رحیم پور ازغدی در ویژه برنامه بزرگداشت یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک:

دغدغه میرزا کل ایران بود | وضعیت ما در بازخوانی وقایع تاریخی در حد کودکستان است

حسن رحیم پور ازغدی با بیان اینکه وضعیت فعلی ما در بازخوانی وقایع تاریخی در حد کودکستان است و بسیاری از اساتید دانشگاه بدهیات تاریخ ایران را نمی دانند، گفت: میرزا را متهم به تجزیه طلبی کردند در حالی که بزرگترین منادی نجات ایران بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن رحیم پور ازغدی در ویژه برنامه بزرگداشت یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی که توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان و با پخش زنده از شبکه تلویزیونی باران برگزار شد، با بیان اینکه باید تاریخ ایران را دوباره و سه باره خواند، اظهار کرد: اگر ملتی گذشته اش را نداند، نداند افراد با گرایش های مختلف در این کشور به نام نخبگان و با شعار پیشرفت و توسعه چه بلایی بر سر کشور اوردند به قهقرا می رود، تاریخ کشور را تحریف می کنند و جای شهید و جلاد را عوض می کنند.

میرزا را متهم به تجزیه طلبی می کنند در حالی که بزرگترین منادی نجات ایران بود

وی با بیان اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه بدهیات تاریخ ایران را نمی دانند، تصریح کرد: میرزا را متهم به تجزیه طلبی کردند در حالی که بزرگترین منادی نجات ایران بود.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه اتهامات عده ای به میرزا کوچک خان سراسر دروغ است، گفت: میرزاکوچک خان در گیلان و شیخ محمد خیابانی در اذربایجان از بزرگترین منادیان ضد تجزیه ایران هستند. تاریخ را دوباره بخوانیم. از منابع درست بخوانیم. برخی تاریخ ایران را به کلی تغییر دادند کسانی که اصلا نبودند یا مهم نبودند را مهم کردند. همانطور که تاریخ انقلاب اسلامی را در دهه ۶۰ وارونه می کنند

رحیم پور ازغدی در ادامه با اشاره به انقلاب فرانسه، گفت: گیوتین سلاح اختراع شده در فرانسه است، در انقلاب فرانسه طی ۷ تا ۸ ماه سر ۱۰ ها هزار نفر را با گیوتین بریدند بعد مدعی دموکراسی هستند.

وی با بیان اینکه آیت الله مدرس فقیه مسلم است، مدرس و چند عالم دیگر، اجتهاد میرزا کوچک را تصدیق می کند، گفت: میرزا غریبانه و مظلومانه جنگید، مدرس و خیابانی هم همینطور و هرسه توسط خیانتکاران  داخلی در خدمت استبداد کشته شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مرامنامه نهضت جنگل آنچه که خود میرزا نوشته جهاد برای استقلال ایران است و در آن سراسر از اسلام می گوید که برخی به ظاهر تاریخ نویسان بخش اعظمی از آن را در کتاب هایشان نمی آورند و کسی که در رده سوم و چهارم بوده مرامنامه اش را به عنوان مرامنامه میرزا جا می زنند.

وضعیت فعلی ما در بازخوانی وقایع تاریخی در حد کودکستان است

وی با تأکید بر ضرورت بازخوانی تاریخ و ارائه درست آن به مردم، گفت: وضعیت فعلی ما در بازخوانی وقایع تاریخی در حد کودکستان است، صدها پروژه در حوزه بازخوانی تاریخ معاصر در همین ۱۰۰ ساله اخیر باید انجام شود تا آشکار کنیم که چه دروغ ها گفته اند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با تشریح اینکه میرزا کوچک خان در چه شرایطی جنگید؟، گفت: جنگ جهانی اول رقم خورده، نصف ایران در دست انگلیسی ها است و نصف دیگر در دست روسیه تزاری، دربار و حکومت ایران نصف نصف دست این دو کشوره استعماری است. نهضت مشروطه پا گرفت که اگر فتوای مراجع و علما نبود نهضت مشروطه شروع نمی شد و پیش نمی رفت.

