دادستان انزلی تاکید کرد؛

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باید دارای انبار اختصاصی باشد

نشست بررسی کالاهای متروکه با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، ناظر گمرکات گیلان، مدیر کل اموال تملیکی استان، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان بندرانزلی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر چهارشنبه ۱۰ آذر ماه نشست بررسی کالاهای متروکه با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، ناظر گمرکات گیلان، مدیر کل اموال تملیکی استان، رئیس دادگستری و دادستان شهرستان بندرانزلی در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

اکبر سبحانی؛ دادستان شهرستان بندرانزلی در مورد خروجی این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک هزار و ۴۰۰ تن از کالا اساسی و نهاده‌های دامی در انبارهای بنادر انزلی و کاسپین نگهداری می‌شد که این اموال از طریق مزایده به شرکت الکل‌سازی واقع در لوشان فروخته شد تا با نظارت مسئولین متولی به الکل صنعتی تبدیل شوند.

وی افزود: متاسفانه برخی از این کالاهای متروکه کالاهای اساسی هستند که به دلیل و مشکلات ارزی و ال سی، صاحبان کالا به لحاظ‌ عدم دریافت به موقع ارز دولتی از بانک مرکزی و به لحاظ نگهداری طولانی مدت در انبارهای بنادر، علیرغم اخطار گمرک قابل ترخیص نیستند.

دادستان انزلی در ادامه پاشنه آشیل این موضوع را ناتوانی وارد کننده نهاده‌های دامی از کشورهای حاشیه خزر و روسیه در اخذ ارز از بانک مرکزی اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قبل از مزایده و فروش باید مجوزهای سه‌گانه را در خصوص نباتات و آفات از اداره جهاد کشاورزی، در زمینه مصرف اولیه یا ثانویه از شبکه دامپزشکی و اداره استاندارد اخذ کند.

وی با بیان اینکه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باید دارای انبار اختصاصی باشد، گفت: در حال حاضر نهاده‌های دامی با تناژ بسیار زیاد در بنادر نگهداری می‌شوند در صورتی که طبق قانون سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باید دارای انبار باشد و به محض متروکه اعلام شدن کالا از سوی گمرک به سازمان اموال تملیکی تحویل شود تا این کالاها را به انبارهای خود منتقل کند و بدین ترتیب مسئولیت کامل نگهداری کالا برعهده این سازمان باشد و اقدامات قانونی بعدی توسط سازمان مذکور بعمل آید.

سبحانی یکی دیگر از چالش‌های پیش رو سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و گمرک را درخواست اعاده کالا از سوی صاحب کالا اعلام کرد و افزود: این صاحبان کالا می‌خواهند از طریق گمرک زمان قانونی برای خود فراهم کنند تا برگزاری مزایده کالا حذف شود و سازمان اموال تملیکی باید حواله‌ها و اسناد مزایده را در اختیار گمرک قرار دهد تا صاحب کالا را از وضعیت کالای متروکه خود باخبر سازد و گمرک هم از فروش کالای متروکه با خبر شود.

دادستان انزلی تاکید کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مقام فروشنده از طریق مزایده به عنوان امین اموال باید در تعامل با گمرک با اطلاع آخرین وضعیت موجود از سرگردانی صاحب کالا جلوگیری کند که در آخرین جلسه برگزار شده مصوب شد سازمان جمع آوری فروش اموال تملیکی این موضوع را به اطلاع گمرک برساند.

 

Share