گفت: او تا آخرین لحظه عمر پایبند بود، خلوص نیتش باعث شد که بعد از صد سال هنوز نامش زنده است. یوسفدهی اظهار امیدواری کرد که در خصوص میرزا تحقیقات میدانی بیشتری توسط پژوهشگران صورت بگیرد.

این پژوهشگر در ادامه سخنانش از افراد لاهیجانی که در نهضت جنگل نقش داشتند نام برد و گفت: قره خان و حیدر خان فشتالی، علی محمد شعاعی (که بعدها نام پور زرتشت گرفت) ، عبدالاسلام عرب، ابراهیم و جبرئیل لاهیجانی از جمله افراد بودند که در نهضت جنگل به شهادت رسیدند.

وی یادآور شد مرام نامه نهضت جنگل نیز توسط یک لاهیجانی به نام ابوالقاسم نبی زاده لاهیجانی نوشته شده است.

در ادامه محمد حسن عسگری رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل به عنوان سخنران مهمان سخنان کوتاهی را برای حضار بیان داشت و در پایان لوح تقدیر به همراه هدایایی از سوی بانیان همایش به سخنرانان مدعو اهدا گردید. همچنین تندیسی از میرزا از سوی محمدحسن عسگری به امام جمعه اهدا شد.

Share