وی افزود: در حال حاضر اگر از نهضت مشروطه به شما سخن بگویند شما فکر می کنید انقلابی در راه مدرنیته بوده در حالی که این دروغ است و میرزا جزء نیروهای مسلحی بود که از گیلان به تهران آمدند تا حکومت استبدادی قاجار را پایین بکشد.

میرزا در چند جبهه جنگید

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه میرزا در چند جبهه جنگید، گفت: میرزا کوچک خان جنگلی از طرفی با انگلیسی ها و از طرفی دیگر با روسیه تزاری و همینطور دستگاه حکومتی محمدعلی شاه قاجار و بعد آدم های جلادی مانند رضاخان جنگید.

ایران به واسطه اشغال انگلیسی ها دچار قحطی و بیماری های واگیردار می شود

رحیم پور ازغدی ادامه داد بعد از مشروطه ایران به اشغال می رود. کشور به واسطه اشغال انگلیسی ها دچار قحطی و بیماری های واگیردار می شود و ۱۰میلیون ایرانی می میرند به نقلی نصف جمعیت ایران در قحطی کشته می شوند. پدربزرگم می گفت: «در مشهد می آمدیم بیرون جنازه می دیدیم که در خیابان ها افتاده یا از امام نقل است که می گفت: « دیدم جنازه اسبی به روی زمین افتاده و کرم کرده بود و مردم با خشونت همدیگر را می زدند تا تکه ای از گوشتش را ببرند و بخورند».

وی گفت: قهرمانان مشروطه همین میرزا کوچک خان ها بودند، اما نهضت مشروطه به واسطه نفوذ در مجلس و کادرسازی دشمنان و ضعف انسجام و پختگی نیروهای خودی شکست خورد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه در این زمان ارتش روسیه تزاری در شمال ایران مستقر بود، گفت: مدرس با میرزا و میرزا با شیخ محمد خیابانی در آذربایجان ارتباط داشتند یعنی هر کدام بخشی از ایران را آزاد کردند، بخش آزاد ایران در گیلان، بخش ازاد ایران در اذربایجان و… راه انداختند. اما وقتی ضربه می خوردیم که دست نشانده های داخلی در خدمت استعمار بودند. هر وقت ضربه خوردیم خائنانی بودند که به خاطر پول یا بی تقوایی در خدمت دشمنان در آمدند.

روسیه تزاری به وسعت ایران از ایران جدا کرده بود/ لنین در نامه ای به ایران نوشت: سیاست های استعماری روسیه تزاری را ادامه نمی دهیم

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه روسیه تزاری در حال جنگ با آلمان بود که انقلاب کمونیسیتی رقم خورد و لنین، استالین و… در روسیه سرکار آمدند، بیان کرد: آن زمان کمونیسیم معنی الان را نداشت و اولین قدم شان در مورد ایران مثبت بود زیرا با شعار برابری و ضد استعماری انقلاب کرده بودند. وقتی در روسیه انقلاب بلشویکی شد، مردم ایران خوشحال شدند چون می گفتند این ها دشمن، دشمن ما هستند. زیرا روسیه تزاری اندازه ایران از ایران جدا کرده بود.  لنین نامه نوشت به ایران که سیاست های استعماری روسیه تزاری را ادامه نمی دهیم. حتی گفتند حاضریم سرزمین های اشغال شده را برگردانیم و ارتش روسیه کلا از ایران خارج شد.

