اولیانوف اعلام کرد

راه برای ویرایش سندهای موجود باز شده | دور بعدی مذاکرات؛ اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه

دیپلمات ارشد روسیه در وین با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات برجامی به زودی از سرگرفته می شود، گفت: نتیجه کلیدی دور هفتم مذاکرات این بود که راه برای ویرایش سندهای موجود در میز مذاکره باز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس درباره نتایج دور هفتم مذاکرات وین اظهار داشت: شرکت کنندگان در این گفت‌وگوها راه را برای ویرایش اسناد موجود باز کرده اند. اکنون مسیر برای ویرایش سندهایی که روی میز مذاکره وجود دارد، مشخص است.

اولیانوف تاکید کرد که این، اصلی ترین نتیجه این دور از مذاکرات است.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در مذاکرات تا حدی به یکدیگر عادت کرده اند. من فکر می کنم که ما و طرف های غربی شروع به درک بهتری از این کرده ایم که گام های بعدی درست کدام است.

این دیپلمات روس تصریح کرد: هیئت روسی دشواری های مذاکرات را درک کرده و نتیجه مذاکرات تا به امروز انتظارات طرف روسی را برآورده کرده است. نکته اصلی این است که هیچ کس به دنبال تخریب شش دور قبلی رایزنی ها نبود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین گفت: سایر شرکت کنندگان در این مذاکرات رویکرد محترمانه ای نسبت به عناصر جدید در موضع ایران از خود نشان دادند. این، بسیار مهم بود و ما به آن دست یافتیم. سایر طرف های مذاکره کننده در وین، ازجمله اروپایی ها پس از یک کشمکش طولانی، بسیاری از اصلاحات در ارتباط با موضوعات هسته ای را که طرف ایرانی پیشنهاد داده بود، پذیرفته اند.

میخائیل اولیانوف درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز بیان کرد: دور هشتم گفت وگوهای وین اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ٢٠٢٢ برگزار خواهد شد. هیئت روسی آماده است تا بی وقفه به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: اما هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است. مسئله تاریخ آن هنوز باز است. تا آنجایی که من مطلع شده ام دو گزینه وجود دارد؛ رایزنی ها روز ٢٧ دسامبر از سرگرفته شود یا دست کم در سطح کارشناسان در قالب دور هشتم مذاکرات برگزار شود یا اینکه سوم ژانویه، زمانی که همه برای آن آمادگی دارند از سرگرفته شود.

نماینده روسیه در وین درباره همکاری مسکو و واشنگتن در مذاکرات وین تصریح کرد: همکاری بین هیئت های روسی و آمریکایی عملگرایانه و بر مبنای منافع دو کشور است.

وی افزود: من به عنوان سرپرست هیئت روسی از سطح کیفیت همکاری با رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که ریاست هیئت آمریکایی در این رایزنی ها را بر عهده دارد، رضایت دارم.

اولیانوف در ادامه تلاش های دو کشور در این دور از گفت وگوها را امیدوارکننده توصیف کرد، چراکه از نظر او این تلاش ها سبب شد تا در دور هفتم مذاکرات به پیشرفت های جدی برسند.

وی خاطر نشان کرد: همکاری ما کاملا عملی است. روسیه و ایالات متحده علاقه مند به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های اعمال شده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هستند. این مبنایی است که می توانیم بر اساس آن همکاری کنیم. امیدوارم که این همکاری ها ادامه یابد.

دور هفتم مذاکرات ایران و ١+۴ در وین به منظور احیای برجام و رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران روز جمعه پس از چندین روز رایزنی بی وقفه و دشوار به پایان رسید.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین پس از پایان دور هفتم رایزنی ها تاکید کرد: ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم.

باقری با تاکید بر اینکه “سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد” گفت: سه کشور اروپایی روز جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که وقفه در مذاکرات وین خواست ایران بوده است اما ایران از ابتدا بر ضرورت استمرار مذاکرات برای دستیابی به پیش نویس مورد توافق تاکید داشت.

Share