رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد:

ضرورت شفاف‌سازی ابعاد نهضت جنگل | برخی‌‌‌ها به دنبال مصادره نهضت میرزا هستند

مردانی ضرورت شفاف‌سازی ابعاد نهضت جنگل را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی جریان‌های چپ به دنبال مصادره این نهضت به نام خود هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان، «محمدرضا مردانی» در مراسمی با موضوع نقش اساتید بسیجی در ادامه نهضت جنگل که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد اظهار داشت: شکل گیری بسیج جهانی اسلام پیام بزرگ امام خمینی (ره) بود که باید توسط مجامع علمی محقق شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور میرزا کوچک را به فرموده مقام معظم رهبری نماد شجاعت مردم گیلان خواند و عنوان کرد: سخن گفتن در مورد این شهید بزرگوار بسیار سخت است زیرا نهضت اسلامی جنگل یکی از نهضت‌های ضد استبدادی و ضد استعماری محسوب می‌شود.

مردانی با تاکید بر اینکه نهضت جنگل در بحبوحه جنگ جهانی با رهبری میرزا کوچک جنگلی شکل گرفت تصریح کرد: هدف میرزا کوچک خان از تاسیس نهضت جنگل اخراج نیروهای بیگانه از کشور، عدالت، برقراری استقلال و مقابله با خودکامگی‌های داخی و خارجی بود.

وی تکیه بر اندیشه اسلامی، شعارهای قرآنی و تقید مثال زدنی میرزا را از جمله ویژگی‌های نهضت جنگل خواند و تصریح کرد: این نهضت اسلامی توانست استعداد و انرژی ملت ایران را در دفاع از ارزش‌های اسلامی و خاک وطن در محدوده شمال کشور به نمایش درآورد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مبارزه هفت‌ساله نهضت جنگل با روس‌ها، انگلیسی‌ها و بلشویک‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قیام جنگل به همه نشان داد اشغال سرزمین اسلامی پایدار نخواهد ماند و این نهضت ثابت کرد تقسیم کشور بین دنیای غرب و شرق هرگز محقق نمی‌شود.

مردانی با بیان اینکه میرزا کوچک در هفت سال نبرد با دشمن استعماری بستر و زمینه را برای شمال کشور فراهم و بخش‌های زیادی از آن را در اختیار گرفت ابراز داشت: بررسی عوامل شکست و فروپاشی نهضت جنگل برای ما قطعا درس‌ها و پیامدهای بزرگی در تداوم انقلاب اسلامی دارد.

وی نهضت اسلامی میرزا کوچک جنگلی را یکی از آموزه‌های تاریخی و حرکت عظیم اسلامی قلمداد کرد و افزود: ورق زدن تاریخ حوادث انقلاب‌ها و تکیه بر آن بسیار ضروری است چنانچه قرآن کریم هم در همین راستا داستان‌هایی عبرت آموز را برایمان بیان می‌کند که برای ما بسیار سودمند خواهد بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به عوامل سقوط و شکست نهضت جنگل اظهار داشت: وجود قدرت طلبان، افراد نفوذی، نبود دقت در عضو گیری وعدم بررسی دقیق در انتصابات زمینه را برای به قدرت رسیدن افراد نالایق در بخش‌ها فراهم ساخت که همین امر موجب انشقاق و تنها ماندن رهبر نهضت جنگل شد.

مردانی ارتباط احسان الله خان یکی از افراد نهضت جنگل با بلشویک‌ها، بهایی بودن او و نقشش در شوراندن نیروها علیه میرزا را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: موارد گوناگونی از این نفوذ وجود دارد که همین‌جا به صورت مختصر به آن اشاره کردیم.

وی عافیت طلبی سران نهضت و زمینه‌سازی پیوستن آن‌ها به قوای دولتی را از دیگر عوامل شکست نهضت جنگل برشمرد و یادآور شد: در حالی که کشور در اشغال نیروهای روس و انگلیس قرار داشت، مبارزه شدید رضاخان میرپنج عامل دیگر شکست نهضت جنگل بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور فشار حکومت مرکزی و نیروهای قزاق و اثر آن در اعمال فشار بر نهضت جنگل را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: میرزا درصدد بود خون‌ریزی کمتری در داخل انجام شود بنابراین در برخورد با نیروهای داخلی نرمش نشان می‌داد و همین نرمش باعث شد رضاخان و قزاق‌ها بتوانند ضربه اساسی خود را به نهضت وارد کنند.

مردانی در ادامه با تاکید بر اینکه میرزا کوچک جنگلی فردی روحانی و طلبه بود، نفوذ کمونیست‌ها و کوششان جهت تغییر در ماهیت نهضت جنگل را از دیگر عوامل سقوط نهضت جنگل دانست و گفت: همراهی استبداد داخلی هم از دیگر عوامل موثر در شکست نهضت جنگل بود اما هر نهضت و حرکتی اشتباهاتی دارد و این‌ها از ارزش نهضت جنگل که در آن زمان انقلاب بزرگی بود کم نمی‌کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور درس گرفتن از تجربیات تاریخی را بسیار مهم خواند و یادآور شد: عده‌ای به دنبال انحراف و مصادره نهضت جنگل به نفع خود بودند از طرفی ما باید شفاف‌سازی کنیم و اجازه ندهیم برخی جریان‌های چپ این نهضت را به نام خود بزنند.

مردانی ضمن برشمردن برخی از شباهت‌های نهضت جنگل و انقلاب اسلامی عنوان کرد: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحرکاتی مانند فعالیت جریان‌های التقاطی و شورش‌هایی که برای بازگرداندن نظام شاهنشاهی انجام می‌شد مواجه بودیم که همه این حرکت‌ها با تسخیر لانه جاسوسی پایان پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه نشان دادن چهره خشن و تمامیت خواه از میرزا از جمله حرکات گروه‌های التقاطی بوده است تصریح کرد: در حالیکه صدها سند تاریخی وجود دارد که میرزا در رشادت و پایمردی و مبارزه با روس‌ها زبانزد بوده، ترسو معرفی کردن وی، ظلم بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور میرزا را فردی آگاه، عقلانیت گرا و رهبری مشورت‌پذیر قلمداد کرد و بیان داشت: میرزا به دنبال تک روی نبود، انتصاب میرزا به جریانات تجزیه طلب در هیچ کدام از مستندات وجود ندارد و هیچ وقت از لفظ جهموری گیلان استفاده نکرد و همواره تاکیدش در عنوان جمهوری اسلامی بود.

مردانی ارتباط دادن نهضت جنگل با جریان‌های سوسیالیستی را هم غلط و اشتباه دانست و تصریح کرد: نهضت اسلامی میرزا با انتخاب اسم اتحاد اسلام نشان می‌دهد نهضت جنگل نهضتی اسلامی بود و در طول زمان با نفوذ جریان‌های مختلف استحاله شد.

وی مشی سازشکارانه و ارتباط دادن آن با نهضت جنگل و میرزا کوچک جنگلی را هم استمرار همان حرکات التقاطی برخی گروه‌ها ذکر کرد و بیان داشت: میرزا وقتی با روس‌ها و انگلیسی‌ها سر میز مذاکره می‌نشیند با اقتدار وارد می‌شود و اهل سازش با آن‌ها نبود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان خاطرنشان کرد: امید است همه ما با درس گرفتن از نهضت جنگل و میرزای قهرمان به رسالت تاریخی و وظایف اصلی خود عمل کنیم.
در پایان این جلسه از نرم‌افزار فرهنگی با محتوای نهضت جنگل که برگزیده معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کشور است، رونمایی شد.

Share