وی گفت: ارتش رسمی ایران سپاه قزاق بود که فرماندهاشان را روسیه تزاری تعین می کرد. رضاخان از اوباش سپاه قزاق بود و در دسته چهارم قرار داشت یعنی اگر ۴ فرمانده بود او از فرمانده چهارم فرمان می برد. در این زمان بهترین وقت بود برای انگلیس که ایران را اشغال کند و همین کار را هم کرد تا باکو جلو رفتند، زمانی که روسیه ضعیف شده بود، این ۵ سال قبل از روی کار امدن رضاخان توسط انگلیس است.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه انگلیس آن وقت دستاوردهای زیادی داشت اما دیگر نفس و نیرو نداشت و در این زمان سعی کرد با ایجاد دولت دست نشانده ایران را حفظ کند، بیان کرد: انگلیس سعی می کرد از خلأ روسیه و فروپاشی ایران استفاده کند و با کودتا، رضاخان سرهنگ قزاق را روی کار می آورد.

وی افزود: رضاخان در جنایت شهادت میرزا و سرکوب نهضت جنگل، شهادت شیخ خیابانی، مدرس، کلنل پسیان در مشهد نقش دارد که در واقع همه با انگلیس می جنگیدند نقش داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تحریفاتی که در رابطه با نهضت جنگل اشاعه دادند گفت: برخی ماهیت نهضت جنگل را ناسیونالیستی اعلام کردند، برخی گفتند تجزیه طلب بودند. برخی گفتند مرتجع بودند و جلوی مدرنیته ایستادند. برخی گفتند کمونیسم بودند در حالی که میرزا معتقد بود باید کل ملت اسلام دست به دست هم دهند تا در برابر استعمار و استبداد بایستیم.

نهضت جنگل مانند نهضت مشروطه کاملا بر مبنای اسلام است

وی با تأکید بر اینکه نهضت جنگل مانند نهضت مشورطه کاملا بر منبای اسلام بود اما تاریخ نگاران سعی بر تحریف آن دارند، گفت: نهضت جنگل شروع شد چون مشروطه شکست خورد. چون کشور اشغال شد و در حال تجزیه بود. اتبداد داخلی که در خدمت استعمار بود در کشور حاکم شد.

دغدغه میرزا گیلان نبود، کل ایران بود

وی افزود: دغدغه میرزا گیلان نبود، کل ایران بود و از همه جای ایران به میرزا کمک می کردند. آیت الله پسندیده برادر امام می گوید: «پدر ما چند نوبت محموله های کمک برای نهضت جنگل فرستاد». چون دو سه نقطه ایران مقاومت می کرد و قوی بود که از آن ها گیلان بود.

گیلان اولین خاستگاه تشیع در ایران است

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه گیلان اولین خاستگاه تشیع در ایران است، گفت: گیلان و مازندران از همان اول شیعه شدند. در برابر بنی امیه تسلیم نشدند و امام زادگانی که به آنجا رفتند با اخلاق شان مردم را به اسلام دعوت کرده و ذاتا شیعه شدند. اولین حکومت شیعه در عصر غیبت در شمال ایران توسط آل بویه به وجود آمد و از آنجا به عراق رفتند و آل بویه یک تمدن اسلامی شیعی در عراق تشکیل دادند.

هسته اصلی هیأت اتحاد اسلام ۷ روحانی بود که با علمای نجف و آیت الله مدرس مرتبط بودند

رحیم پور ازغدی بیان کرد: میرزاکوچک خان هیأت اتحاد اسلامی را تشکیل داد در حالی که بعدها چپ ها نام آن را به کمیته اتحاد اسلام تغییر دادند در حالی که کمیته نبود و هیأت اتحاد اسلام توسط میرزا پایه ریزی شد. هسته اصلی این هیأت ۷ نفر بودند که هر ۷ نفر آخوند بودند و با علمای نجف با آیت الله مدرس و … مرتبط بودند و بعدها عده ای دیگر اضافه شدند که همین ها بعدها علیه میرزا کودتا کردند.

مغز متفکر نهضت جنگل هیأت اتحاد اسلام است

وی با تأکید بر خوانش متن نطق های میرزاکوچک خان توسط نسل جوان، گفت: مغز متفکر نهضت جنگل هیأت اتحادیه اسلام است که برخی مجتهدین گیلانی مانند سید عبدالوهاب ضیابری هم به آن ها کمک می کند. هدفشان اتحاد کل جهان اسلام بوده و برخی هم که کمک می کردند بازاریان متدین هستند.

ادبیات میرزا کوچک مانند ادبیات امام است

وی با اشاره به این سخن میرزا که «هر دولتی که نتواند از ملتش در برابر اشغالگران خارجی محافظت کند وظیفه خود ملت است که کشور را از استعمار خارجی نجات دهد»، گفت: ادبیات میرزا کوچک مانند ادبیات امام است؛ میرزا می گوید: «ما ایرانی هستیم. ما مسئول حفظ این آب و خاک و وطن مان هستیم. استقلال و آزادی ایران را وظیفه ی خود می دانیم و بعد به کمک سایر ملت های مسلمان می رویم» می بینید که به هیچ عنوان سخن از تجزیه نیست، صحبت از ایران است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، گفت: هفته نامه جنگل در اولین شماره تیتر می زند که نگهبان حقوق ایران و اسلام است، اسلامی ـ ایرانی است یعنی نهضت جنگل نه چپ است نه تجزیه طلب است.

وی ادامه داد: وقتی پرچم اسلام در گیلان بالا رفت، کشاورزان، دهقانان و روستاییان همه قیام کردند. مَلاک های بزرگ و درباری ها و عوامل انگلیس و نوکر روسیه تزاری فرار کردند. مردم خوشوقت بودند که نهضت جنگل پیروز شد. کوچک خان بعد از آزادی گیلان به سمت خلخال رفت و رؤسای ایلات خلخال را جمع کرد و یاغی ها و دزدان را سرجیشان نشاند و روزی نبود که از سراسر ایران گروه گروه به نهضت جنگل نپیوندند.

میرزاکوچک شهید شد تا استبداد داخلی و استعمار خارجی در این کشور نباشد

رحیم پور ازغدی به اولین نطق میرزا کوچک خان جنگلی بعد از پیروزی نهضت جنگل، اشاره کرد و گفت: میرزا می گوید: خداوند متعال به واسطه پیامبر اسلام بشارت داده «چه بسا عده ای قلیل اگر مؤمن باشند بر عده ای کثیر پیروز می شوند» و می گوید: «نهضت جنگل ادامه نهضت کربلا است».

وی ادامه داد: میرزا یک ماه قبل از شهادتش در حالی که در کوه و جنگل آواره است، در نامه ای می نویسد: «اتکای بنده و آخرین همراهانم به خداوند قادر است. هیچ قدمی جز در راه آسایش مردم برنداشتیم و حکمیت و داوری را به خداوند عادل واگذار می کنیم و تحت تقدیرات الهی هستیم».

برخی در فضای مجازی توییت هایی در رابطه به میرزا می زنند که پر از دروغ است

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اکنون ۱۰۰ سال از این شهادت گذشته و باز هم این اتهامات را به او وارد می کنند. برخی در فضای مجازی توییت های دروغ در رابطه به میرزا می زنند که پر از دروغ و کثافت است این در حالی است که صدها میرزاکوچک خان ها شهید شدند تا استبداد داخلی و استعمار خارجی در این کشور نباشد.

وی با بیان اینکه امام کاری کرد که مدرس ها، میرزا کوچک ها، خیابانی ها و… نتوانستند بکنند، گفت: حالا که این مهم رقم خورده باید مراقبت کنیم و مشکلاتی که هست را رفع کنیم. نگذارید این انقلابی که به دست شما افتاده در دوران شما از بین برود وگرنه نفرین میرزاکوچک ها شما را می گیرد؛ جمهوری اسلامی اشکلاتی دارد آن را بیابید و رفع کنید تا مقدمه ساز تمدن سازی اسلامی شویم.

Share